logo
Přehled podtémat

Podpora žáků se specifickými poruchami chování

Dopady specifických poruch chování na vzdělávání žáků

Mezi specifické poruchy chování je zařazována porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), mezi její symptomy patří nepozornost, hyperaktivita a impulzivita. Porucha pozornosti s hyperaktivitou souvisí s potížemi v emoční a sociální oblasti, patrné jsou limity v oblasti kognitivního vývoje i osobního výkonu.


Specifika vzdělávání žáků se specifickými poruchami chování

Vzdělávání žáků s těžkými formami poruchy pozornosti s hyperaktivitou a poruchami chování vyžaduje vnější regulaci, motivaci a strukturu. Kriteriální hodnocení je integrováno do individuálního vzdělávacího plánu (IVP).


Specifika začleňování žáků se specifickými poruchami chování

Žák se specifickými poruchami chování může mít disciplinární potíže vlivem impulzivního jednání. Prevencí je zdůraznění silných stránek, účinná je neměnná struktura s jasnými pravidly a její důsledné dodržování. Doporučené je vytvoření krizového plánu pro řešení rizikových situací ve škole.


Týmová spolupráce při podpoře žáka se specifickými poruchami chování

Poradenská zařízení poskytují učitelům metodickou a poradenskou podporu. Pravidelné supervize a partnerství s rodiči jsou klíčem k úspěšné spolupráci.



K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.) 



29 Výsledky
Příklady dobré praxe
25.06.2024

Standovi, žákovi základní školy s ADHD a nadáním, velmi pomohlo, že se mohl před nástupem do první třídy seznámit se školním prostředím. Pravidelné návštěvy první třídy a individuální přístup asistentky mu umožnily vytvořit si řád a režim, díky kterým zvládá školní docházku bez obav. Používání komunikačního deníčku pro sdílení pokroků, nálad a dalších důležitých informací mezi asistentkou, učitelkou a rodiči podpořilo jeho práci, sociální integraci a celkový rozvoj osobnosti.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Příklady dobré praxe
10.04.2024

V posledním dílu naší série se dozvíte, jak bylo úspěšně řešeno náročné chování žáka s ADHD jménem Tomík během vyučování. Tato část také nabízí pohled odbornice z Národního pedagogického institutu ČR na zvládání takového chování a zdůrazňuje důležitost spolupráce mezi školou a poradenskými službami.

Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Příklady dobré praxe
26.03.2024

Ve 4. díle naší série pěti článků o podpoře žáků a žákyň s ADHD ve vzdělávání se zaměříme na podporu jejich samostatnosti a schopnosti přijímat odpovědnost za vlastní volby a jednání. Zdůrazníme potřebu aktivního zapojení do učení a představíme metody, jak motivovat žáky a žákyně s ADHD skrze pochopení vztahů mezi učivem a jeho praktickým využitím v životě.

Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Příklady dobré praxe
22.03.2024

Ve 3. díle naší série pěti článků se podíváme na důležitost nastavení a dodržování pevných pravidel pro žáky a žákyně s ADHD a na význam, který má stanovování adekvátních důsledků za porušení těchto pravidel.

Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Příklady dobré praxe
14.03.2024

Ve 2. dílu pětidílné minisérie se seznámíte s účinnými postupy, které využívala asistentka pedagoga v práci s Tomíkem, žákem s ADHD na prvním stupni základní školy. Zjistíte, jakým způsobem asistentka pomáhala žákovi překonávat sklony k odkládání úkolů, jak posilovala jeho vnitřní motivaci, měnila výukové činnosti v závislosti na jeho mentálním stavu a soustředění, a jak podporovala jeho sebevědomí. Dále se dozvíte o speciálním přístupu k situacím, kdy žák před vrstevníky hovoří o své diagnóze.

Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Zpět na začátek