U řady žáků se zdravotním onemocněním bude k zajištění jejich výchovných a vzdělávacích potřeb dostačující běžná spolupráce pedagogických pracovníků školy, zákonných zástupců a pracovníků ŠPZ. Zejména v případech chronických onemocnění je ale někdy třeba vymezit, jak se škola a zákonní zástupci budou podílet na zajištění režimových opatření vázaných na žákovo onemocnění, která musí být při jeho pobytu ve škole dodržována.
Vodítka pro nastavení takového typu spolupráce a zajištění potřebné zdravotní péče žákovi/žákyni poskytuje dokument Společné sdělení Ministerstva školstvím mládeže a tělovýchovy a Ministerstva zdravotnictví k zajištění zdravotní podpory ve školách a školských zařízeních. Obsahuje také přílohu Zajištění zdravotní podpory dětí s diabetem ve školách a školských zařízeních a dva vzory plánu zdravotní podpory dítěte s diabetem 1. typu ve škole [1]. Specifickým případem koordinace mezi pracovníky školy v péči o žáka či žákyni je krizový plán postupu při akutním zhoršení zdravotního stavu zahrnující popis krizového stavu a vymezení kompetencí a odpovědnosti jednotlivých pracovníků.
Zdroje
[1] Česká pediatrická společnost. (n. d.). Pracovní skupina pro péči o chronicky nemocné děti ve školách. Dostupné z: https://www.pediatrics.cz/sekce-a-pracovni-skupiny/pece-o-chronicky-nemocne-deti-pracovni-skupina/
Pro efektivní práci s třídním kolektivem je důležité, aby byli ostatní žáci i pedagogové přiměřeně informováni o zdravotním stavu oslabených žáků, pokud s tím zákonní zástupci souhlasí. Škola musí zavést opatření, která umožní žákovi plnit zdravotní potřeby (např. měření glykémie u diabetu).
Vzdělávání žáků se zdravotním onemocněním vyžaduje individuální přístup, úpravu zátěže podle jejich stavu a podporu motivace častou zpětnou vazbou. Hodnocení by mělo posilovat sebedůvěru a zohledňovat jejich specifické potřeby. Často je třeba vytvořit individuální vzdělávací plán (IVP) a upravit výukový režim.
Dlouhodobé onemocnění může u žáka ovlivnit jeho vnímání a zpracování informací. Důležitá je spolupráce se školským poradenským zařízením (ŠPZ) a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na základě doporučení ze školního poradenského pracoviště (ŠPP).