Podpora žáků s tělesným postižením a zohlednění možností i limitů žáků, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu

Podpora žáků s tělesným postižením a zohlednění možností i limitů žáků, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu

03.01.2023
PhDr. Dušana Chrzová, Ph.D.
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Druhý díl série nabízí popis konkrétních způsobů podpory žáků s tělesným postižením (TP). Popisuje, jak lze zohlednit možnosti i limity žáků, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu.
Obrázek článku

Ilustrační foto / FOTO: Freepik

Cílem edukace žáků s TP či závažným onemocněním na běžné ZŠ je umožnit jim osvojit si přiměřený systém vědomostí a dovedností. Zároveň ale formovat pozitivní osobnostní vlastnosti a aktivizovat interakční proces v oblasti sociální adaptace a sociální komunikace. Mnozí žáci s TP a závažným onemocněním jsou schopni svůj nepříznivý zdravotní stav kompenzovat svými znalostmi, schopnostmi, ctižádostivostí, což se většinou děje za vydatné podpory rodiny a školy.  

Jednotlivá podpůrná opatření, která jsou třeba poskytovat žákům s TP ve výuce, jsou popsána v Doporučení ŠPZ pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a jsou konzultována s vyučujícími. Pokud jsou úpravy v Doporučenízásadní, je třeba vytvořit individuální vzdělávací plán (IVP)jehož návrh zpracuje příslušné speciální pedagogické centrum (SPC). 

Obsah vzdělávání žáků s TP nebo se závažným onemocněním se zásadně neliší od vzdělávání ostatních žáků. Koncept podpory je třeba postavit na silných stránkách žáka, zaměřit se na to, co žák již ovládá. K edukaci u integrovaného žáka patří dobře zpracovaný individuální vzdělávací plán, intervence, individuálně vybrané didaktické a kompenzační pomůcky [1].

 

Aby byl vzdělávací proces úspěšný, je třeba zajistit (za podpory ŠPZ) určité podmínky: 

  • učitel i asistent pedagoga musí znát a respektovat specifické problémy žáka a individuálně s ním pracovat; 

  • respektovat žákovo osobnostní tempo; 

  • častěji opakovat probrané učivo; 

  • při klasifikaci a hodnocení přihlížet k charakteru poruchy; 

  • ve výuce využívat ověřené postupy i nové metody; 

  • vhodné je snížit počet žáků ve třídě; 

  • při skupinové práci žáka zařadit do vhodné skupiny vrstevníků; 

  • zamezovat utváření silné vazby na jednu blízkou osobu (většinou na asistenta pedagoga, spolužáka); 

  • prostředí zpřehlednit a strukturovat; 

  • vytvořit podmínky pro klidnou samostatnou práci. 

 

IVP zohledňuje žákovy specifické potřeby, schopnosti a cíle v průběhu vzdělávání. Doporučovaná zohlednění v procesu výuky jsou následující: 

  • vždy respektovat aktuální zdravotní stav žáka (konzultace s rodičem); 

  • ve zvýšené míře dodržovat psychohygienická pravidla; 

  • umožnit polohování, včasnou relaxaci; 

  • navýšit časové limity, delší časový prostor; 

  • zohlednit individuální (pracovní) tempo; 

  • nepřetěžovat kvantitou zadávané školní i domácí práce; 

  • umožnit střídaní činností; 

  • zajistit správný fyziologický sed (nohy jsou v pravém úhlu a plosky nohou jsou na zemi); 

  • umožnit dostatečný časový prostor pro verbální vyjádření, respektovat případné latence a horší srozumitelnost řeči; 

  • umožnit práci s kompenzačními pomůckami a speciálními učebními materiály; 

  • využívat názor (tabulky, předepsaná pravidla, kalkulačka, vzorce, přehledy učiva gramatiky, vzorečky); 

  • pro lepší orientaci upravovat texty – barevné zvýrazňování, zvětšení písma, členění částí textů; 

  • při čtení využívat čtecí okénko, záložku, pomáhat se zacílením oka, s orientací v řádku, v ploše, v učebnici; 

  • umožnit alternativní formy záznamů učiva, kopírování, psaní na PC/notebooku, práci s počítačovými programy; 

  • zajistit průběžnou dopomoc asistenta pedagoga ve všech činnostech nadměrně zatěžujících žáka; 

  • umožnit alternativní formy ověřování znalostí žáka – testové formy, doplňování, umožnit ústní dovysvětlení napsaného, preferovat vhodnou formu (ústní zkoušení), doporučujeme průběžné hodnocení, konzultace; 

  • upřednostňovat prověřování znalostí bez stresujících nároků na rychlost odpovědi; 

  • vytvořit dostatečné časové možnosti pro přesuny po školní budově; 

  • v co nejširší míře zapojovat žáka do všech aktivit spolu s vrstevníky vzhledem k reálným možnostem; 

  • vždy zvažovat míru zátěže žáka; 

  • tolerovat fyzická omezení a obtíže v oblasti, do kterých se negativně promítá základní diagnóza (např. geometrie, VV, PV, TV). 

 

Mezi nejčastěji doporučované kompenzační pomůcky patří: 

  • samootvírací nůžky, vodicí nůžky; 

  • masážní míčky; 

  • dechový a manipulační míč – Over Ball; 

  • PC/notebook, speciální klávesnice s příslušenstvím, vhodné výukové programy;  

  • barevné hranolky pro dyskalkuliky; 

  • pomůcky pro polohování – rehabilitační vak, piškot; 

  • flip flop podložka, kvalitní žíněnka, koberec, speciální polštáře; 

  • pro hygienu (bezbariérové toalety, sprchy, bidet); 

  • dílčí úpravy na WC (madlo, širší rozměry dveří, snížení umyvadla, pákové baterie); 

  • bezbariérovost školních budov (pohyb různých tříd po budově školy není nutný); 

  • úprava prostředí třídy včetně odstranění prahů tak, aby byl dán dostatečný prostor pro pohyb žáka na vozíku [2]. 


Smyslem výuky je především podněcovat myšlení a tvořivé aktivity žáků, poskytovat jim větší prostor pro jejich rozhodování, dát jim příležitost k objevování a plánování jejich učení. Důležitý pro jejich rozvoj je i nácvik pracovních dovedností potřebných pro každodenní život a školní úspěch [3]. K tomu mohou sloužit jak klasické výukové metody (slovní, názorně demonstrační, dovednostně praktické), tak i aktivizující a alternativní metody (např. diskusní, metody objevování, situační, inscenační) či komplexní výukové metody (skupinová a kooperativní výuka, projektová výuka, výuka podporována počítačem).  

Ve výuce je vhodné využívat vizuální pomůcky, auditivní materiály, hmatové zkušenosti atd. tak, aby se přizpůsobily různorodým učebním stylům žáka s TP. Například někteří žáci s DMO/MO preferují auditivní způsob učení, kdy si žák snáze zapamatuje učební látku na základě sluchového vjemu, a tudíž potřebuje hlasitý poslech čteného. Jiní žáci preferují vizuální učení, kdy je čtený text zaplněn názornými obrázky či schématy. Výhodné je u těchto žáků realizovat učení společně s druhými, v páru nebo ve skupině. Mezi osvědčené metody patří i využívání současného působení na více smyslů žáka či poskytování prostoru pro rozvoj sociálních dovedností a emocionální pohody. Nabízí se využívání moderních technologií, které mohou pomoci žákům s TP při přístupu k informacím či komunikaci [4]. 

Metody práce ve vyučování se využívají buď ve stejné podobě jako u ostatních spolužáků, nebo se modifikují, uzpůsobují se speciálním potřebám žáka s TP tak, aby si žák mohl osvojit potřebné učivo.  

Pro pedagogy má zařazení žáka do určité kategorie tělesného postižení pouze orientační hodnotu, neboť na výkony žáka ve škole mají vliv i další faktory, např. osobnost žáka (vlastnosti, procesy, návyky, postoje aj.), schopnost využití kompenzačních a didaktických pomůcek, prostředí. Proto dva žáci se stejnou diagnózou nikdy nemají stejné vzdělávací potřeby [5]Diagnóza sama o sobě neříká, co žák skutečně dokáže, ani nepopisuje jeho reálné schopnosti a možnosti. Důležitý pro jeho rozvoj je ale vždy spolupráce s rodinou a odborníky za účelem sdílení informací ohledně zdravotního stavu žáka či podpory výukových strategií [6].

Zdroje

[1] Michalík J. a kol. (2012). Metodika posuzování speciálních vzdělávacích potřeb u dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Olomouc: Společnost pro mukopolysacharidózu.

[2] Čadová, E. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

[3] Vondráček, P. (2007). Zlatý standard péče o pacienty s DMD/BMD. Vrchlabí: Parent Project.

[4] Stehlík a kol. (1977). Dítě s dětskou mozkovou obrnou v rodině. Praha: Avicenum.

[5] Vágnerová, M., (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál

[6] Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.

Další části seriálu:
obrazek clanku
02.01.2023
Metodiky NPI ČR
Ředitel/ředitelka

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. V textu tohoto pětidílného seriálu se věnujeme oblasti podpory žáků s tělesným postižením (TP) či s dlouhodobým onemocněním. První díl seriálu definuje skupiny žáků, kteří do této kategorie žáků se SVP patří.

obrazek clanku
04.01.2023
Metodiky NPI ČR
Ředitel/ředitelka

Do třídního kolektivu patří každý žák, který ho navštěvuje. Osamocenost, izolaci a nepřátelství je třeba nahrazovat sounáležitostí, zapojením a radostí z vrstevnických vztahů. Proto budujme a nastavujme takové klima v třídním kolektivu, aby se v něm cítil dobře každý. A to nejen žák s tělesným postižením (TP), ale i pedagog, který v něm vyučuje. Je důležité přiznat si významný vliv pohody v žákovském kolektiv na školní úspěšnost.

obrazek clanku
05.01.2023
Metodiky NPI ČR
Ředitel/ředitelka

Čtvrtá část seriálu o podpoře žáků s tělesným postižením (TP) ve vzdělávání se zaměřuje na popis týmové práce. Sdílení odborníků, kteří se s žákem potkávají a působí na něj, napomáhá k hledání těch nejvhodnějších, individuálně zacílených cest při jeho vzdělávání. Tato část textu vám nabízí výčet pedagogem nastavovaných podmínek pro vzdělávání, na které je třeba pamatovat. Poukazuje i na šíři využitelných kompenzačních pomůcek.

Mohlo by Vás zajímat

Týmová spolupráce při podpoře žáků se zdravotním onemocněním

Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.

Zobrazit další články