logo

Podpora žáků a žákyň s tělesným postižením a zohlednění možností i limitů žáků a žákyň, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu

PhDr. Dušana Chrzová, Ph.D.
03.01.2023
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Druhý díl série nabízí popis konkrétních způsobů podpory žáků s tělesným postižením (TP). Popisuje, jak lze zohlednit možnosti i limity žáků, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu.
Obrázek článku

Ilustrační foto / FOTO: Freepik

Cílem edukace žáků a žákyň s TP či závažným onemocněním na běžné ZŠ je umožnit jim osvojit si přiměřený systém vědomostí a dovedností. Zároveň ale formovat pozitivní osobnostní vlastnosti a aktivizovat interakční proces v oblasti sociální adaptace a sociální komunikace. Mnozí žáci a žákyně s TP a závažným onemocněním jsou schopni svůj nepříznivý zdravotní stav kompenzovat svými znalostmi, schopnostmi, ctižádostivostí, což se většinou děje za vydatné podpory rodiny a školy.  

Jednotlivá podpůrná opatření, která jsou třeba poskytovat žákům a žákyním s TP ve výuce, jsou popsána v Doporučení ŠPZ pro vzdělávání žáka/žákyně se speciálními vzdělávacími potřebami a jsou konzultována s vyučujícími. Pokud jsou úpravy v Doporučení zásadní, je třeba vytvořit individuální vzdělávací plán (IVP)jehož návrh zpracuje příslušné speciální pedagogické centrum (SPC). 

Obsah vzdělávání žáků a žákyň s TP nebo se závažným onemocněním se zásadně neliší od vzdělávání ostatních žáků a žákyň. Koncept podpory je třeba postavit na silných stránkách žáka/žákyně, zaměřit se na to, co žák/žákyně již ovládá. K edukaci u integrovaného žáka nebo žákyně patří dobře zpracovaný individuální vzdělávací plán, intervence, individuálně vybrané didaktické a kompenzační pomůcky [1].

 

Aby byl vzdělávací proces úspěšný, je třeba zajistit (za podpory ŠPZ) určité podmínky: 

  • učitel/učitelka i asistent/asistentka pedagoga musí znát a respektovat specifické problémy žáka/žákyně a individuálně s ním pracovat; 

  • respektovat osobnostní tempo žáka/žákyně; 

  • častěji opakovat probrané učivo; 

  • při klasifikaci a hodnocení přihlížet k charakteru poruchy; 

  • ve výuce využívat ověřené postupy i nové metody; 

  • vhodné je snížit počet žáků a žákyň ve třídě; 

  • při skupinové práci žáka/žákyni zařadit do vhodné skupiny vrstevníků; 

  • zamezovat utváření silné vazby na jednu blízkou osobu (většinou na asistenta/asistentku pedagoga, spolužáka/spolužačku); 

  • prostředí zpřehlednit a strukturovat; 

  • vytvořit podmínky pro klidnou samostatnou práci. 

 

IVP zohledňuje specifické potřeby žáka/žákyně, schopnosti a cíle v průběhu vzdělávání. Doporučovaná zohlednění v procesu výuky jsou následující: 

  • vždy respektovat aktuální zdravotní stav žáka/žákyně (konzultace s rodičem); 

  • ve zvýšené míře dodržovat psychohygienická pravidla; 

  • umožnit polohování, včasnou relaxaci; 

  • navýšit časové limity, delší časový prostor; 

  • zohlednit individuální (pracovní) tempo; 

  • nepřetěžovat kvantitou zadávané školní i domácí práce; 

  • umožnit střídaní činností; 

  • zajistit správný fyziologický sed (nohy jsou v pravém úhlu a plosky nohou jsou na zemi); 

  • umožnit dostatečný časový prostor pro verbální vyjádření, respektovat případné latence a horší srozumitelnost řeči; 

  • umožnit práci s kompenzačními pomůckami a speciálními učebními materiály; 

  • využívat názor (tabulky, předepsaná pravidla, kalkulačka, vzorce, přehledy učiva gramatiky, vzorečky); 

  • pro lepší orientaci upravovat texty – barevné zvýrazňování, zvětšení písma, členění částí textů; 

  • při čtení využívat čtecí okénko, záložku, pomáhat se zacílením oka, s orientací v řádku, v ploše, v učebnici; 

  • umožnit alternativní formy záznamů učiva, kopírování, psaní na PC/notebooku, práci s počítačovými programy; 

  • zajistit průběžnou dopomoc asistenta pedagoga ve všech činnostech nadměrně zatěžujících žáka/žákyni; 

  • umožnit alternativní formy ověřování znalostí žáka/žákyně – testové formy, doplňování, umožnit ústní dovysvětlení napsaného, preferovat vhodnou formu (ústní zkoušení), doporučujeme průběžné hodnocení, konzultace; 

  • upřednostňovat prověřování znalostí bez stresujících nároků na rychlost odpovědi; 

  • vytvořit dostatečné časové možnosti pro přesuny po školní budově; 

  • v co nejširší míře zapojovat žáka/žákyni do všech aktivit spolu s vrstevníky vzhledem k reálným možnostem; 

  • vždy zvažovat míru zátěže žáka/žákyně; 

  • tolerovat fyzická omezení a obtíže v oblasti, do kterých se negativně promítá základní diagnóza (např. geometrie, VV, PV, TV). 

 

Mezi nejčastěji doporučované kompenzační pomůcky patří: 

  • samootvírací nůžky, vodicí nůžky; 

  • masážní míčky; 

  • dechový a manipulační míč – Over Ball; 

  • PC/notebook, speciální klávesnice s příslušenstvím, vhodné výukové programy;  

  • barevné hranolky pro dyskalkuliky; 

  • pomůcky pro polohování – rehabilitační vak, piškot; 

  • flip flop podložka, kvalitní žíněnka, koberec, speciální polštáře; 

  • pro hygienu (bezbariérové toalety, sprchy, bidet); 

  • dílčí úpravy na WC (madlo, širší rozměry dveří, snížení umyvadla, pákové baterie); 

  • bezbariérovost školních budov (pohyb různých tříd po budově školy není nutný); 

  • úprava prostředí třídy včetně odstranění prahů tak, aby byl dán dostatečný prostor pro pohyb žáka či žákyně na vozíku [2]. 


Smyslem výuky je především podněcovat myšlení a tvořivé aktivity žáků a žákyň, poskytovat jim větší prostor pro jejich rozhodování, dát jim příležitost k objevování a plánování jejich učení. Důležitý pro jejich rozvoj je i nácvik pracovních dovedností potřebných pro každodenní život a školní úspěch [3]. K tomu mohou sloužit jak klasické výukové metody (slovní, názorně demonstrační, dovednostně praktické), tak i aktivizující a alternativní metody (např. diskusní, metody objevování, situační, inscenační) či komplexní výukové metody (skupinová a kooperativní výuka, projektová výuka, výuka podporována počítačem).  

Ve výuce je vhodné využívat vizuální pomůcky, auditivní materiály, hmatové zkušenosti atd. tak, aby se přizpůsobily různorodým učebním stylům žáka/žákyně s TP. Například někteří žáci a žákyně s DMO/MO preferují auditivní způsob učení, kdy si žák/žákyně snáze zapamatuje učební látku na základě sluchového vjemu, a tudíž potřebuje hlasitý poslech čteného. Jiní žáci či žákyně preferují vizuální učení, kdy je čtený text zaplněn názornými obrázky či schématy. Výhodné je u těchto žáků a žákyň realizovat učení společně s druhými, v páru nebo ve skupině. Mezi osvědčené metody patří i využívání současného působení na více smyslů žáka či poskytování prostoru pro rozvoj sociálních dovedností a emocionální pohody. Nabízí se využívání moderních technologií, které mohou pomoci žákům a žákyním s TP při přístupu k informacím či komunikaci [4]. 

Metody práce ve vyučování se využívají buď ve stejné podobě jako u ostatních spolužáků, nebo se modifikují, uzpůsobují se speciálním potřebám žáka/žákyně s TP tak, aby si žák nebo žákyně mohli osvojit potřebné učivo.  

Pro pedagogy má zařazení žáka/žákyně do určité kategorie tělesného postižení pouze orientační hodnotu, neboť na výkony žáka/žákyně ve škole mají vliv i další faktory, např. osobnost žáka/žákyně (vlastnosti, procesy, návyky, postoje aj.), schopnost využití kompenzačních a didaktických pomůcek, prostředí. Proto dva žáci či žákyně se stejnou diagnózou nikdy nemají stejné vzdělávací potřeby [5]Diagnóza sama o sobě neříká, co žák/žákyně skutečně dokáže, ani nepopisuje jejich reálné schopnosti a možnosti. Důležitý pro jejich rozvoj je ale vždy spolupráce s rodinou a odborníky za účelem sdílení informací ohledně zdravotního stavu žáka/žákyně či podpory výukových strategií [6].

Zdroje

[1] Michalík J. a kol. (2012). Metodika posuzování speciálních vzdělávacích potřeb u dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Společnost pro mukopolysacharidózu.

[2] Čadová, E. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.

[3] Vondráček, P. (2007). Zlatý standard péče o pacienty s DMD/BMD. Parent Project.

[4] Stehlík a kol. (1977). Dítě s dětskou mozkovou obrnou v rodině. Avicenum.

[5] Vágnerová, M., (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál

[6] Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál.

Další části seriálu:

Mohlo by Vás zajímat

Týmová spolupráce při podpoře žáků se zdravotním onemocněním

Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.

Zobrazit další články