Podpora rovných příležitostí

Podpora rovných příležitostí

Česká republika trpí značnou rozdílností v kvalitě škol, a s tím se zvyšuje nerovnost ve vzdělávání českých žáků a žákyň. V této sekci najdete metodické příspěvky zaměřené na snižování nerovností ve vzdělávání žáků a žákyň ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí i na podporu škol ve vyloučených lokalitách. Zároveň slouží jako platforma nového projektu Podpora rovných příležitostí při Národním pedagogickém institutu. (Více info zde: https://www.edu.cz/. Projekt je financován z prostředků Next Generation EU.)

Příklady dobré praxe, rozhovory a kazuistiky uvedené na webu Zapojmevšechny.cz se vztahují ke školní legislativě a dalším informacím aktuálním a platným v době zveřejnění příslušného článku.


Kde a jak začít

V rámci projektu PROP podporujeme zapojené školy nástroji z tzv. Katalogu nástrojů.

Podívejte se například na:

1. VIDEO: Školní sociální pedagog – investice, která se škole mnohokrát vrátí

2. PODCAST 46: Kariérová poradkyně o práci se žáky v ZŠ v Chomutově – 1. díl

3. Přirozený a formální mentoring žáků – tipy pro pedagogy


Metodické materiály

Identifikace a podpora žáků se sociálním znevýhodněním díky inovativní metodice

Výsledky:
53
obrazek clanku
19.02.2025
Příklady dobré praxe
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
Odborná veřejnost

V rámci naší snahy o desegregaci jsme navázali spolupráci s Univerzitou Palackého v Olomouci a ředitelem Ústavu speciálněpedagogických studií, doc. Jiřím Langrem. Společně jednáme o možnostech zapojení studentů do praxí a dalších aktivit.

obrazek clanku
12.02.2025
Aktuality
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Prohlubujeme naše znalosti a dovednosti pro efektivní podporu desegregace. Metodici a metodičky desegregace z Národního pedagogického institutu (NPI) a Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) se zúčastnili odborného školení zaměřeného na práci s romskou komunitou. Školení vedli zkušení lektoři Miroslav Klempár a Jan Husák z organizace Awen Amenca.

07.02.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut přináší 1. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která navazuje na rozhovor s tamním ředitelem Vítem Beranem. Dozvíte se, proč učit v tandemu nebo jak s tandemovým učením začít. Zjistíte, čím je druhý vyučující ve třídě pro žáky a žákyně přínosem a jak je výuka díky tomu obohacena.

obrazek clanku
06.02.2025
Aktuality
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
Odborná veřejnost

V minulém týdnu jsme se sešli se zástupci města Kadaň Mgr. Nikolou Farkašovou za odbor školství a Mgr. Anitou Petrušovou z odboru sociálních věcí. Řešili jsme propojení a možnosti spolupráce v tématu vzdělávání. Také plánujeme další společná setkávání, kde se budeme moci věnovat dalším krokům vedoucím ke zlepšení podmínek ve vzdělávání a příležitostí pro všechny děti. Těšíme se na další spolupráci!

obrazek clanku
03.02.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce

Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně podporuje žáky v samostatném a zodpovědném rozhodování o kariérní dráze. V páté části seriálu představujeme „Den povolání“ – praktický workshop, kde žáci 9. ročníků připravují aktivity pro mladší spolužáky z 3.–5. tříd. Akce umožňuje žákům získat praktické zkušenosti s různými profesemi, lépe poznat své schopnosti a ujasnit si budoucí směřování.

Zpět na začátek