logo
Přehled podtémat

Podpora žáků se sluchovým postižením

Výuka českého znakového jazyka pro žáky se sluchovým postiženímVýuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením - čeština jako druhý jazyk

Elektronická publikace, část I.

Elektronická publikace, část II.

Elektronická publikace, část I.

Elektronická publikace, část II.

Pracovní listy


Dopady sluchového postižení na vzdělávání žáků

Postižení sluchu má významný dopad na mezilidskou komunikaci. Úspěch společného vzdělávání a přínos pro rozvoj konkrétního žáka se sluchovým postižením jsou silně individuální.


Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením 

Přestože lze využívat kompenzační pomůcky pro žáky se sluchovým postižením, hlavní výzvou zůstává podpoření deficitu sluchového vnímání projevujícího se v jazykovém vzdělávání žáků.


Specifika začleňování žáků se sluchovým postižením 

Nedostatečné sluchové vnímání způsobuje komunikační bariéru. I spolužáci žáka se sluchovým postižením by měli získat základní povědomí o pravidlech komunikace s ním.


Týmová spolupráce při podpoře žáka se sluchovým postižením 

Asistent pedagoga podporuje žáka se sluchovým postižením v komunikaci a uplatňuje doporučení školského poradenského zařízení. Ovládá komunikační systém žáka a v přítomnosti tlumočníka českého znakového jazyka zprostředkovává informace mezi odlišnými kulturami slyšících a neslyšících.



K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)


12 Výsledky
Metodiky NPI ČR
13.06.2024

Představujeme vám třetí díl seriálu o jazykovém vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením, tentokrát se zaměřením především na pedagogické pracovnice a pracovníky škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro žákyně a žáky se sluchovým postižením. Jedná se o záznam webináře organizovaného Národním pedagogickým institutem České republiky (NPI ČR), kde aktérky a aktéři tvorby metodických příruček společně s odbornicemi a odborníky z NPI ČR popisují obsah metodické podpory a její následné využití pro školy nejen ve výuce českého jazyka, ale také ve výuce českého znakového jazyka pro žákyně a žáky se sluchovým postižením.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Příklady dobré praxe
13.06.2024

Představujeme vám druhý díl seriálu o jazykovém vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením, tentokrát se zaměřením na inkluzivní vzdělávání. Jedná se o záznam webináře organizovaného Národním pedagogickým institutem České republiky (NPI ČR), kde aktérky a aktéři tvorby metodických příruček společně s odbornicemi a odborníky z NPI ČR popisují obsah metodické podpory a její následné využití pro školy při výuce českého jazyka.

Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Příklady dobré praxe
13.06.2024

V seriálu textů zaměřeném na vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením je představena metodická podpora pro jejich jazykové vzdělávání zahrnující výuku českého jazyka a českého znakového jazyka. Tato podpora byla připravena v rámci úkolu NPI ČR. Seriál textů v úvodní části představuje celý soubor metodických materiálů. V následujících dílech nabízí ke zhlédnutí webináře připravené s autorkami a autory metodik. Jeden z webinářů je zacílen na aktérky a aktéry při vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením běžných škol, zatímco druhý webinář směřuje svým obsahem více za pedagogickými pracovnicemi a pracovníky škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro žákyně a žáky se sluchovým postižením.

Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Metodiky NPI ČR
10.01.2024

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzdělávání žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. Žáky se SVP lze pro přesnější popis specifik jejich vzdělávacích potřeb řadit do skupin, které jsou charakteristické složením a podobou potřebných podpůrných opatření ze strany školy. V tomto pětidílném seriálu se zaměřujeme na oblast žáků se sluchovým postižením. První část dává skupinu takových žáků do souvislostí s procesem školního vzdělávání.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Metodiky NPI ČR
10.01.2024

Druhý díl seriálu o vzdělávání žáků se sluchovým postižením se zaměřuje na konkrétní tipy při jejich výuce. V textu k jednotlivým stupňům podpůrných opatření přiřazujeme související obtíže a definujeme škálu ve škole využívaných kompenzačních pomůcek.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Zpět na začátek