V základních školách narůstá počet žáků s narušenou komunikační schopností, zvláště s vývojovou dysfázií. Požadavky na vyučující a jejich dovednosti pro práci v heterogenních kolektivech se tak zvyšují a připravenost pedagogů ke vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií vyžaduje podrobnou metodickou podporu. Tu nabízí ucelený vzdělávací program, třídílný webinář, který pokryje nejdůležitější vzdělávací oblasti v průběhu celé školní docházky.
K jeho tvorbě byla oslovena logopedka PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., odbornice na tuto problematiku, která je s těmito žáky v každodenním kontaktu a která zároveň vytváří doporučení školského poradenského zařízení pro školy. Téma vyžaduje nejen odbornou erudici, ale též podrobnou znalost školního prostředí i samotné výuky. Vzdělávací program je postaven na představení vývojové dysfázie dle nejnovějších odborných poznatků a vysvětlení dopadů této diagnózy do vzdělávání žáků. Snaží se pojmout všechny oblasti vzdělávání, a to na I. i II. stupni základní školy, se zaměřením na výuku čtení a jazykového vzdělávání, matematiku i výuku cizích jazyků.
Video II. díl
V části zaměřené na výuku cizího jazyka (uváděno na příkladu anglického jazyka) se autorka obsahu programu PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., spolu s učitelkou anglického jazyka Bc. Barborou Tománkovou, věnuje problematice vývojové dysfázie při výuce cizích jazyků.
Struktura webináře
Díl II. Podpora při výuce cizích jazyků
0:00:00 Zopakování charakteristiky diagnózy vývojové dysfázie a jejích typů, popis obrazu žáků s vývojovou dysfázií, symptomy, projevy a dopady vývojové dysfázie při výuce cizích jazyků.
0:11:23 Faktory ovlivňující výběr cizího jazyka, význam individuálního vzdělávacího plánu pro cizí jazyk.
0:18:46 Popis obtíží při zvládání zvukové stránky cizího jazyka.
0:23:05 Popis obtíží při zvládání slovní zásoby cizího jazyka.
0:27:44 Popis obtíží při zvládání gramatiky cizího jazyka.
0:30:08 Jak předcházet chybám, způsoby ověřování porozumění a specifika nápovědy.
0:36:28 Specifické problémy výuky čtení a způsoby podpory čtení v cizím jazyce.
0:41:38 Specifické problémy poslechu a způsoby podpory při rozvoji poslechových dovedností.
0:46:17 Specifické problémy při výuce psaní a potřeba tolerance fonetického zápisu.
0:53:32 Popis způsobů podpory jazykových dovedností (od doporučení, jak vést slovníčky, přes využívání obrázkových slovníků až po pravidla pro efektivní osvojování gramatiky) tak, aby byla zajištěna funkční komunikace.
1:11:38 Paměť a její trénování jako podmínka úspěšného osvojování gramatiky cizího jazyka.
1:14:47 Způsoby podpory srozumitelnosti mluveného projevu a celkově komunikačních dovedností.
1:18:32 Efektivní způsoby hodnocení a ověřování znalostí na podporu pravidelnosti a motivace. Stanovování reálných cílů a reálné hodnocení a sebehodnocení.
1:23:30 Shrnutí celého webináře.
Výběr nejpodstatnějších zásad
TIP
Příručka první pomoci pro práci s dětmi s NKS (narušenou komunikační schopností), kapitola Vývojová dysfázie (str. 18–22)
https://poradenstvi.npi.cz/files/metodika-nks.pdf
Video: Pomůcky pro výuku angličtiny u žáků s dyslexií
https://zapojmevsechny.cz/clanek/552-video-pomucky-pro-vyuku-anglictiny-u-zaku-s-dyslexii
Odkazy na další díly:
Díl III. Podpora při výuce matematiky
Díl III. Podpora při výuce matematiky - Národní pedagogický institut představuje třetí díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.
Díl I. Podpora výuky čtení – Národní pedagogický institut představuje první díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.
Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení, které bylo na konci 2. ročníku upraveno na vývojovou dysfázii. Díky úzké spolupráci mezi rodinou, školou a asistentkou se podařilo přizpůsobit vzdělávací metody tak, aby Pavlík úspěšně zvládal výzvy spojené s jeho vzděláváním. I přes časté nemoci a problémy s jemnou motorikou mu individuální podpora pomohla rozvíjet klíčové dovednosti potřebné pro další studium.