Dopady poruch autistického spektra na vzdělávání žáků
Poruchy autistického spektra se projevují u žáků v sociálním chování, komunikaci, představivosti, hře, zájmech a emocích. Důležité je uvědomit si dopady narušené komunikace na vrstevnické vztahy a aktivně budovat podporu a porozumění ve třídě.
Specifika vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra
Při vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra je uplatňována metoda strukturovaného učení s důrazem na individualizaci, strukturalizaci, vizualizaci a motivaci. Úroveň využití těchto principů závisí na mentální úrovni žáka a dalších přidružených poruchách.
Specifika začleňování žáků s poruchou autistického spektra
Přijetí žáků s poruchou autistického spektra ve školním prostředí je klíčové, ale neznamená omlouvání jeho nevhodného chování. Náročnost začlenění žáka souvisí s nižšími sociálními dovednostmi, obtížemi ve vyhodnocování reakcí na sociální situace, nevhodnou komunikací a adaptabilitou.
Týmová spolupráce při začleňování žáků s poruchou autistického spektra
Pro úspěšné začlenění žáků s poruchou autistického spektra jsou nepostradatelná jasná pravidla, návody, empatické vedení a příkladné vzory chování ve školním prostředí. Otevřená komunikace a vstřícnost aktérů jsou klíčové pro dosažení pozitivního prostředí.
Alexandri, M., Papailiou, C., & Nikolaou, E. (2017). Teachers’ social representations of inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in regular class. Open Journal for Educational Research, 1(2). http://centerprode.com/ojer/ojer0102/coas.ojer.0102.01045a.pdf
Attwood, T. (2005). Aspergerův syndrom. Praha: Portál.
Barbera, M. Lynch, & Rasmussen, T. (2019). Rozvoj verbálního chování. Brno: Masarykova univerzita.
Bartoňová, M. (2019). Mentální postižení a PAS 2. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Batten, A. (2005). Inclusion and the autism spectrum. Improving schools, 8(1), 93–96. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1365480205049341?casa_token=QWpz313EZjYAAAAA:0_JbhpHxq6dHNZeGsDINPq9-KkRvd8mt_UIvXu-iFzJjQ3sv3M80wMYEvhr55MKa5LzydL3J1-4PMw
Bitmannová, L., & Šporclová, V. (2023). Z chlapce mužem, z dívky ženou. Praha: Pasparta.
Caldwell, P., & Horwood. J. (2022). Intenzivní interakce a senzorická integrace. Praha: Portál.
Ferraioli, S. J., & Harris, S. L. (2011). Effective educational inclusion of students on the autism spectrum. Journal of Contemporary Psychotherapy, 41, 19–28. https://link.springer.com/article/10.1007/s10879-010-9156-y
Grandin, T., & Panek, R. (2014). Mozek autisty. Praha: Mladá fronta.
Goetz, M., & Uhlíková, P. (2009). ADHD Porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén.
Havlínová, P. H., & Jarníková, M. J. (2018). Případová studie – žák s poruchou autistického spektra a jeho začlenění do třídy ve škole běžného typu. https://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/21772/PRIPADOVA-STUDIE---ZAK-S-PORUCHOU-AUTISTICKEHO-SPEKTRA-A-JEHO-ZACLENENI-DO-TRIDY-VE-SKOLE-BEZNEHO-TYPU-UVOD-A-1-CAST.html
Hrdlička, M., & Komárek, V. (2004). Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál.
Hrdlička, M. (2020). Mýty a fakta o autismu. Praha: Portál.
Křížová, H. (2021). Vliv komunikačních dovedností dětí na jejich začlenění do kolektivu. Didaktické studie, 13(2), 29–42. https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2022/05/DidStu2_21kn.bl_.TISK_.pdf#page=29
Majoko, T. (2016). Inclusion of children with autism spectrum disorders: Listening and hearing to voices from the grassroots. Journal of autism and developmental disorders, 46, 1429–1440. https://link.springer.com/article/10.1007/s10803-015-2685-1
Marková, A., & Cibulková, A. a kol. (2022). Užití prvků aplikované behaviorální analýzy ve školním prostředí. Praha: NPI ČR.
Notbohm, E. (2021). 10 věcí, které by vaše dítě s autismem chtělo, abyste věděli. Praha: Portál.
Russell, A., Scriney, A., & Smyth, S. (2023). Educator Attitudes towards the inclusion of students with autism spectrum disorders in mainstream education: a systematic review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 10(3), 477–491. https://link.springer.com/article/10.1007/s40489-022-00303-z
Scarpa, A., Wells, A., & Attwood, T. (2019). Dítě s autismem a emoce: program pro práci s dětmi. Praha: Portál.
Schopler, E., & Mesibov, G., B. (1997). Autistické chování. Praha: Portál.
Simón, C., Martínez-Rico, G., McWilliam, R. A., & Cañadas, M. (2023). Attitudes toward inclusion and benefits perceived by families in schools with students with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53(7), 2689–2702. https://link.springer.com/article/10.1007/s10803-022-05491-5
Šporclová, V. (2018). Autismus od A do Z. Praha: Pasparta.
Stará E., Starý, M., & Draberová, J. (2022). Kniha pocitů. Praha: Pasparta.
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
Vermeulen, P. (2006). Autistické myšlení. Praha: Grada.
Vosmik, M., & Bělohlávková, L. (2010). Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál.
Vrbová, L., Chrapková, K., Žampachová, Z., & Votavová, R. (2022). 4. Podpůrná opatření jako prostředek školských poradenských zařízení pro implementaci principů aplikované behaviorální analýzy do vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra v rámci českého školství. Užití prvků aplikované behaviorální analýzy ve školním prostředí, 33. https://pureadmin.qub.ac.uk/ws/portalfiles/portal/328098071/Publikace_ABA_B5.pdf#page=36
Williams, D. (1995). Nikdo nikde. Praha: Svoboda.
Žampachová, Z., & Čadilová, V. (2020). Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Žampachová, Z., & Čadilová, V. (2022) Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka s PAS. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/Analyza-prac-uplatneni_PAS.pdf
Praktické tipy
Čadilová, V., & Žampachová, Z. (2012). Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/PAS_Metodika_overovani_web.pdf
Čadilová, V., & Žampachová, Z. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-zp-pas.pdf
Čadilová, V., & Žampachová, Z. a kol. (2022). Metodika kariérového poradenství pro žáky s poruchou autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2022/08/Zampachova-a-kol.-Metodika-KP-pro-zaky-s-PAS_e-kniha.pdf
Čadilová, V., Thorová, K., & Žampachová, Z. (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb – část II:(Diagnostické domény pro žáky s poruchami autistického spektra). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2011/ka/PAS_Kat_ver_diskuse.pdf
Čadilová, V., Žampachová, Z. (2019, 12. prosince). Kompenzační pomůcky, reedukační pomůcky. Zapojmevšechny. http://katalogpo.upol.cz/poruchy-autistickeho-spektra-nebo-vybrana-psychicka-onemocneni/pomucky/4-4-3-kompenzacni-pomucky-reedukacni-pomucky/
Janíková, D., Páchová, N., & Pelánová, V. (2015). Metodika práce asistenta. Podpora rozvoje počátečního čtení a psaní u žáků s autismem nebo zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prurez-12.pdf
Kompenzační pomůcky pro děti s poruchami autistického spektra (PAS). (2020, 14. dubna). Zapojmevšechny.cz. https://zapojmevsechny.cz/clanek/kompenzacni-pomucky-pro-deti-s-poruchami-autistickeho-spektra-pas
Krizový plán: Podpůrné opatření pro žáky s PAS. (2023, 25. dubna). Zapojmevšechny.cz. https://zapojmevsechny.cz/clanek/krizovy-plan-podpurne-opatreni-pro-zaky-s-pas-cast-i
Pokludová, E. (2019, 12. prosince). Kompenzační pomůcky pro děti s autismem. Zapojmevšechny.cz. https://docplayer.cz/2407464-Kompenzacni-pomucky-pro-deti-s-autismem.html
Žampachová, Z. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Komunikace se žákem se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prurez-15.pdf
Kde hledat další podporu
SPC pro PAS
Hl. m. Praha
Středočeský kraj
Jihočeský kraj
Plzeňský kraj
Karlovarský kraj
Ústecký kraj
Liberecký kraj
Královéhradecký kraj
Pardubický kraj
Kraj Vysočina
Jihomoravský kraj
Zlínský kraj
Olomoucký kraj
Moravskoslezský kraj
NNO
Další informace, odkazy pro spolupráci s externími poskytovateli služeb najdete:
K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)