Dopady specifických poruch chování na vzdělávání žáků
Mezi specifické poruchy chování je zařazována porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), mezi její symptomy patří nepozornost, hyperaktivita a impulzivita. Porucha pozornosti s hyperaktivitou souvisí s potížemi v emoční a sociální oblasti, patrné jsou limity v oblasti kognitivního vývoje i osobního výkonu.
Specifika vzdělávání žáků se specifickými poruchami chování
Vzdělávání žáků s těžkými formami poruchy pozornosti s hyperaktivitou a poruchami chování vyžaduje vnější regulaci, motivaci a strukturu. Kriteriální hodnocení je integrováno do individuálního vzdělávacího plánu (IVP).
Specifika začleňování žáků se specifickými poruchami chování
Žák se specifickými poruchami chování může mít disciplinární potíže vlivem impulzivního jednání. Prevencí je zdůraznění silných stránek, účinná je neměnná struktura s jasnými pravidly a její důsledné dodržování. Doporučené je vytvoření krizového plánu pro řešení rizikových situací ve škole.
Týmová spolupráce při podpoře žáka se specifickými poruchami chování
Poradenská zařízení poskytují učitelům metodickou a poradenskou podporu. Pravidelné supervize a partnerství s rodiči jsou klíčem k úspěšné spolupráci.
Praktické tipy
K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)