logo
Přehled podtémat

Podpora žáků s poruchou autistického spektra

Dopady poruch autistického spektra na vzdělávání žáků

Poruchy autistického spektra se projevují u žáků v sociálním chování, komunikaci, představivosti, hře, zájmech a emocích. Důležité je uvědomit si dopady narušené komunikace na vrstevnické vztahy a aktivně budovat podporu a porozumění ve třídě.


Specifika vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra

Při vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra je uplatňována metoda strukturovaného učení s důrazem na individualizaci, strukturalizaci, vizualizaci a motivaci. Úroveň využití těchto principů závisí na mentální úrovni žáka a dalších přidružených poruchách.


Specifika začleňování žáků s poruchou autistického spektra 

Přijetí žáků s poruchou autistického spektra ve školním prostředí je klíčové, ale neznamená omlouvání jeho nevhodného chování. Náročnost začlenění žáka souvisí s nižšími sociálními dovednostmi, obtížemi ve vyhodnocování reakcí na sociální situace, nevhodnou komunikací a adaptabilitou.


Týmová spolupráce při začleňování žáků s poruchou autistického spektra

Pro úspěšné začlenění žáků s poruchou autistického spektra jsou nepostradatelná jasná pravidla, návody, empatické vedení a příkladné vzory chování ve školním prostředí. Otevřená komunikace a vstřícnost aktérů jsou klíčové pro dosažení pozitivního prostředí.


Praktické tipy


K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)  



15 Výsledky
Metodiky NPI ČR
06.01.2024

V závěrečném díle seriálu naleznete výčet doporučených zdrojů k tématu podpory žáků s poruchou autistického spektra (PAS) při jejich vzdělávání.

Učitel/učitelka
Metodiky NPI ČR
05.01.2024

V další části pětidílného seriálu nabízíme popis způsobů spolupráce uvnitř týmu aktérů, kteří se podílejí na poskytování podpory žákovi s poruchou autistického spektra (PAS).

Učitel/učitelka
Metodiky NPI ČR
04.01.2024

V tomto pětidílném seriálu si popíšeme, jak zohledňovat v rámci heterogenní třídy potřeby žáků s poruchou autistického spektra (PAS). Ve třetím díle seriálu se zaměříme na skutečnosti, které jsou důležité pro začlenění žáků s PAS do školního prostředí.

Učitel/učitelka
Metodiky NPI ČR
03.01.2024

V tomto čtyřdílném seriálu si popíšeme, jak zohledňovat v rámci heterogenní třídy potřeby žáků s poruchou autistického spektra (PAS). Ve druhém díle seriálu vás seznámíme s tím, jaká podpůrná opatření pro žáky s PAS školy na základě doporučení školského poradenského zařízení nejčastěji realizují.

Učitel/učitelka
Metodiky NPI ČR
02.01.2024

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. Žáky se SVP lze pro přesnější popis specifik jejich vzdělávacích potřeb řadit do skupin, které jsou charakteristické složením a podobou potřebných podpůrných opatření ze strany školy. V tomto pětidílném seriálu si popíšeme, jak zohledňovat v rámci heterogenní třídy potřeby žáků s poruchou autistického spektra (PAS). V prvním díle popíšeme specifika této skupiny žáků a dozvíte se o osvědčených postupech, které se při vzdělávání žáků s PAS využívají.

Učitel/učitelka
Zpět na začátek