logo
Přehled podtémat

Podpora žáků s narušenou komunikační schopností

Co znamená narušená komunikační schopnost

Komunikační schopnost žáků je narušena tehdy, pokud jeho jazykové projevy neodpovídají komunikačnímu záměru. Je sledována zvuková, obsahová, gramatická i sociální rovina řeči. Podpora ve vzdělávání se týká žáků s vývojovou dysfázií, koktavostí, breptavostí, mutismem, dyslálií a dysartrií.


Dopady narušené komunikační schopnosti na vzdělávání žáků

I žáci s mírnějšími formami narušené komunikační schopnosti čelí obtížným komunikačním situacím. Mluvení, porozumění a mezilidské vztahy jsou pro ně výzvou v každodenním životě.


Specifika vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností 

Při výuce žáků s narušenou komunikační schopností se učitel řídí zásadami správné komunikace, zohledňuje jazykové deficity, ověřuje správné chápání pokynů a toleruje individuální pracovní tempo. U nejtěžších forem narušené komunikační schopnosti je obsah učiva modifikován v souladu s možnostmi žáků.


Specifika začleňování žáků s narušenou komunikační schopností a týmová spolupráce při podpoře žáka 

Narušená komunikační schopnost může ovlivnit vrstevnické vztahy, vést k nepochopení a nepříjemným emocím. Je důležité informovat třídu o specifikách komunikace s žákem s narušenou komunikační schopností a řešit případné ostrakizační tendence.


K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)

17 Výsledky
Příklady dobré praxe
05.12.2024

Díl III. Podpora při výuce matematiky - Národní pedagogický institut představuje třetí díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Příklady dobré praxe
05.12.2024

Díl II. Podpora při výuce cizích jazyků - Národní pedagogický institut představuje druhý díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Příklady dobré praxe
27.11.2024

Díl I. Podpora výuky čtení – Národní pedagogický institut představuje první díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Metodiky NPI ČR
06.01.2024

Na závěr seriálu o podpoře žáků s NKS vám na následujících řádcích nabízíme několik tipů na další dostupné zdroje k tématu. Věříme, že seznam může posloužit pro hlubší seznámení s tématem, případně k navedení na další zdroje.

Učitel/učitelka
Metodiky NPI ČR
05.01.2024

Předposlední část seriálu upozorňuje na faktory, kterými učitel může podpořit přítomnost žáka s NKS v žákovském kolektivu. Život ve třídě je organický, vyvíjí se. Využívejme setkávání odborníků s rodiči pro nastavení vhodné formy vzdělávání žáka s NKS. Obracejme se na kolegy ze školního poradenského pracoviště (ŠPP) při zájmu o budování příjemného třídního klimatu, které na školním úspěchu také významně participuje.

Učitel/učitelka
Zpět na začátek