Dopady zrakového postižení na vzdělávání žáků
Zrakové vnímání má v edukačním procesu nezastupitelný vliv. Ztráta schopnosti vnímat zrakem nebo její omezení, způsobují žákovi informační deficit.
Specifika vzdělávání žáků se zrakovým postižením
Ve výuce žáků se zrakovým postižením jsou využívány metody výuky, které podporují aktivitu žáka, vhodnou motivaci k činnostem a multisenzorický přístup.
Specifika začleňování žáků se zrakovým postižením a týmová spolupráce při podpoře žáka se zrakovým postižením
Při začleňování žáků se zrakovým postižením je nezbytné vytvářet příznivé klima třídy a celé školy. Prostřednictvím cílených aktivit je podporován zájem o komunikaci s žákem se zrakovým postižením ve třídní skupině. Pomocí her je vhodné zrakové postižení všem žákům třídy představit.
Praktické tipy
Baslerová, P. a kol. (2012). Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Baslerová, P. (2023). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Praha: Wolters Kluwer.
Janková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/katalog-zp.pdf
Janková, J. (2022). Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/Analyza-prac-uplatneni_ZP.pdf
Keblová, A. (2000). Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima.
Moravcová, D. (2004). Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton.
Moravcová, D., & Matoušková, E. (2011). Rozvoj dovedností zrakového vnímání. Praha: IAZT.
Miyauchi, H. (2020). A systematic review on inclusive education of students with visual impairment. Education sciences, 10(11), 346. https://www.mdpi.com/2227-7102/10/11/346/pdf
Nielsenová, L. (1998). Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV Nakladatelství.
Pires, A. C., Rocha, F., de Barros Neto, A. J., Simão, H., Nicolau, H., & Guerreiro, T. (2020, June). Exploring accessible programming with educators and visually impaired children. In Proceedings of the Interaction Design and Children Conference (148–160). https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/3392063.3394437
Schindlerová, O. a kol. (2007). Kapitoly ze sebeobsluhy nevidomých a slabozrakých. Praha: Tyfloservis, 2007.
Urbánková, M. (1985). Reedukace zrakového vnímání tupozrakých a šilhavých dětí předškolního věku. Brno: KPÚ.
Ryšlavá, H. (2021). Žák se zrakovým postižením jako klient školského poradenského zařízení. https://digilib.uhk.cz/bitstream/handle/20.500.12603/608/icipsen_2021-01-031.pdf?sequence=1
Webster, A., & Roe, J. (1998). Children with visual impairments: Social interaction, language and learning. Psychology Press. http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/10183/1/102.pdf.pdf
Williams, C., Pease, A., Warnes, P., Harrison, S., Pilon, F., Hyvarinen, L., & Matharu, G. (2021). Cerebral visual impairment‐related vision problems in primary school children: a cross‐sectional survey. Developmental Medicine & Child Neurology, 63(6), 683–689. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1111/dmcn.14819
Praktické tipy
Baslerová, P. a kol. (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb Část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2011/ka/ZP_Kat_ver_diskuse.pdf
Baslerová, P. a kol. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/ZP_Metodika_AP_verze_overeni_011_2012-1.pdf
Baslerová, P. a kol. (2012). Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/ZP_Metodika_overovani_web.pdf
Janková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/katalog-zp.pdf
Janková, J. a kol. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-zp-zp.pdf
Janková, J. a kol. (2022). Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/Analyza-prac-uplatneni_ZP.pdf
Janková, J. a kol. (2022). Metodika kariérového poradenství pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2022/08/Jankova-a-kol.-Metodika-KP-pro-zaky-se-ZP_e-kniha.pdf
Janková, J. Páchová, N. & Pelánová, V. (2015). Metodika asistenta pedagoga. Podpora rozvoje počátečního čtení a psaní u žáků s autismem nebo zrakovým postižením. Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prurez-12.pdf
Kde hledat další podporu
SPC pro zrakové postižení
Hl. m. Praha
Středočeský kraj
Ústecký kraj
Liberecký kraj
Královéhradecký kraj
Pardubický kraj
Kraj Vysočina
Jihomoravský kraj
Zlínský kraj
Olomoucký kraj
Moravskoslezský kraj
NNO
Další informace, odkazy pro spolupráci s externími poskytovateli služeb najdete:
K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)