logo
Přehled podtémat

Podpora žáků se specifickými poruchami učení

Dopady specifických poruch učení na vzdělávání žáků

Specifické poruchy učení  zahrnují obtíže ve čtení, psaní a počítání. Efektivně aplikovaná podpůrná opatření mohou kompenzovat primární oslabení a zlepšit výsledky ve vzdělávání.


Specifika vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení

U žáků s rizikem specifických poruch učení či s mírnými problémy jsou využívány kompenzační opatření ve vzdělávání. Pro závažnější specifické poruchy učení je kladen důraz na reedukaci pod vedením speciálního pedagoga.


Začleňování žáků se specifickými poruchami učení do běžného třídního kolektivu

Důležitým intervenčním opatřením při podpoře žáků se specifickými poruchami učení by měla být přiměřená míra sociálního začleňování žáka.


Týmová spolupráce při podpoře žáků se specifickými poruchami učení

Důležitou intervencí pro žáky se specifickými poruchami učení je přiměřená míra sociálního začlenění. Podstatnou součást tvoří rodinná a širší podpora jak ve škole, tak i ve volném čase.


Praktické tipy


K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)


20 Výsledky
Příklady dobré praxe
06.07.2024

Ve druhém díle podcastu s logopedkou Martinou Křivkovou získají rodiče a pedagogové tipy na další hry zaměřené na rozvoj sluchového vnímání u předškolních a mladších školních dětí. V předchozím díle podcastu jsme se dozvěděli o hrách na rozvoj paměti, pozornosti a sluchového rozlišování. Tento díl na tyto tipy plynule navazuje a završí je vyprávěcími technikami, které ukazují, jak vést malé děti k poslechu i k samostatnému vyprávění s vizuální oporou.

Učitel/učitelka
Rodiče
Podcast
27.06.2024

V prvním díle podcastu s logopedkou Martinou Křivkovou se zaměříme na důležitost rozvoje sluchového vnímání u předškolních dětí coby základ pro efektivní vzdělávání nejen čtení a psaní. Budou zmíněny konkrétní problematické oblasti sluchového vnímání a poskytnuty tipy na hry, které mohou zmírnit logopedické potíže a zároveň pomáhají dětem připravit se na vstup do první třídy. Některé z nich jistě také znáte!

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Rodiče
Odborné publikace, další zdroje
07.02.2024

Specifické poruchy učení (SPU) postihují přibližně 5-10 % lidí, způsobují obtíže s čtením, psaním, počítáním a motorikou, mají neurobiologický původ a mohou negativně ovlivnit vzdělávací proces. Přestože se setkáváme s průměrným až nadprůměrným intelektem u lidí s SPU, jejich vzdělávání vyžaduje individuální přístup a podporu, která kompenzuje jejich specifické potřeby bez změny obsahu výuky.

Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Metodiky NPI ČR
06.01.2024

Pokud vás téma vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení (SPU) zajímá a chtěli byste se dozvědět ještě více, můžete si na základě několika tipů v poslední části seriálu o specifikách práce rozšířit své odborné znalosti. Vypsané zdroje jsou vnímány jako základní k probranému tématu – nejsou limitem pro vaše další samostudium.

Učitel/učitelka
Metodiky NPI ČR
05.01.2024

Ve čtvrté části seriálu o podpoře žáků se specifickými poruchami učení (SPU) se posouváme od vztahů vrstevnických a od vlivu učitele na ně k rovině týmové spolupráce všech v žákově okolí. Výhody propojení aktérů, kteří mají zájem na žákově prospěchu, jsou značné. Pokuste se o ně s naší pomocí i vy!

Učitel/učitelka
Zpět na začátek