Dopady specifických poruch učení na vzdělávání žáků
Specifické poruchy učení zahrnují obtíže ve čtení, psaní a počítání. Efektivně aplikovaná podpůrná opatření mohou kompenzovat primární oslabení a zlepšit výsledky ve vzdělávání.
Specifika vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení
U žáků s rizikem specifických poruch učení či s mírnými problémy jsou využívány kompenzační opatření ve vzdělávání. Pro závažnější specifické poruchy učení je kladen důraz na reedukaci pod vedením speciálního pedagoga.
Začleňování žáků se specifickými poruchami učení do běžného třídního kolektivu
Důležitým intervenčním opatřením při podpoře žáků se specifickými poruchami učení by měla být přiměřená míra sociálního začleňování žáka.
Týmová spolupráce při podpoře žáků se specifickými poruchami učení
Důležitou intervencí pro žáky se specifickými poruchami učení je přiměřená míra sociálního začlenění. Podstatnou součást tvoří rodinná a širší podpora jak ve škole, tak i ve volném čase.
Praktické tipy
Ball, M. F. (2002). Developmental coordination disorder: Hints and Tips for the Activities of daily living. Londýn: Jessica Kingsley Publishers
Bartoňová, M. (2010). Kapitoly ze specifických poruch učení. Brno: Masarykova univerzita.
Bednářová, J. & Šmardová, V. (2012). Rozvoj grafomotoriky. Brno: Edika.
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Školní zralost. Brno: Edika.
Cairney, J. (Ed.). (2015). Developmental coordination disorder and its consequences. Toronto: University of Toronto Press.
Heyrovská, Y. (2004). Nebojte se psaní. Praha: Dyscentrum.
Hollar, D. (Ed.). (2012). Handbook of children with special health care needs. York: Springer Science & Business Media.
Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha: Grada Publishing as.
Jucovičová, D. & Žáčková, H. (2007). Dysgrafie – Metody reedukace specifických poruch učení. Praha: D+H.
Jucovičová, D. & Žáčková, H. (2014). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2017). Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování:(využitelné pro základní i střední školy). Praha: D+H.
Krejčová, L., Zelinková, O., Balharová, K., Šemberová, K., & Bodnárová, Z. (2017). Specifické poruchy učení. Praha: Edika.
Lerner, J. W., & Kline, F. (2006). Learning disabilities and related disorders: Characteristics and teaching strategies. Michigan: Houghton Mifflin.
Lipnická, M. (2007). Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Praha: Portál.
Michalová, Z. (2001). Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních: materiál určený učitelům a rodičům dětí s dyslexií, dysgrafií, dysortografií. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
Pokorná, V. (2004). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
poruch učení. Praha: Nakladatelství D+H.
Zelinková, O. (2015). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál.
Zelinková, O., & Čedík, M. (2013). Mám dyslexii: Průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Praha: Portál.
Praktické tipy
Vrbová, R., & Felcmanová, L. a kol. (2022). Metodika kariérového poradenství pro žáky s narušenou komunikační schopností a žáky se specifickými poruchami učení a chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2022/09/Vrbova_a_kol_Metodika_KP_pro_zaky_s_NKS_e-kniha.pdf
Fořtová, K. (2013). Metodika pro pedagogy. Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Kunratice: Základní škola Kunratice. http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1434887210.pdf
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2020). Katalog podpůrných opatření dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Praha: MŠMT. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiM3cSFraSEAxWKh_0HHdLGBpE4ChAWegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fdatabaze.opvvv.msmt.cz%2Fpresenters%2Fdownload%2F2105&usg=AOvVaw1W81VMfHgEqiJU70lLqdiW&opi=89978449
Mrázková, I. Podpora žáků se specifickými poruchami učení v běžné škole. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. https://www.pf.ujep.cz/wp-content/uploads/2020/01/M%C3%81ROV%C3%81-Ivana.-Podpora-%C5%BE%C3%A1k%C5%AF-se-specifick%C3%BDmi-poruchami-u%C4%8Den%C3%AD-v-b%C4%9B%C5%BEn%C3%A9-%C5%A1kole.-Studijn%C3%AD-opora.pdf
Kde hledat další podporu
SPC pro SPU
Hl. m. Praha
Středočeský kraj
Jihočeský kraj
Plzeňský kraj
Karlovarský kraj
Ústecký kraj
Liberecký kraj
Královéhradecký kraj
Pardubický kraj
Kraj Vysočina
Jihomoravský kraj
Zlínský kraj
Olomoucký kraj
Moravskoslezský kraj
NNO