logo
logo
Týmová spolupráce při začleňování žáků s poruchou autistického spektra

Týmová spolupráce při začleňování žáků s poruchou autistického spektra

05.01.2024
PaedDr. Věra Čadilová, Mgr. Zuzana Žampachová
Učitel/učitelka
V další části pětidílného seriálu nabízíme popis způsobů spolupráce uvnitř týmu aktérů, kteří se podílejí na poskytování podpory žákovi s poruchou autistického spektra (PAS).
Obrázek článku

Týmová spolupráce 

Autistická porucha má přímý dopad do vzdělávání, na školní práci žáka, na jeho volnočasové aktivity i jeho rodinu vždy, ať už jde o závažnou, či mírnou symptomatiku. To je také důvod, proč je vzájemná komunikace mezi rodinou, školou a případně poradenským zařízením tak důležitá. Diskuse o výchově a vzdělávání, o metodách a formách práce při výuce, o rozsahu personální podpory či využívání pomůcek, stejně jako o trávení volného času, relaxaci i přípravě na výuku se dotýká jak školy, tak rodiny.  Ze vzájemné diskuse čerpají všichni azískané informace mohou přispět ke komplexnější podpoře žáka a propojení oblasti vzdělávání s domácím prostředím, případně s poradenskou podporou.  

Pravidelné konzultace se zákonnými zástupci o prospěchu a chování žáka přispívají k jednotnému přístupu a podpoře společných vzdělávacích a výchovných strategií. Jednání pedagogů, rodičů a poradenských pracovníků ŠPZ mají nejen sjednocující význam, ale také význam diagnostický. Pracovník ŠPZ, který je v kontaktu s žákem a jeho zákonnými zástupci, stejně jako se školou, se může stát prostředníkem při jednáních a podporovatelem vzájemné spolupráce. Při jednáních se zákonnými zástupci žáků s PAS je vhodné volit takové komunikační prostředky, které přispějí ke vzájemné důvěře a podpoře, při které pedagogové školy přistupují k jednání s rodinou vždy partnersky, nikoli jako zástupci vzdělávací instituce, která nařizuje, jak má probíhat vzdělávání žáka s PAS.  

Mnoho nedorozumění je ovlivněno nedostatkem informací o vnímání a myšlení žáků s PAS. Pedagogové si často nedokáží představit, s jakými obtížemi se setkává rodina, které vychovává dítě s autistickou poruchou. Autismus, respektive autistická porucha je jednou z nejzávažnějších poruch dětského mentálního vývoje. Pro každého rodiče, který vychovává dítě s touto poruchou, je výchova a vzdělávání velkou výzvou. Zákonní zástupci se často dostávají do obtížných situací a podpora pedagogů jim může pomoci tyto situace řešit. Velmi často nespolupracují jen s jedním pedagogem. Na vzdělávání žáků s PAS se podílí např. asistent pedagoga, další pedagogický pracovník, speciální pedagog nebo psycholog školy. Týmová práce, kde každý z uvedených pracovníků má důležitou a často obtížně zastupitelnou roli, je v tomto případě nezbytná. Může se stát, že škola směřuje komunikaci s rodinou pouze na asistenta pedagoga. Někde naopak pouze na učitele. Tyto modely jsou však nedostatečné. Zákonný zástupce potřebuje komplexní informace. Pravidelná setkání se všemi důležitými pedagogy ve škole mohou přispět k vyjasnění situace a ke zefektivnění spolupráce [1].

Ačkoli nevíme, co je přesnou příčinou, jisté je, že žáků s uvedenou diagnózou rok od roku ve školách přibývá. Stanovení diagnózy může být pro rodinu velmi bolestné, přesto je důležité, aby rodiče začali s dítětem pracovat a vyhledali odbornou pomoc. Tato odborná pomoc pro ně musí být dostupná i ve škole, případně ve ŠPZ.  V možnostech každé základní školy je vytvořit vhodné podmínky pro takového žáka a pomoci mu zvládnout školní docházku i zařazení do kolektivu vrstevníků. Podmínkou je, aby se zákonní zástupci, resp. rodiče stali členy týmu, partnery a pomocníky pedagogů. Je to vždy rodič, který zná své dítě nejlépe a má velké zkušenosti s řešením řady problémů, do kterých se jeho dítě dostává. Může pedagogům předávat informace a být nápomocen při řešení případných konfliktů, pokud nastanou. Důležité pro pedagogy je získání teoretických znalostí o poruchách autistického spektra. Pokud mají tyto vědomosti, mohou mnohem lépe reagovat v případě, že dochází k problémům, lépe chápou potřeby žáků s PAS a dokáží na ně reagovat. To jim pomůže také při uplatňování specifických metod práce, při organizaci výuky, při vytváření podpory zaměřené na zlepšení v oblasti komunikace i sociálního chování. Žáci s PAS potřebují jasná pravidla, návody a empatické vedení, vzory, jak se v určitých situacích chovat. K tomu může velkou měrou pomoci týmová spolupráce, vzájemná komunikace, otevřenost a vstřícnost při jednáních [2].


Zdroje

[1] Čadilová, V., & Žampachová, Z. (2021). Povolání: asistent pedagoga. Praha: Pasparta.

[2] Praško, J. (2003). Obsedantně-kompulzivní porucha a jak se jí bránit: příručka pro klienta a jeho rodinu. Praha: Portál.

Mohlo by Vás zajímat

Individuální vzdělávací plán – ADHD a autismus

Jak správně a objektivně sepsat individuální vzdělávací plán (IVP)? Vzor od našich odborníků vám napoví, jak by mohl vypadat IVP pro žáka s ADHD trpícího poruchami autistického spektra. (Ilustrační foto | FOTO: APIV B)

Dopady poruch autistického spektra na vzdělávání žáků

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. Žáky se SVP lze pro přesnější popis specifik jejich vzdělávacích potřeb řadit do skupin, které jsou charakteristické složením a podobou potřebných podpůrných opatření ze strany školy. V tomto pětidílném seriálu si popíšeme, jak zohledňovat v rámci heterogenní třídy potřeby žáků s poruchou autistického spektra (PAS). V prvním díle popíšeme specifika této skupiny žáků a dozvíte se o osvědčených postupech, které se při vzdělávání žáků s PAS využívají.

Specifika vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra

V tomto pětidílném seriálu si popíšeme, jak zohledňovat v rámci heterogenní třídy potřeby žáků s poruchou autistického spektra (PAS). Ve druhém díle seriálu vás seznámíme s tím, jaká podpůrná opatření pro žáky s PAS školy na základě doporučení školského poradenského zařízení nejčastěji realizují.

Zobrazit další články