Dopady mentálního postižení na vzdělávání žáků
Lehké mentální postižení ovlivňuje komunikaci a sociální dovednosti žáků i žákyní. Ti se učí pomaleji a vyžadují časté opakování. Motorika u nich může být opožděna a v sociálním a emočním vývoji převažuje nestabilita a úzkost. Nedostatečná motivace a koncentrace vedou k častým neúspěchům ve vzdělávání.
Specifika vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením
U žáků a žákyní s lehkým mentálním postižením je kladen důraz na pět vývojových oblastí: motorika, vnímání, komunikace, kognitivní schopnosti a sociálně-emocionální chování. Pedagog či pedagožka častěji poskytuje příklady obecných učebních postupů a dovedností, které žáci ani žákyně nezískávají spontánně sami.
Specifika začleňování žáků s lehkým mentálním postižením
Vzdělávání žáků a žákyní s lehkým mentálním postižením vyžaduje plánování výuky s důrazem na smysluplnost v praktickém životě, intenzivní zpětnou vazbu, podporu psychomotorických dovedností, nácvik sociálních a komunikačních dovedností a využívání osvědčených pomůcek pro optimální úspěch ve vzdělávání.
Týmová spolupráce při podpoře žáků s lehkým mentálním postižením
Podpora žáka či žákyně s lehkým mentálním postižením vyžaduje společnou odpovědnost multiprofesního týmu. Jasně definované role jednotlivých členů týmu a týmová spolupráce s rodinou při nastavování podpůrného rodinného prostředí jsou nedílnou součástí úspěšné podpory žáka či žákyně s lehkým mentálním postižením.
Praktické tipy
K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)