Co znamená narušená komunikační schopnost
Komunikační schopnost žáků je narušena tehdy, pokud jeho jazykové projevy neodpovídají komunikačnímu záměru. Je sledována zvuková, obsahová, gramatická i sociální rovina řeči. Podpora ve vzdělávání se týká žáků s vývojovou dysfázií, koktavostí, breptavostí, mutismem, dyslálií a dysartrií.
Dopady narušené komunikační schopnosti na vzdělávání žáků
I žáci s mírnějšími formami narušené komunikační schopnosti čelí obtížným komunikačním situacím. Mluvení, porozumění a mezilidské vztahy jsou pro ně výzvou v každodenním životě.
Specifika vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností
Při výuce žáků s narušenou komunikační schopností se učitel řídí zásadami správné komunikace, zohledňuje jazykové deficity, ověřuje správné chápání pokynů a toleruje individuální pracovní tempo. U nejtěžších forem narušené komunikační schopnosti je obsah učiva modifikován v souladu s možnostmi žáků.
Specifika začleňování žáků s narušenou komunikační schopností a týmová spolupráce při podpoře žáka
Narušená komunikační schopnost může ovlivnit vrstevnické vztahy, vést k nepochopení a nepříjemným emocím. Je důležité informovat třídu o specifikách komunikace s žákem s narušenou komunikační schopností a řešit případné ostrakizační tendence.
Bendová, P. (2011). Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada.
Campbellová, J. (1998). Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál.
Daňová, M. (2008). Metodika úpravy textů pro znevýhodněné čtenáře. Praha: Grada Publishing, a. s.
Klenková J. (2000). Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido.
Klenková, J. (2008). Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: MU.
Klenková, J. (2004). Edukace žáků s narušenou komunikační schopností. In Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, spol. s r. o.
Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada.
Lechta, V. a kol. (2003). Diagnostika narušení komunikační schopnosti. Praha: Portál.
Lechta, V. & Králiková, B. (2011). Když naše dítě nemluví plynule. Praha: Portál.
Mlčáková, R. (2012). Komunikace se žákem s narušenou komunikační schopností. Vrbová, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností, 30–38. http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/NKS_Metodika.pdf#page=32
Parent, R. (1998). Jak žít s koktavostí. Praha: Grada Publishing.
Petra, B. (2011). Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Grada Publishing as. https://core.palmknihy.cz/api/books/5187/preview.pdf
Říčan, P., & Krejčířová, D. a kol. (1997). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
Škodová, E., & Jedlička, I. a kol. (2003). Klinická logopedie. Praha: Portál.
Vrbová, R. a kol. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta.
Vrbová, R. a kol. (2012). Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta
Zezulková, E. (2009). Žák s narušenou komunikační schopností v procesu edukace. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. https://projekty.osu.cz/svp/opory/54-pdf-SO.pdf
Praktické tipy
Vrbová, R. a kol. (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2011/ka/NKS_Kat_ver_diskuse.pdf
Vrbová, R. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/katalog-nks.pdf
Vrbová, R., & Felcmanová, L. a kol. (2022). Metodika kariérového poradenství pro žáky s narušenou komunikační schopností a žáky se specifickými poruchami učení a chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2022/09/Vrbova_a_kol_Metodika_KP_pro_zaky_s_NKS_e-kniha.pdf
Vrbová, R. a kol. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-zp-nks.pdf
Vrbová, R. a kol. (2012). Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/NKS_Metodika_prac_verze_07-2012.pdf
Vrbová, R. a kol. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/NKS_Metodika_AP_verze_overeni_011_2012.pdf
Jehličková, J. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Podpora rozvoje počátečního čtení a psaní u žáků s narušenou komunikační schopností. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prurez-06.pdf
Vrbová, R., & Felcmanová, L. a kol. (2022). Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka s NKS a SPUCH. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/Analyza-prac-uplatneni_NKS_SPUCH.pdf
Kde hledat další podporu
SPC pro NSK
Hl. m. Praha
Středočeský kraj
Jihočeský kraj
Plzeňský kraj
Karlovarský kraj
Ústecký kraj
Liberecký kraj
Královéhradecký kraj
Pardubický kraj
Kraj Vysočina
Jihomoravský kraj
Zlínský kraj
Olomoucký kraj
Moravskoslezský kraj
Karlovarský kraj
NNO
Asociace klinických logopedů ČR
Další informace, odkazy pro spolupráci s externími poskytovateli služeb najdete:
K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)