Sociální znevýhodnění je zastřešujícím pojmem pro nepříznivé okolnosti vzdělávání žáků a žákyň a může souviset s kulturním a sociálním kapitálem prostředí, se socioekonomickým statusem pečujících, ale i s mateřským jazykem a řadou dalších jevů. Za žáky se sociálním znevýhodněním jsou považováni ti, jejichž školní prospěch a další okolnosti školní docházky jsou rodinným a sociálním prostředím nepříznivě ovlivněni.
Sociální znevýhodnění zahrnuje širokou škálu příčin školní neúspěšnosti žáků a žákyň z nezdravotních důvodů, které nemohou ovlivnit a stávají se pro ně v prostředí školy obtížně zvladatelné.
V rámci projektu Podpora rovných příležitostí (PROP) při Národním pedagogickém institutu ČR vznikla metodika Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole, jejímž autorem je doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., vysokoškolský pedagog na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a současně expert ve výše uvedeném projektu.
Příklady dobré praxe, rozhovory a kazuistiky uvedené na webu Zapojmevšechny.cz se vztahují ke školní legislativě a dalším informacím aktuálním a platným v době zveřejnění příslušného článku.