Ilustrační foto / FOTO: Freepik
Třídní kolektivy, ve kterých se vzdělávají žáci s těžkou formou NKS, vyžadují specifický přístup k práci s ním. Třídní učitel by měl na pravidelné třídnické hodině předávat žákům informace o žákovi s NKS. Osvědčuje se sdělit žákům konkrétní fakta a návody, jak komunikovat se spolužákem. Je třeba vysvětlit, proč bude učitel, případně asistent pedagoga se žákem s NKS komunikovat jiným způsobem, proč bude jinak zkoušen i hodnocen. Pokud dojde k posměchu či konfliktům ve vztahu k žákovi s NKS, je dobré řešit se třídou tyto situace a najít společná řešení. Pozitivní roli zde může sehrát i školní psycholog.
Týmová spolupráce při podpoře žáka
Aby začlenění žáka s těžkou formou NKS do společného vzdělávání bylo úspěšné, je potřeba úzká spolupráce školy s rodinou. Na počátku školní docházky je vhodné, aby se na společné schůzce setkali zástupci školy (třídní učitel, asistent pedagoga, výchovný poradce) s rodiči. Je užitečné, aby byl k účasti na setkání přizván i pracovník SPC, který bude prostředníkem mezi rodiči a školou. Rodiče žáka s NKS by se s příslušným třídním učitelem a asistentem pedagoga měli setkávat v pravidelných intervalech. Je potřeba, aby rodina informovala školu o odborné péči, která u dítěte probíhá (nejčastěji logopedie). Škola by naopak měla rodičům podávat zpětnou vazbu o úspěších i neúspěších jejich dítěte ve škole. Měli by společně hledat cesty, jak dosáhnout co nejlepších školních výsledků konkrétního žáka s NKS [1] [2].
Škola může spolupracovat i s externími pracovníky, kteří se na péči o žáka podílejí většinou v rámci hodin speciálně pedagogické péče, případně mimo vyučování. Jedná se např. o logopedii, canisterapii, muzikoterapii. Tyto služby obvykle financuje rodič nebo jiný subjekt, mohou probíhat na půdě školy i mimo ni [3].
Zdroje
[1] Košťálová, H. (2018). Logochvilky, aneb, Náměty na kolektivní jazykové chvilky. Stařeč: Infra.
[2] Krejčová, L. (201). Rozpovídej se: praktická cvičení pro rozvoj řeči dětí ve věku 3-4 let. Praha: Raabe.
[3] Bendová, P. (2014). Logopedická prevence v MŠ. Hradec Králové: Gaudeamus.
Na závěr seriálu o podpoře žáků s NKS vám na následujících řádcích nabízíme několik tipů na další dostupné zdroje k tématu. Věříme, že seznam může posloužit pro hlubší seznámení s tématem, případně k navedení na další zdroje.
Třetí oddíl textu o možnostech podpory žáků s NKS v době školního vzdělávání vám přináší konkrétní inspiraci pro přímou práci s nimi. Text popisuje obsah jednotlivých podpůrných opatření obsažených v Doporučení ŠPZ: metody výuky, úprava výstupů ze vzdělávání, hodnocení, personální podpora a intervence školy, využití pomůcek při práci se žáky s NKS.
Žákova narušená komunikační schopnost (NKS) se specificky propisuje do průběhu vzdělávání. Ve druhé části seriálu, který se věnuje právě této skupině žáků se SVP a jejich zohlednění v průběhu školní docházky, nabízíme popis projevů takto indisponovaných žáků v konkrétních školních disciplínách. Komunikační bariéry mají rovněž vliv na budování sociálních vztahů, jimž se v kontextu žákovského kolektivu budeme detailněji věnovat později.