logo
Přehled podtémat

Podpora žáků se zrakovým postižením

Dopady zrakového postižení na vzdělávání žáků

Zrakové vnímání má v edukačním procesu nezastupitelný vliv. Ztráta schopnosti vnímat zrakem nebo její omezení, způsobují žákovi informační deficit.


Specifika vzdělávání žáků se zrakovým postižením 

Ve výuce žáků se zrakovým postižením jsou využívány metody výuky, které podporují aktivitu žáka, vhodnou motivaci k činnostem a multisenzorický přístup.


Specifika začleňování žáků se zrakovým postižením a týmová spolupráce při podpoře žáka se zrakovým postižením

Při začleňování žáků se zrakovým postižením je nezbytné vytvářet příznivé klima třídy a celé školy. Prostřednictvím cílených aktivit je podporován zájem o komunikaci s žákem se zrakovým postižením ve třídní skupině. Pomocí her je vhodné zrakové postižení všem žákům třídy představit.


Praktické tipy


K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)




8 Výsledky
Metodiky NPI ČR
11.01.2024

Podpora žáků se ZP si zaslouží pozornost všech pedagogů, nejen těch, kteří se s takovým žákem setkávají ve svém školním kolektivu. Jako tip pro doplnění informací může posloužit seznam literatury a dalších dostupných zdrojů.

Učitel/učitelka
Metodiky NPI ČR
10.01.2024

Třetí část seriálu pro učitele, kteří pracují s žáky se zrakovým postižením (ZP), nabízí zamyšlení se nad možnostmi práce s heterogenním kolektivem, do kterého se žák se SVP v oblasti zraku zapojuje. Je tedy vhodné jej cíleně podporovat tak, aby se pozitivní klima ve třídě podepsalo i na úspěchu každého žáka při vzdělávacím procesu. Pro podporu vzdělávání zrakově postižených žáků doporučujeme využít možností týmového provázání pracovníků školy i externistů.

Učitel/učitelka
Metodiky NPI ČR
09.01.2024

Druhý díl seriálu o pedagogické práci s žáky se zrakovým postižením (ZP) rozebírá jednotlivé typy podpůrných opatření (PO), s nimiž se setkáváme v textu Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na zrakové obtíže žáků. Text popisuje podoby těchto PO, poukazuje na možnosti jejich využití, odůvodňuje jejich zařazení do vzdělávacího procesu.

Učitel/učitelka
Metodiky NPI ČR
08.01.2024

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. Žáky se SVP lze pro přesnější popis specifik jejich vzdělávacích potřeb řadit do skupin, které jsou charakteristické složením a podobou potřebných podpůrných opatření ze strany školy. V tomto čtyřdílném seriálu bychom vám rádi nabídli inspiraci pro vaši práci s žáky s postižením zraku (ZP). V první části našeho seriálu jde především o popis vlivu zrakového postižení na proces výuky.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Příklady dobré praxe
11.07.2021

Poznejte cestu nevidomého Vládi, který se i přes svůj handicap postupně téměř obešel bez asistenta pedagoga a naučil se Braillovo písmo. Jak v jeho případě probíhala inkluze?

Učitel/učitelka
Rodiče
Zpět na začátek