V základních školách narůstá počet žáků s narušenou komunikační schopností, zvláště s vývojovou dysfázií. Požadavky na vyučující a jejich dovednosti pro práci v heterogenních kolektivech se tak zvyšují a připravenost pedagogů ke vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií vyžaduje podrobnou metodickou podporu. Tu nabízí ucelený vzdělávací program, třídílný webinář, který pokryje nejdůležitější vzdělávací oblasti v průběhu celé školní docházky.
K jeho tvorbě byla oslovena logopedka PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., odbornice na tuto problematiku, která je s těmito žáky v každodenním kontaktu a která zároveň vytváří doporučení školského poradenského zařízení pro školy. Téma vyžaduje nejen odbornou erudici, ale též podrobnou znalost školního prostředí i samotné výuky. Vzdělávací program je postaven na představení vývojové dysfázie dle nejnovějších odborných poznatků a vysvětlení dopadů této diagnózy do vzdělávání žáků. Snaží se pojmout všechny oblasti vzdělávání, a to na I. i II. stupni základní školy, se zaměřením na výuku čtení a jazykového vzdělávání, matematiku i výuku cizích jazyků.
Video III. díl
V části zaměřené na výuku matematiky se autorka obsahu programu PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., spolu s učitelkou matematiky Mgr. Annou Kašíkovou, věnuje problematice dopadů vývojové dysfázie do výuky matematiky a především tomu, jak lze žáky a žákyně s touto diagnózou podpořit.
Struktura webináře
Díl III. Podpora při výuce matematiky
0:00:00 Souvislosti rozvoje řečových dovedností s myšlením a matematikou.
0:04:17 Dynamika vývoje žáků s vývojovou dysfázií v průběhu I. i II. stupně základní školy.
0:14:24 Matematické schopnosti, jejich dělení a nutnost posilování paměti.
0:18:50 Oblasti oslabení v matematice. S čím vstupují žáci s vývojovou dysfázií do vzdělávání a co musí „dohánět“.
0:28:05 Vztahy mezi prvním a druhým stupněm, vztahy mezi jednotlivými matematickými schopnostmi a dopomoc s vytvářením matematických představ.
0:39:09 Pravidla pedagogické komunikace, používání matematických pojmů a význam zpětné korekční vazby.
0:50:39 Shrnutí obecných přístupů pro pedagogy, zvláště nastavování reálných cílů, srozumitelných pravidel pro žáky i jejich rodiče a budování pozitivního vztahu k matematice.
0:55:19 Slovní úlohy jako most mezi matematikou a běžným životem.
1:04:16 Vhodné strategie pro podporu řešení slovních úloh.
1:14:47 Náměty pro vedení sešitů a zápisů v nich.
1:20:35 Jak v matematice zvládnout přechod na 2. stupeň.
1:25:39 Hodnocení a nácvik sebehodnocení žáků.
1:33:00 Kroky vedoucí k cíli – co největší samostatnosti žáků.
Výběr nejpodstatnějších zásad
TIP
Příručka první pomoci pro práci s dětmi s NKS (narušenou komunikační schopností), kapitola Vývojová dysfázie (str. 18–22)
https://poradenstvi.npi.cz/files/metodika-nks.pdf
Odkazy na další díly:
Díl II. Podpora při výuce cizích jazyků
Díl II. Podpora při výuce cizích jazyků - Národní pedagogický institut představuje druhý díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.
Díl I. Podpora výuky čtení – Národní pedagogický institut představuje první díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.
Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení, které bylo na konci 2. ročníku upraveno na vývojovou dysfázii. Díky úzké spolupráci mezi rodinou, školou a asistentkou se podařilo přizpůsobit vzdělávací metody tak, aby Pavlík úspěšně zvládal výzvy spojené s jeho vzděláváním. I přes časté nemoci a problémy s jemnou motorikou mu individuální podpora pomohla rozvíjet klíčové dovednosti potřebné pro další studium.