Webinář: Pedagogická podpora žáků s vývojovou dysfázií na základní škole - Podpora při výuce matematiky - 3. díl

Webinář: Pedagogická podpora žáků s vývojovou dysfázií na základní škole - Podpora při výuce matematiky - 3. díl

05.12.2024
Mgr. Miroslav Vosmik
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Díl III. Podpora při výuce matematiky - Národní pedagogický institut představuje třetí díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.

V základních školách narůstá počet žáků s narušenou komunikační schopností, zvláště s vývojovou dysfázií. Požadavky na vyučující a jejich dovednosti pro práci v heterogenních kolektivech se tak zvyšují a připravenost pedagogů ke vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií vyžaduje podrobnou metodickou podporu. Tu nabízí ucelený vzdělávací program, třídílný webinář, který pokryje nejdůležitější vzdělávací oblasti v průběhu celé školní docházky. 

K jeho tvorbě byla oslovena logopedka PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., odbornice na tuto problematiku, která je s těmito žáky v každodenním kontaktu a která zároveň vytváří doporučení školského poradenského zařízení pro školy. Téma vyžaduje nejen odbornou erudici, ale též podrobnou znalost školního prostředí i samotné výuky. Vzdělávací program je postaven na představení vývojové dysfázie dle nejnovějších odborných poznatků a vysvětlení dopadů této diagnózy do vzdělávání žáků. Snaží se pojmout všechny oblasti vzdělávání, a to na I. i II. stupni základní školy, se zaměřením na výuku čtení a jazykového vzdělávání, matematiku i výuku cizích jazyků.

Video III. díl

V části zaměřené na výuku matematiky se autorka obsahu programu PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., spolu s učitelkou matematiky Mgr. Annou Kašíkovou, věnuje problematice dopadů vývojové dysfázie do výuky matematiky a především tomu, jak lze žáky a žákyně s touto diagnózou podpořit.


Struktura webináře 

Díl III. Podpora při výuce matematiky

0:00:00 Souvislosti rozvoje řečových dovedností s myšlením a matematikou. 

0:04:17 Dynamika vývoje žáků s vývojovou dysfázií v průběhu I. i II. stupně základní školy. 

0:14:24 Matematické schopnosti, jejich dělení a nutnost posilování paměti. 

0:18:50 Oblasti oslabení v matematice. S čím vstupují žáci s vývojovou dysfázií do vzdělávání a co musí „dohánět“. 

0:28:05 Vztahy mezi prvním a druhým stupněm, vztahy mezi jednotlivými matematickými schopnostmi a dopomoc s vytvářením matematických představ. 

0:39:09 Pravidla pedagogické komunikace, používání matematických pojmů a význam zpětné korekční vazby. 

0:50:39 Shrnutí obecných přístupů pro pedagogy, zvláště nastavování reálných cílů, srozumitelných pravidel pro žáky i jejich rodiče a budování pozitivního vztahu k matematice. 

0:55:19 Slovní úlohy jako most mezi matematikou a běžným životem. 

1:04:16 Vhodné strategie pro podporu řešení slovních úloh. 

1:14:47 Náměty pro vedení sešitů a zápisů v nich. 

1:20:35 Jak v matematice zvládnout přechod na 2. stupeň. 

1:25:39 Hodnocení a nácvik sebehodnocení žáků. 

1:33:00 Kroky vedoucí k cíli – co největší samostatnosti žáků.


Výběr nejpodstatnějších zásad

  • Vymezit si reálné možnosti a cíle.
  • Najít v hodinách čas pro individualizovanou práci.
  • Před výkladem nového učiva vždy „projít“ učivo z minulých ročníků, které je pro zvládnutí nutné, vracet se k učivu z minulých ročníků, neboť není možné navazovat na nezvládnutý krok.
  • Výklad učiva pro celou třídu nechat žáka či žákyni vyslechnout, poté se ujistit, zda byl výklad pochopen – často jen jeho část, pracovat v postupných krocích, od jednoduchých ke složitějším, v jednodušších se upevňovat.
  • Učit hledat informace.
  • Předcházet nečinnosti žáka či žákyně, respektovat jeho/její pracovní tempo, zařazovat chvilky odpočinku podle aktuální kondice, zohledňovat momentální klima ve třídě.
  • Matematika pro život, pokud je to možné zosobňovat na příkladech, upravovat výklad s citlivým zapojením osob ze třídy, zájmů žáka nebo žákyně, pomocí aktuálního dění v okolí, společenského dění (olympiáda, sportovní turnaje, kulturní dění, …).
  • Osvojovat si funkční strategie, vlastní pojmenování.
  • Minimalizovat negativní vztah k matematice, užívat humoru a odlehčení.
  • Využívat maximální názornost, barevné značení, zvýrazňování.
  • Pracovat s chybou, mít možnost nápravy a upevnění se ve správném postupu.
  • Při podpoře asistentů pedagoga je nutné instruovat, jak bude forma práce s žáky probíhat, velmi důležité je se v práci s žáky s vývojovou dysfázií vystřídat.
  • Jasně strukturovat zápisy zadání.
  • Upravovat rozsah i náročnost příkladů a kontrolních prací.
  • Ujistit se vždy v pochopení zadání.
  • Pracovat s nejistotou, možným neúspěchem.
  • Formulovat jasná hodnotící kritéria.



TIP

Příručka první pomoci pro práci s dětmi s NKS (narušenou komunikační schopností), kapitola Vývojová dysfázie (str. 18–22)

https://poradenstvi.npi.cz/files/metodika-nks.pdf

Odkazy na další díly:

Díl I. Podpora výuky čtení

Díl II. Podpora při výuce cizích jazyků




Mohlo by Vás zajímat

Webinář: Pedagogická podpora žáků s vývojovou dysfázií na základní škole - Podpora při výuce cizích jazyků - 2. díl

Díl II. Podpora při výuce cizích jazyků - Národní pedagogický institut představuje druhý díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.

Webinář: Pedagogická podpora žáků s vývojovou dysfázií na základní škole - Podpora výuky čtení - 1. díl

Díl I. Podpora výuky čtení – Národní pedagogický institut představuje první díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.

Od lehkého mentálního postižení k vývojové dysfázii: Adaptace žáka se změněnou diagnózou na základní škole – část 2.

Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení, které bylo na konci 2. ročníku upraveno na vývojovou dysfázii. Díky úzké spolupráci mezi rodinou, školou a asistentkou se podařilo přizpůsobit vzdělávací metody tak, aby Pavlík úspěšně zvládal výzvy spojené s jeho vzděláváním. I přes časté nemoci a problémy s jemnou motorikou mu individuální podpora pomohla rozvíjet klíčové dovednosti potřebné pro další studium.

Zobrazit další články