logo
Přehled podtémat

Podpora žáků s tělesným postižením

Dopady tělesného postižení a zdravotního onemocnění na vzdělávání žáků

Tělesné postižení a dlouhodobá onemocnění výrazně ovlivňují vzdělávání žáků. Klíčový je individuální přístup, zohledňující druh a stupeň postižení, včetně potřeb zdravotní péče.


Podpora žáků s tělesným postižením a zohlednění možností i limitů žáků, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu

Dlouhodobé onemocnění může ovlivnit vnímání a zpracování informací žáka. Důležitá je spolupráce se školským poradenským zařízením (ŠPZ) a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na základě doporučení ze školního poradenského pracoviště (ŠPP).


Začleňování žáků s tělesným postižením a dlouhodobým onemocněním do běžného třídního kolektivu

Začlenění žáků s tělesným postižením do běžného třídního kolektivu je nedílnou součástí inkluzivního vzdělávání. Tento proces podporuje porozumění mezi spolužáky, rozvíjí sociálních dovedností a týmovou spolupráci.


Týmová spolupráce při podpoře žáků s tělesným postižením

Efektivní podpora vyžaduje pravidelná setkání integračních týmů tvořených zástupci školy, odborníky ze školských poradenských zařízení a zákonnými zástupci žáků.


K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.) 

14 Výsledky
Metodiky NPI ČR
10.10.2024

Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Metodiky NPI ČR
10.10.2024

Pro efektivní práci s třídním kolektivem je důležité, aby byli ostatní žáci i pedagogové přiměřeně informováni o zdravotním stavu oslabených žáků, pokud s tím zákonní zástupci souhlasí. Škola musí zavést opatření, která umožní žákovi plnit zdravotní potřeby (např. měření glykémie u diabetu).

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Metodiky NPI ČR
10.10.2024

Vzdělávání žáků se zdravotním onemocněním vyžaduje individuální přístup, úpravu zátěže podle jejich stavu a podporu motivace častou zpětnou vazbou. Hodnocení by mělo posilovat sebedůvěru a zohledňovat jejich specifické potřeby. Často je třeba vytvořit individuální vzdělávací plán (IVP) a upravit výukový režim.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Metodiky NPI ČR
10.10.2024

Dlouhodobé onemocnění může u žáka ovlivnit jeho vnímání a zpracování informací. Důležitá je spolupráce se školským poradenským zařízením (ŠPZ) a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na základě doporučení ze školního poradenského pracoviště (ŠPP).

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Příklady dobré praxe
12.07.2024

Čtyřiadvacetiletý Zdeněk Uldrych je studentem posledního ročníku bakalářského studia na vysoké škole. Od narození žije s omezením: má postižené obě nohy, v levé ruce má zhoršenou hybnost. Ovládat vozík zvládá sám, ale na některé situace nestačí. Využívá proto Centrum pro studující se specifickými potřebami, kde potkal svého současného asistenta a jak sám říká, komunita okolo centra mu ve škole slouží jako zázemí. Jaká byla jeho cesta českým vzdělávacím systémem?

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Rodiče
Zpět na začátek