Ilustrační foto / FOTO: Freepik
Cílem edukace žáků a žákyň s TP či závažným onemocněním na běžné ZŠ je umožnit jim osvojit si přiměřený systém vědomostí a dovedností. Zároveň ale formovat pozitivní osobnostní vlastnosti a aktivizovat interakční proces v oblasti sociální adaptace a sociální komunikace. Mnozí žáci a žákyně s TP a závažným onemocněním jsou schopni svůj nepříznivý zdravotní stav kompenzovat svými znalostmi, schopnostmi, ctižádostivostí, což se většinou děje za vydatné podpory rodiny a školy.
Jednotlivá podpůrná opatření, která jsou třeba poskytovat žákům a žákyním s TP ve výuce, jsou popsána v Doporučení ŠPZ pro vzdělávání žáka/žákyně se speciálními vzdělávacími potřebami a jsou konzultována s vyučujícími. Pokud jsou úpravy v Doporučení zásadní, je třeba vytvořit individuální vzdělávací plán (IVP), jehož návrh zpracuje příslušné speciální pedagogické centrum (SPC).
Obsah vzdělávání žáků a žákyň s TP nebo se závažným onemocněním se zásadně neliší od vzdělávání ostatních žáků a žákyň. Koncept podpory je třeba postavit na silných stránkách žáka/žákyně, zaměřit se na to, co žák/žákyně již ovládá. K edukaci u integrovaného žáka nebo žákyně patří dobře zpracovaný individuální vzdělávací plán, intervence, individuálně vybrané didaktické a kompenzační pomůcky [1].
Aby byl vzdělávací proces úspěšný, je třeba zajistit (za podpory ŠPZ) určité podmínky:
učitel/učitelka i asistent/asistentka pedagoga musí znát a respektovat specifické problémy žáka/žákyně a individuálně s ním pracovat;
respektovat osobnostní tempo žáka/žákyně;
častěji opakovat probrané učivo;
při klasifikaci a hodnocení přihlížet k charakteru poruchy;
ve výuce využívat ověřené postupy i nové metody;
vhodné je snížit počet žáků a žákyň ve třídě;
při skupinové práci žáka/žákyni zařadit do vhodné skupiny vrstevníků;
zamezovat utváření silné vazby na jednu blízkou osobu (většinou na asistenta/asistentku pedagoga, spolužáka/spolužačku);
prostředí zpřehlednit a strukturovat;
vytvořit podmínky pro klidnou samostatnou práci.
IVP zohledňuje specifické potřeby žáka/žákyně, schopnosti a cíle v průběhu vzdělávání. Doporučovaná zohlednění v procesu výuky jsou následující:
vždy respektovat aktuální zdravotní stav žáka/žákyně (konzultace s rodičem);
ve zvýšené míře dodržovat psychohygienická pravidla;
umožnit polohování, včasnou relaxaci;
navýšit časové limity, delší časový prostor;
zohlednit individuální (pracovní) tempo;
nepřetěžovat kvantitou zadávané školní i domácí práce;
umožnit střídaní činností;
zajistit správný fyziologický sed (nohy jsou v pravém úhlu a plosky nohou jsou na zemi);
umožnit dostatečný časový prostor pro verbální vyjádření, respektovat případné latence a horší srozumitelnost řeči;
umožnit práci s kompenzačními pomůckami a speciálními učebními materiály;
využívat názor (tabulky, předepsaná pravidla, kalkulačka, vzorce, přehledy učiva gramatiky, vzorečky);
pro lepší orientaci upravovat texty – barevné zvýrazňování, zvětšení písma, členění částí textů;
při čtení využívat čtecí okénko, záložku, pomáhat se zacílením oka, s orientací v řádku, v ploše, v učebnici;
umožnit alternativní formy záznamů učiva, kopírování, psaní na PC/notebooku, práci s počítačovými programy;
zajistit průběžnou dopomoc asistenta pedagoga ve všech činnostech nadměrně zatěžujících žáka/žákyni;
umožnit alternativní formy ověřování znalostí žáka/žákyně – testové formy, doplňování, umožnit ústní dovysvětlení napsaného, preferovat vhodnou formu (ústní zkoušení), doporučujeme průběžné hodnocení, konzultace;
upřednostňovat prověřování znalostí bez stresujících nároků na rychlost odpovědi;
vytvořit dostatečné časové možnosti pro přesuny po školní budově;
v co nejširší míře zapojovat žáka/žákyni do všech aktivit spolu s vrstevníky vzhledem k reálným možnostem;
vždy zvažovat míru zátěže žáka/žákyně;
tolerovat fyzická omezení a obtíže v oblasti, do kterých se negativně promítá základní diagnóza (např. geometrie, VV, PV, TV).
Mezi nejčastěji doporučované kompenzační pomůcky patří:
samootvírací nůžky, vodicí nůžky;
masážní míčky;
dechový a manipulační míč – Over Ball;
PC/notebook, speciální klávesnice s příslušenstvím, vhodné výukové programy;
barevné hranolky pro dyskalkuliky;
pomůcky pro polohování – rehabilitační vak, piškot;
flip flop podložka, kvalitní žíněnka, koberec, speciální polštáře;
pro hygienu (bezbariérové toalety, sprchy, bidet);
dílčí úpravy na WC (madlo, širší rozměry dveří, snížení umyvadla, pákové baterie);
bezbariérovost školních budov (pohyb různých tříd po budově školy není nutný);
úprava prostředí třídy včetně odstranění prahů tak, aby byl dán dostatečný prostor pro pohyb žáka či žákyně na vozíku [2].
Smyslem výuky je především podněcovat myšlení a tvořivé aktivity žáků a žákyň, poskytovat jim větší prostor pro jejich rozhodování, dát jim příležitost k objevování a plánování jejich učení. Důležitý pro jejich rozvoj je i nácvik pracovních dovedností potřebných pro každodenní život a školní úspěch [3]. K tomu mohou sloužit jak klasické výukové metody (slovní, názorně demonstrační, dovednostně praktické), tak i aktivizující a alternativní metody (např. diskusní, metody objevování, situační, inscenační) či komplexní výukové metody (skupinová a kooperativní výuka, projektová výuka, výuka podporována počítačem).
Ve výuce je vhodné využívat vizuální pomůcky, auditivní materiály, hmatové zkušenosti atd. tak, aby se přizpůsobily různorodým učebním stylům žáka/žákyně s TP. Například někteří žáci a žákyně s DMO/MO preferují auditivní způsob učení, kdy si žák/žákyně snáze zapamatuje učební látku na základě sluchového vjemu, a tudíž potřebuje hlasitý poslech čteného. Jiní žáci či žákyně preferují vizuální učení, kdy je čtený text zaplněn názornými obrázky či schématy. Výhodné je u těchto žáků a žákyň realizovat učení společně s druhými, v páru nebo ve skupině. Mezi osvědčené metody patří i využívání současného působení na více smyslů žáka či poskytování prostoru pro rozvoj sociálních dovedností a emocionální pohody. Nabízí se využívání moderních technologií, které mohou pomoci žákům a žákyním s TP při přístupu k informacím či komunikaci [4].
Metody práce ve vyučování se využívají buď ve stejné podobě jako u ostatních spolužáků, nebo se modifikují, uzpůsobují se speciálním potřebám žáka/žákyně s TP tak, aby si žák nebo žákyně mohli osvojit potřebné učivo.
Pro pedagogy má zařazení žáka/žákyně do určité kategorie tělesného postižení pouze orientační hodnotu, neboť na výkony žáka/žákyně ve škole mají vliv i další faktory, např. osobnost žáka/žákyně (vlastnosti, procesy, návyky, postoje aj.), schopnost využití kompenzačních a didaktických pomůcek, prostředí. Proto dva žáci či žákyně se stejnou diagnózou nikdy nemají stejné vzdělávací potřeby [5]. Diagnóza sama o sobě neříká, co žák/žákyně skutečně dokáže, ani nepopisuje jejich reálné schopnosti a možnosti. Důležitý pro jejich rozvoj je ale vždy spolupráce s rodinou a odborníky za účelem sdílení informací ohledně zdravotního stavu žáka/žákyně či podpory výukových strategií [6].
[1] Michalík J. a kol. (2012). Metodika posuzování speciálních vzdělávacích potřeb u dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Společnost pro mukopolysacharidózu.
[2] Čadová, E. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.
[3] Vondráček, P. (2007). Zlatý standard péče o pacienty s DMD/BMD. Parent Project.
[4] Stehlík a kol. (1977). Dítě s dětskou mozkovou obrnou v rodině. Avicenum.
[5] Vágnerová, M., (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál
[6] Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál.
Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.