logo
logo
Specifika vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností

Specifika vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností

04.01.2024
Mgr. Renáta Vrbová, Ph.D.
Učitel/učitelka
Třetí oddíl textu o možnostech podpory žáků s NKS v době školního vzdělávání vám přináší konkrétní inspiraci pro přímou práci s nimi. Text popisuje obsah jednotlivých podpůrných opatření obsažených v Doporučení ŠPZ: metody výuky, úprava výstupů ze vzdělávání, hodnocení, personální podpora a intervence školy, využití pomůcek při práci se žáky s NKS.
Obrázek článku

Ilustrační foto / FOTO: Freepik

Specifika vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností  

 

Metody výuky 

Ve výuce žáků s NKS mají převažovat názorně-demonstrační a dovednostně-praktické metody v kombinaci se slovním doprovodem oproti metodám verbálním. To vyžaduje doplňkové metody ke slovním metodám a vyšší stupeň komunikačních schopností učitele, navýšení časové dotace na průběh komunikace s daným žákemVe výuce je vhodné členit text na menší celky, doplňovat názornými obrázky, ověřovat pochopení děje. Pro zvýšení efektivity obohacovat výklad modulací hlasu, mimikou a gestikulací. 

Metody výuky jsou významně ovlivňovány využíváním prostředků augmentativní a alternativní komunikace, které mají za cíl přechodně nebo trvale kompenzovat obtíže u žáků se závažným postižením řeči, jazyka a psaní. Je potřeba strukturovat komunikační proces, využívat schémata, tabulky [1].

 

Úprava obsahu a výstupů vzdělávání, IVP 

Školní výstupy pro žáka s NKS odpovídají školnímu vzdělávacímu programu dané základní školy. Obsah vzdělávání může být modifikován na základě Doporučení ŠPZ, vzdělávání může být realizováno podle individuálního vzdělávacího plánu ve více vzdělávacích oblastech. Doporučení ŠPZ bývají  úprava pracovních listů, příprava tabulek, přehledů, názorných pomůcekVe vyšších stupních podpory žák pracuje částečně individuálně, má připravené činnosti s jinak vysvětleným zadáním. Úprava obsahu vzdělávání se vztahuje k řadě oblastí, které žák nemůže vzhledem ke svému handicapu zvládnout nebo je zvládá alternativním způsobem. 

U nejtěžších druhů NKS, většinou v kombinaci s dalším postižením, je obsah učiva výrazně modifikován a redukován vzhledem k možnostem žáků. Vzdělávání probíhá prostřednictvím IVP nebo v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro obor vzdělávání základní škola speciální [2].

 

Hodnocení 

Hodnocení žáka s NKS respektuje specifické nároky na činnost žáka. Využívá se především slovní, formativní, ale sumativní hodnocení, provádějí se kriteriální úpravy hodnocení. Podporou sebehodnocení a kriteriálního hodnocení se snažíme zvyšovat motivaci žáka k učení. Pedagog vnímá žáka jako individualitu, hledá parametry, ve kterých se žák posouvá a které je možné individuálně ohodnotit (např.: „mluvíš ve větách“, „správně jsi pojmenoval části květu“). U žáků s dysfázií hodnotíme komplexnost vyjádření, vyjádření souvislosti a vztahů. U žáků s koktavostí oceňujeme jistotu v komunikačním kontaktu, udržování očního kontaktu. 

 

Personální podpora a intervence školy 

Na základě Doporučení ŠPZ je obvyklé od 3. stupně podpory vzdělávání s podporou asistenta pedagoga (především u žáků se senzorickou nebo smíšenou dysfázií), u těžších forem je možné i přiznání druhého pedagogického pracovníka. Zvláště pokud žák potřebuje k podpoře využití alternativní a augmentativní komunikace. Pokud je ve škole školní logoped, může zajišťovat logopedickou péči u žáků, kteří to potřebují. Většina žáků s těžší formou NKS je zařazena na základě Doporučení ŠPZ do předmětu speciálně pedagogické péče (pokud není zajištěn jinak – např. návštěvami SPC). Mohou podle potřeby využívat i služby školního psychologa. 

 

Pomůcky 

Pro podporu žáka s NKS školy obvykle disponují pomůckami pro rozvoj řečových funkcí a nácvik jazykových kompetencíPokud probíhá ve škole logopedická intervence, je třeba mít k dispozici logopedické zrcadlo, sady motivačních obrázků na jednotlivé hlásky, obrázky na jednotlivé slovní druhy apod. Vhodný je i software pro rozvoj komunikačních schopností.  

U závažných druhů NKS je možné na základě Doporučení ŠPZ zakoupit komunikátor, software pro přepis psané řeči do hlasového výstupu, software pro alternativní komunikaci, tablet nebo notebook. 


Zdroje

[1] Castañeda, C., Fröhlich, N., & Waigand M. (2023). Modelování v alternativní a augmentativní komunikaci. Praha: Pasparta.

[2] Skalová, P. F., Kunová, A., & Šarounová, J. (2021). Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát: neverbální dítě v mateřské škole. Praha: Pasparta.

Mohlo by Vás zajímat

Asistent pedagoga a bezpečné prostředí pro dítě s autismem a vadou řeči

Když děláte asistenta pedagoga dítěti s autismem a vadou řeči, mohly by se vám hodit dva nástroje pro vytvoření bezpečného prostředí. Screening a komunikační tabulky práci s dítětem se specifickými vzdělávacími potřebami ulehčí.

Případová studie –⁠ žák s poruchou chování, narušenou pozorností spojenou s hyperaktivitou (ADHD) a vývojovou dysfázií

Seznamte se s konkrétním příběhem začlenění žáka s ADHD a vývojovou dysfázií do třídy. Uvidíte, že vždy je cesta, že ani poruchy chování, oslabená pozornost a vývoj řeči nejsou překážkou ve vzdělávání.

Co znamená narušená komunikační schopnost

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. Žáky se SVP lze pro přesnější popis specifik jejich vzdělávacích potřeb řadit do skupin, které jsou charakteristické složením a podobou potřebných podpůrných opatření ze strany školy. V tomto pětidílném seriálu si klademe za cíl představit vám specifika podpory a vzdělávání těch žáků, kteří pro úspěšné zapojení do školní práce potřebují zohlednění svých komunikačních obtíží. První část textu vás seznámí s definicí narušené komunikační schopnosti (NKS), osvětlí vám pozorované roviny řeči a určí základní typy NKS, s nimiž se ve školách setkáváte.

Zobrazit další články