Webinář: Pedagogická podpora žáků s vývojovou dysfázií na základní škole - Podpora výuky čtení - 1. díl

Webinář: Pedagogická podpora žáků s vývojovou dysfázií na základní škole - Podpora výuky čtení - 1. díl

27.11.2024
Mgr. Miroslav Vosmik
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Díl I. Podpora výuky čtení – Národní pedagogický institut představuje první díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.

V základních školách narůstá počet žáků s narušenou komunikační schopností, zvláště s vývojovou dysfázií. Požadavky na vyučující a jejich dovednosti pro práci v heterogenních kolektivech se tak zvyšují a připravenost pedagogů ke vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií vyžaduje podrobnou metodickou podporu. Tu nabízí ucelený vzdělávací program, třídílný webinář, který pokryje nejdůležitější vzdělávací oblasti v průběhu celé školní docházky. 

K jeho tvorbě byla oslovena logopedka PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., odbornice na tuto problematiku, která je s těmito žáky v každodenním kontaktu a která zároveň vytváří doporučení školského poradenského zařízení pro školy. Téma vyžaduje nejen odbornou erudici, ale též podrobnou znalost školního prostředí i samotné výuky. Vzdělávací program je postaven na představení vývojové dysfázie dle nejnovějších odborných poznatků a vysvětlení dopadů této diagnózy do vzdělávání žáků. Snaží se pojmout všechny oblasti vzdělávání, a to na I. i II. stupni základní školy, se zaměřením na výuku čtení a jazykového vzdělávání, matematiku i výuku cizích jazyků.

Video I. díl


V části zaměřené na výuku čtení se autorka obsahu programu PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., spolu s učitelkou prvního stupně Mgr. Kateřinou Denemarkovou, věnuje symptomům, projevům a dopadům vývojové dysfázie do výuky čtení a intervencím v jednotlivých fázích výuky čtení.


Struktura webináře 

Díl I. Podpora výuky čtení


0:00:00
 Vysvětlení diagnózy vývojové dysfázie a jejích typů, popis obrazu žáků s vývojovou dysfázií, symptomy, projevy a dopady vývojové dysfázie ve vzdělávání.

0:13:28 Shrnutí základních metod čtení a zamýšlení se nad jejich vhodností pro žáky s vývojovou dysfázií. 

0:18:42 Faktory ovlivňující přípravu na čtení. 

0:27:01 Výčet limitů ovlivňujících čtení, především paměť, emoce, pozornost, prostorová orientace, sluchová a zraková percepce, řeč. 

0:30:22 Popis dopadů znevýhodnění na proces čtení. 

0:35:19 Podrobné vysvětlení problematiky poslechu čteného (předčítání). 

0:39:38 Charakteristika fáze předslabikářového období. 

0:49:58 Návyky pro správné čtení a jejich nácvik. 

0:57:08 Trénink sluchového vnímaní a stimulace sluchové analýzy a syntézy. 

1:02:21 Charakteristika fáze identifikace písma. 

1:09:35 Vysvětlení fáze slabikování, nutnost doprovázení žáků v této fázi (např. asistenty pedagoga) a význam korekční zpětné vazby. 

1:13:41 Popis fáze čtení slov. 

1:17:42 Nabídka vhodných textů ke čtení. 

1:21:00 Nápady k rozvoji slovní zásoby. 

1:24:23 Popis fáze čtení vět s praktickými ukázkami pomůcek. 

1:33:14 Téma čtení s porozuměním a výběr vhodných textů ke čtení. 

1:38:26 Závěr rekapituluje probraná témata. Shrnutí toho nejpodstatnějšího z celého webináře.

 


Výběr nejpodstatnějších zásad

  • Propojovat fixaci předškolních dovedností s obsahem jednotlivých fází osvojování čtení.
  • Prodlužovat období fixace dílčích dovedností.
  • Zjednodušovat zadávání pokynů, používat stejné formulace.
  • Přiměřeně volit domácí aktivity k upevňování dovedností, mít informace o probíhající stimulaci (logopedické péči), častěji spolupracovat s rodiči. Umět zprostředkovat význam jednotlivých fází rodičům, stejně i techniku procvičování.
  • Přidávat k běžným aktivitám (přečti, doplň, …) úkoly řečové – obměň, najdi slovo, vysvětli, …
  • Vyhradit si dostatek času na komunikaci s žáky (mít žáka či žákyni „naposlouchané“).
  • Nenechávat individualizaci výuky pouze na asistentech pedagoga.
  • Budovat techniku čtení v kvalitě s navyšováním/prodlužováním času na upevňování.
  • Využívat sekvenční postup – postup po malých krocích od učiva, které žák nebo žákyně zvládá, k náročnějšímu.
  • Uplatňovat princip strukturování – učivo je vhodné podávat v sérii (dílčí dovednost /SAS/ - společné procvičení  - upevnění - kontrola).
  • Klást důraz na metodu zpevňování – poskytnout dostatek času na upevňování (řády měsíců), mnohonásobné opakování.



TIP

Příručka první pomoci pro práci s dětmi s NKS (narušenou komunikační schopností), kapitola Vývojová dysfázie (str. 18–22)

https://poradenstvi.npi.cz/files/metodika-nks.pdf

Odkazy na další díly:

Díl II. Podpora při výuce cizích jazyků

https://youtu.be/tyCCQpR1CsY

Díl III. Podpora při výuce matematiky

https://youtu.be/s94Gkv4tdEc


Mohlo by Vás zajímat

Webinář: Pedagogická podpora žáků s vývojovou dysfázií na základní škole - Podpora při výuce matematiky - 3. díl

Díl III. Podpora při výuce matematiky - Národní pedagogický institut představuje třetí díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.

Od lehkého mentálního postižení k vývojové dysfázii: Adaptace žáka se změněnou diagnózou na základní škole – část 2.

Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení, které bylo na konci 2. ročníku upraveno na vývojovou dysfázii. Díky úzké spolupráci mezi rodinou, školou a asistentkou se podařilo přizpůsobit vzdělávací metody tak, aby Pavlík úspěšně zvládal výzvy spojené s jeho vzděláváním. I přes časté nemoci a problémy s jemnou motorikou mu individuální podpora pomohla rozvíjet klíčové dovednosti potřebné pro další studium.

Od lehkého mentálního postižení k vývojové dysfázii: Adaptace žáka se změněnou diagnózou na základní škole – část 1.

Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení. Kvůli odkladu školní docházky nastoupil do první třídy běžné základní školy až ve věku sedmi a půl roku. V předškolním období, které probíhalo během pandemie Covid-19, navštěvoval několik různých mateřských škol, neměl tedy stálé prostředí. Díky úsilí třídní učitelky a zejména asistentky pedagoga se však Pavlík dokázal úspěšně přizpůsobit školnímu prostředí. Na konci 2. ročníku byla Pavlíkovi diagnóza upravena na vývojovou dysfázii.

Zobrazit další články