Dopady specifických poruch chování na vzdělávání žáků
Mezi specifické poruchy chování je zařazována porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), mezi její symptomy patří nepozornost, hyperaktivita a impulzivita. Porucha pozornosti s hyperaktivitou souvisí s potížemi v emoční a sociální oblasti, patrné jsou limity v oblasti kognitivního vývoje i osobního výkonu.
Specifika vzdělávání žáků se specifickými poruchami chování
Vzdělávání žáků s těžkými formami poruchy pozornosti s hyperaktivitou a poruchami chování vyžaduje vnější regulaci, motivaci a strukturu. Kriteriální hodnocení je integrováno do individuálního vzdělávacího plánu (IVP).
Specifika začleňování žáků se specifickými poruchami chování
Žák se specifickými poruchami chování může mít disciplinární potíže vlivem impulzivního jednání. Prevencí je zdůraznění silných stránek, účinná je neměnná struktura s jasnými pravidly a její důsledné dodržování. Doporučené je vytvoření krizového plánu pro řešení rizikových situací ve škole.
Týmová spolupráce při podpoře žáka se specifickými poruchami chování
Poradenská zařízení poskytují učitelům metodickou a poradenskou podporu. Pravidelné supervize a partnerství s rodiči jsou klíčem k úspěšné spolupráci.
Praktické tipy
Divoká, J. (2017). Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. Praha: Pasparta.
Elliott, J., & Place, M. (2002). Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing.
Hochmannová, L. (2021). Trauma u dětí. Praha: Grada.
Hutyrová, M. (2019). Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Portál. Praha: Portál.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada publishing.
Martínek, Z. (2009). Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada publishing.
Matějček, Z., & Langmeier, J. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum Press.
Mertin, V., Krejčová, L., Pekárková, M., Dosoudil, P., Čáp, D., Beranová, A., & Feřtek, T. (2013). Problémy s chováním ve škole-jak na ně (Individuální výchovný plán). Praha: Wolters Kluwer.
Pokorná, V. (2004). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
Sciarra, D. S., Austin, V. L., & Bienia, E. J. (2022). Working with Students with Emotional and Behavioral Disorders. Delaware: Vernon Art and Science.
Vávrová, S., Hrbáčková, K., & Hladík, J. (2015). Porozumění procesu autoregulace u dětí a mladistvých v institucionální péči. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Vavrysová, L. (2018). Rizikové aktivity, depresivita a vybrané osobnostní rysy u českých adolescentů z dětských domovů se školou az výchovných ústavů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Zionts, P., Zionts, L., & Simpson, R. L. (2002). Emotional and behavioral problems: A handbook for understanding and handling students. New York: Corwin Press.
Praktické tipy
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2020). Katalog podpůrných opatření dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Praha: MŠMT. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiM3cSFraSEAxWKh_0HHdLGBpE4ChAWegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fdatabaze.opvvv.msmt.cz%2Fpresenters%2Fdownload%2F2105&usg=AOvVaw1W81VMfHgEqiJU70lLqdiW&opi=89978449
Vrbová, R., & Felcmanová, L. a kol. (2022). Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka s NKS a SPUCH. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/Analyza-prac-uplatneni_NKS_SPUCH.pdf
Vrbová, R., & Felcmanová, L. a kol. (2022). Metodika kariérového poradenství pro žáky s narušenou komunikační schopností a žáky se specifickými poruchami učení a chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2022/09/Vrbova_a_kol_Metodika_KP_pro_zaky_s_NKS_e-kniha.pdf
Kde hledat další podporu
SPC pro SPUCH
Hl. m. Praha
Středočeský kraj
NNO
K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)