Co znamená narušená komunikační schopnost
Komunikační schopnost žáků je narušena tehdy, pokud jeho jazykové projevy neodpovídají komunikačnímu záměru. Je sledována zvuková, obsahová, gramatická i sociální rovina řeči. Podpora ve vzdělávání se týká žáků s vývojovou dysfázií, koktavostí, breptavostí, mutismem, dyslálií a dysartrií.
Dopady narušené komunikační schopnosti na vzdělávání žáků
I žáci s mírnějšími formami narušené komunikační schopnosti čelí obtížným komunikačním situacím. Mluvení, porozumění a mezilidské vztahy jsou pro ně výzvou v každodenním životě.
Specifika vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností
Při výuce žáků s narušenou komunikační schopností se učitel řídí zásadami správné komunikace, zohledňuje jazykové deficity, ověřuje správné chápání pokynů a toleruje individuální pracovní tempo. U nejtěžších forem narušené komunikační schopnosti je obsah učiva modifikován v souladu s možnostmi žáků.
Specifika začleňování žáků s narušenou komunikační schopností a týmová spolupráce při podpoře žáka
Narušená komunikační schopnost může ovlivnit vrstevnické vztahy, vést k nepochopení a nepříjemným emocím. Je důležité informovat třídu o specifikách komunikace s žákem s narušenou komunikační schopností a řešit případné ostrakizační tendence.
K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)