Výuka českého znakového jazyka pro žáky se sluchovým postižením | Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením - čeština jako druhý jazyk |
Elektronická publikace, část I. Elektronická publikace, část II. |
Dopady sluchového postižení na vzdělávání žáků
Postižení sluchu má významný dopad na mezilidskou komunikaci. Úspěch společného vzdělávání a přínos pro rozvoj konkrétního žáka se sluchovým postižením jsou silně individuální.
Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením
Přestože lze využívat kompenzační pomůcky pro žáky se sluchovým postižením, hlavní výzvou zůstává podpoření deficitu sluchového vnímání projevujícího se v jazykovém vzdělávání žáků.
Specifika začleňování žáků se sluchovým postižením
Nedostatečné sluchové vnímání způsobuje komunikační bariéru. I spolužáci žáka se sluchovým postižením by měli získat základní povědomí o pravidlech komunikace s ním.
Týmová spolupráce při podpoře žáka se sluchovým postižením
Asistent pedagoga podporuje žáka se sluchovým postižením v komunikaci a uplatňuje doporučení školského poradenského zařízení. Ovládá komunikační systém žáka a v přítomnosti tlumočníka českého znakového jazyka zprostředkovává informace mezi odlišnými kulturami slyšících a neslyšících.
Praktické tipy
K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)