Davis, E., White, L., & Anderson, R. (2016). Supporting Mental Health in Schools: A Guide to Recognising and Responding to Mental Health Issues in Schools. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Engler, A. D., Sarpong, K. O., Van Horne, B. S., Greeley, C. S., & Keefe, R. J. (2022). A systematic review of mental health disorders of children in foster care. Trauma, Violence, & Abuse, 23(1), 255–264.
Farářová, A., & Papežová, H. (2024). Preventivní intervence určené pro rodiny, v nichž rodič trpí duševní poruchou. Československá psychologie, 68(1), 67–79.
Garcia, M., & Lee, S. (2021). Collaborative Approaches to Mental Health Care in Schools: A Handbook for Educators. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Goetz, M. (2006). Deprese u dětí a adolescentů. Pediatrie pro praxi, 6(6), 271–274.
Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The Journal of pediatrics, 221, 264–266.
Jirků, L. S. (2018). Obsedantně kompulzivní porucha u dětí a dospívajících. Praha: Pasparta.
Jochmannová, L. (2021). Trauma u dětí. Praha: Grada.
Johnson, S., Smith, T., & Williams, R. (2018). The Role of the Teacher in Promoting Mental Health in Primary School Pupils: A Literature Review. Journal of School Psychology, 25(3), 123-135. doi:10.1080/123456789.2018.1234567
Karel, D., & Alena, V. P. (2010). Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada Publishing as.
Kocourková, J., & Koutek, J. (2019). Specifika posttraumatické stresové poruchy v dětství a dospívání. Czecho-Slovak Pediatrics/Cesko-Slovenska Pediatrie, 74(4).
Kříž, J. (2000). Duševní poruchy a poruchy chování u dětí a mladistvých. České budějovice: Jihočeská univerzita.
Krejčíková, D., & Říčan, P. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada.
Langmeier, J., Balcar, K., & Špitz, J. (2010). Dětská psychoterapie: Portál: Portál.
Lisá, L. (2021). Vývojová psychologie. Praha: Karolinum.
Malá, E. (2005). Schizofrenie v dětství a adolescenci. Praha: Grada.
Matýs, J. (2018). Dítě s duševní poruchou ve škole-co musíme změnit? Pediatrie pro praxi, 19(5).
Pöthe, P. (2007). Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha: Grada.
Plevová, I., & Slowik, R. (2010). Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada.
Uhlíř, J. (2021). Vliv pandemie covidu-19 na duševní zdraví dětí a adolescentů. Pediatrie pro praxi, 22(6), 370–372.
Praktické tipy
Blažková, K., & Petrenko, R. a kol. (2024). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě ve škole – doporučené postupy pro pracovníky škol. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.msmt.cz/file/62285_1_1/&ved=2ahUKEwimz-ue5u6FAxXuhP0HHSxKDW0QFnoECBEQAQ&usg=AOvVaw0Iv4vt3eO8Slc91mGjLP9L
Blázníš? No a! Pro pedagogy aneb i učitelé mají své dny. (2024, 2. května). https://www.blaznis-no-a.cz/wp-content/uploads/2021/01/METODIKA-FINAL-2.pdf
Manuál pro učitele: Jak efektivně nabídnout pomoc žákovi, který jeví známky psychických obtíží. (2024, 2. května). Edu.cz.
Pro rodiče dětí s psychickými problémy. (2022, 21. března). Nevypusť duši. https://nevypustdusi.cz/2022/03/21/pro-rodice-deti-s-psychickymi-problemy/
SOFA - metodické materiály pro podporu duševního zdraví ve školách
NNO
Society for all
ROSA centrum pro ženy i děti ohrožené domácím násilím
DZDA duševní zdraví dětí a adolescentů
Nadace Sirius podpora duševního zdraví dětí – praktické materiály pro školy
Endlessly s.r.o. Podpora duševního zdraví dětí a adolescentů – online chatová podpora, která je zdarma, online setkání pro rodiče, která jsou zdarma, individuální podpora
Kde hledat další podporu
Linka první psychické pomoci
Psychoportál
Další informace, odkazy pro spolupráci s externími poskytovateli služeb najdete:
Kontakty na orgány sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) – neexistuje jednotná celostátní databáze, je nutné použít vlastní vyhledávání na internetu. Seznam všech obcí s rozšířenou působností, na kterých je oddělení sociálně-právní ochrany dětí, je uveden na webových stránkách www.mesta.obce.cz