logo
logo

Další zajímavé odkazy a materiály

06.01.2024
PhDr. et Mgr. Zdeňka Michalová, Ph.D.
Učitel/učitelka
Pokud vás téma vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení (SPU) zajímá a chtěli byste se dozvědět ještě více, můžete si na základě několika tipů v poslední části seriálu o specifikách práce rozšířit své odborné znalosti. Vypsané zdroje jsou vnímány jako základní k probranému tématu – nejsou limitem pro vaše další samostudium.
Obrázek článku


Další doporučené zdroje 

  • BALHAROVÁ, Kamila, Jakub BALHAR and Věra VOJTOVÁ. Dyslexia and Accessibility in the Modern Era: Emerging Research and Opportunities. 1. vydání. Hersshey, Spojené státy: IGI Global, 2021. 279 pp. Advances-human-social-aspects-technology. ISBN 978-1-7998-4267-5.  
  • BARTOŇOVÁ, M. (2018). Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-266-6. 
  • BROŽOVÁ, D. (2010). Poradenská podpora a možnosti edukace žáků s poruchami učení v širším smyslu. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5329-8. 
  • JOŠT, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3030-1. 
  • JOŠT, J. (2009). Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha: Fortuna. ISBN 978-80-7373-055-0. 
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. (2008). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-474-8. 
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. (2009). Dysgrafie. Praha: D + H. ISBN 978-80-903869-9-0. 
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., SOVOVÁ, H. (2007). Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol: (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H. ISBN 978-80-903579-7-6. 
  • KREJČOVÁ, L. (2019). Dyslexie. Psychologické souvislosti. Praha: Grada Publishing, a. s. ISBN 978-80-247-3950-2. 
  • KREJČOVÁ, L., HLADÍKOVÁ, Z. (2019). Zvládáme specifické poruchy učení. Dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1400-5. 
  • KREJČOVÁ, L., HLADÍKOVÁ, Z., ŠEMBEROVÁ, K., BALHAROVÁ, K. (2018). Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1219-3. 
  • MATĚJČEK, Z. (1995). Dyslexie – specifické poruchy čtení. Praha: H&H. ISBN 80-85787-27-X. 
  • MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. (2006). Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1173-2. 
  • METELKOVÁ SVOBODOVÁ R. (2012). Čtenářská gramotnost - cesta ke vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 978-80-7464-219-7. 
  • MICHALOVÁ, Z. (2016). Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-166-3. 
  • MICHALOVÁ, Z. (2004). Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 80-7311-021-0. 
  • MICHALOVÁ, Z. (2008). Vybrané kapitoly z problematiky specifických poruch učení. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-318-7. 
  • MILLER, B., C. (2012). Quick brainstorming activities. New York: American Management Association. ISBN 978-0814417928. 
  • MILLER, D. (2002). Reading with Meaning, Kanada: Pembroke Publishers. ISBN 9781571103079. 
  • NOVÁK, J. (2004). Dyskalkulie: metodika rozvíjení základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 8073110296. 
  • PEARSON, D., MOSENTHAL, P., KAMIL, M. (2000). Handbook of Reading Research, Volume III. Routledge/Taylor & Francis Group. ISBN 978-0805823998. 
  • POKORNÁ, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3. 
  • POKORNÁ, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-773-2. 
  • REID, G. (2016) Dyslexia: a practitioners handbook. Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell. ISBN 978-1118980101. 
  • REID, G. (2005). Learning styles and inclusion. London, Thosand Oaks, New Delhi: Sage. ISBN 978-1412910644. 
  • SELIKOWITZ, M. (2000). Dyslexie a jiné poruchy učení: co to jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují. Praha: Grada. ISBN 80-7169-773-7. 
  • SIEGEL, L. S. (1989). IQ is Irrelevant to the Definition of Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 22(8), 469–478. https://doi.org/10.1177/002221948902200803 
  • SIMON, H. (2015). Dyskalkulie: jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0985-0. 
  • ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H., HAUSENBLAS, O. (2012). Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín. ISBN 978-80-905036-8-7. 
  • TURNER, M., RACK, J. (2004). The Study of Dyslexia. New York: Kluwer Academic. ISBN 0-306-48535-4. 
  • VAŠUTOVÁ, M. (2008). Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7368-525-6. 
  • ZELINKOVÁ, O. (2000). Poruchy učení. Praha: Portál. ISBN 80-7178-481-8. 
  • ZELINKOVÁ, O., ČEDÍK, M. (2013). Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení.  Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0349-0. 

Mohlo by Vás zajímat

Dopady specifických poruch učení na vzdělávání žáků

Specifické poruchy učení (SPU) postihují přibližně 5-10 % lidí, způsobují obtíže s čtením, psaním, počítáním a motorikou, mají neurobiologický původ a mohou negativně ovlivnit vzdělávací proces. Přestože se setkáváme s průměrným až nadprůměrným intelektem u lidí s SPU, jejich vzdělávání vyžaduje individuální přístup a podporu, která kompenzuje jejich specifické potřeby bez změny obsahu výuky.

Týmová spolupráce při podpoře žáků se specifickými poruchami učení

Ve čtvrté části seriálu o podpoře žáků se specifickými poruchami učení (SPU) se posouváme od vztahů vrstevnických a od vlivu učitele na ně k rovině týmové spolupráce všech v žákově okolí. Výhody propojení aktérů, kteří mají zájem na žákově prospěchu, jsou značné. Pokuste se o ně s naší pomocí i vy!

Začleňování žáků se specifickými poruchami učení do běžného třídního kolektivu

Ve třetí části pětidílného seriálu se podrobněji seznámíte s jedinečnou podobou školní práce s žáky se specifickými poruchami učení (SPU), kam spadá i zohlednění vlivu sociálních podmínek na edukační proces této skupiny žáků se SVP. Nabízíme vám souvislosti mezi funkčními vztahy v třídním kolektivu a prospěchem žáka se SPU. Úspěch žáků v rámci kolektivu máte ve svých rukou i vy.

Zobrazit další články