Podpora žáků s lehkým mentálním postižením

Podpora žáků s lehkým mentálním postižením

Dopady mentálního postižení na vzdělávání žáků

Lehké mentální postižení ovlivňuje komunikaci a sociální dovednosti žáků i žákyní. Ti se učí pomaleji a vyžadují časté opakování. Motorika u nich může být opožděna a v sociálním a emočním vývoji převažuje nestabilita a úzkost. Nedostatečná motivace a koncentrace vedou k častým neúspěchům ve vzdělávání.


Specifika vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením 

U žáků a žákyní s lehkým mentálním postižením je kladen důraz na pět vývojových oblastí: motorika, vnímání, komunikace, kognitivní schopnosti a sociálně-emocionální chování.  Pedagog či pedagožka častěji poskytuje příklady obecných učebních postupů a dovedností, které žáci ani žákyně nezískávají spontánně sami.   


Specifika začleňování žáků s lehkým mentálním postižením 

Vzdělávání žáků a žákyní s lehkým mentálním postižením vyžaduje plánování výuky s důrazem na smysluplnost v praktickém životě, intenzivní zpětnou vazbu, podporu psychomotorických dovedností, nácvik sociálních a komunikačních dovedností a využívání osvědčených pomůcek pro optimální úspěch ve vzdělávání.


Týmová spolupráce při podpoře žáků s lehkým mentálním postižením

Podpora žáka či žákyně s lehkým mentálním postižením vyžaduje společnou odpovědnost multiprofesního týmu. Jasně definované role jednotlivých členů týmu a týmová spolupráce s rodinou při nastavování podpůrného rodinného prostředí jsou nedílnou součástí úspěšné podpory žáka či žákyně s lehkým mentálním postižením.



Bendová, P., & Zikl, P. (2012). Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.

Bernoldová, J., Revická, M., Strnadová, I., & Sedláková, K. (2023). Připravenost v oblasti sexuality a rodičovství: zkušenosti a perspektivy mladých lidí s mentálním postižením. Fórum sociální politiky.

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2018). Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita.

Bartoňová, M. (2015). Students with intellectual disability in inklusive education settings. Brno: Masarykova univerzita.

Bremsová, CH. (2018). Dětská psychoterapie a poradenství – Komplexní průvodce. Praha: Triton.

Hort, V. L., Hrdlička, M., Kocourková, & J., Malá, E. a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál.

Kubíčková, A., & Felcmanová, L. (2021). Možnosti podpory duševního zdraví žáků. Pedagogická orientace, Brno: Masarykova univerzita, 31(1), 70–96. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-1-70

Lukas, J., & Lojdová, K. (2018). Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie. Praha: Časopis Pedagogika, 68(2). http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.1180.

Maulik, P. K., Mascarenhas, M. N., Mathers, C. D., Dua, T., & Saxena, S. (2011). Prevalence of intellectual disability: a meta-analysis of population – based studies. In Research in developmental disabilities. 2011, 32(2), 419–436. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2010.12.018

Murray, L., Abey, K., & Coombes, S. (2019). Buď v pohodě! Knížka aktivit pro všechny, kteří se občas cítí smutně nebo naštvaně. Nakladatel Jiri Models.

Murray, L., Abey, K., & Coombes, S. (2019). Zvládneš všechno! Knížka aktivit pro všechny, kteří se občas cítí smutně a ustaraně. Nakladatel Jiri Models.

Portman R., (2018). 100 her pro rozvoj sebedůvěry a sociálních kompetencí u dětí od 8 do 12 let. Praha: Portál.

Strusková, O. (2000). Děti z planety D. S. Praha: Nakladatel, G plus G.

Vágnerová, M., Strnadová, I., & Krejčová, L. (2009). Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum.

Tesařová M. a kol. (2016). Jak na žáky – Zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál.

Zezulková, E. (2011). Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.

Zikl, P. (2022). Motorika dětí s lehkým mentálním postižením. Praha: Karolinum.

Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada.


Praktické tipy

IVP pro děti předškolního věku - mentální postižení

Pomůcky pro žáky s PAS, ADHD a mentálním postižením – část I.

Farkašová, L., & Zouharová, D. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Podpora rozvoje počátečního čtení a psaní u žáků s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prurez-11.pdf

Gavendová, J. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Podpora v hudební výchově u žáků s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prurez-17.pdf

Hájková, H., & Petráš, P. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Podpora v pracovní výchově a pracovních činnostech u žáků s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prurez-19.pdf

Hanák, P. a kol. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-zp-mp.pdf

Hanák, P. a kol. (2022). Metodika kariérového poradenství pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2022/08/Hanak-a-kol.-Metodika-KP-pro-zaky-s-MP_e-kniha-1.pdf

Harangová I., & Jirásková M. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Práce se žákem s kombinovaným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prurez-05.pdf

Jarmanová, J., & Valenta, M. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Podpora ve výtvarné výchově u žáků s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prurez-18.pdf

Petráš, P. a kol. (2022). Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/Analyza-prac-uplatneni_MP.pdf 

Petráš, P., & Valenta, M. a kol. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/MP_-Metodika_asistent_verze_overeni_-011_2012.pdf

Petráš, P., & Valenta, M. a kol. (2012). Metodika práce se žákem s mentálním postižením. . Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/MP_Metodika__overovani_web.pdf

Valenta, M. a kol. (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2011/ka/MP_Kat_ver_diskuze.pdf

Valenta, M. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/katalog-mp.pdf

Valenta, M. a kol. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Artbrut a artefiletika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prurez-20.pdf


Internetové odkazy

Šance dětem 

Zvoneček Bylany

O školskej zrelosti a pripravenosti detí na školu (Katarín Sipos), bilaterální integrace 

Portál Podpora inkluze

Podpora pozitivního chování

PBIS – Podpora pozitivního chování dětí a žáků

Na cestě do práce: Lidé s mentálním postižením 

Mají lidé s mentálním postižením zájem o lásku, partnerství a sexuální život? 

Pestrá třída: Desatero zásad pro práci s heterogenní třídou 

K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)

Výsledky:
15
obrazek clanku
23.08.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga

Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení, které bylo na konci 2. ročníku upraveno na vývojovou dysfázii. Díky úzké spolupráci mezi rodinou, školou a asistentkou se podařilo přizpůsobit vzdělávací metody tak, aby Pavlík úspěšně zvládal výzvy spojené s jeho vzděláváním. I přes časté nemoci a problémy s jemnou motorikou mu individuální podpora pomohla rozvíjet klíčové dovednosti potřebné pro další studium.

obrazek clanku
06.08.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Třídní učitel/ka

Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení. Kvůli odkladu školní docházky nastoupil do první třídy běžné základní školy až ve věku sedmi a půl roku. V předškolním období, které probíhalo během pandemie Covid-19, navštěvoval několik různých mateřských škol, neměl tedy stálé prostředí. Díky úsilí třídní učitelky a zejména asistentky pedagoga se však Pavlík dokázal úspěšně přizpůsobit školnímu prostředí. Na konci 2. ročníku byla Pavlíkovi diagnóza upravena na vývojovou dysfázii.

obrazek clanku
06.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

V závěrečném díle seriálu vztahujícího se k popisu specifik vzdělávání žákyní a žáků s LMP poskytujeme k dalšímu využití soubor zdrojů, které lze využít k prohloubení znalostí o tématu.

obrazek clanku
05.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

Ve čtvrtém díle seriálu je popsána podoba týmové spolupráce všech aktérů na podpoře žáka s lehkým mentálním postižením (LMP). Pozornost je věnována spolupráci se školním poradenským pracovištěm (ŠPP), tandemové výuce a spolupráci se zákonnými zástupci.

obrazek clanku
04.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

Třetí díl seriálu poskytuje výčet specifických požadavků, které se osvědčují při plánování inkluzivního vzdělávání žáků s LMP. Při začleňování těchto žáků ale platí, že by zpravidla neměli pracovat na úkolech zadaných učitelem sami, potřebují podporu např. učitele, asistenta, spolužáka.

Zpět na začátek