Dopady tělesného postižení a zdravotního onemocnění na vzdělávání žáků
Tělesné postižení a dlouhodobá onemocnění výrazně ovlivňují vzdělávání žáků. Klíčový je individuální přístup, zohledňující druh a stupeň postižení, včetně potřeb zdravotní péče.
Podpora žáků s tělesným postižením a zohlednění možností i limitů žáků, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu
Dlouhodobé onemocnění může ovlivnit vnímání a zpracování informací žáka. Důležitá je spolupráce se školským poradenským zařízením (ŠPZ) a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na základě doporučení ze školního poradenského pracoviště (ŠPP).
Začleňování žáků s tělesným postižením a dlouhodobým onemocněním do běžného třídního kolektivu
Začlenění žáků s tělesným postižením do běžného třídního kolektivu je nedílnou součástí inkluzivního vzdělávání. Tento proces podporuje porozumění mezi spolužáky, rozvíjí sociálních dovedností a týmovou spolupráci.
Týmová spolupráce při podpoře žáků s tělesným postižením
Efektivní podpora vyžaduje pravidelná setkání integračních týmů tvořených zástupci školy, odborníky ze školských poradenských zařízení a zákonnými zástupci žáků.
Antala, B., Průžek, M., & Popluhárová, M. (2022). Self-Efficacy and Attitudes of Physical Education Teachers towards Inclusion of Pupils with Disabilities. Sustainability, 14(20), 13292. https://doi.org/10.3390/su142013292
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2007). Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido.
Buřvaldová, D. (2007). Tělesně postižený. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.
Čadová, E. a kol. (2023). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění. Praha: Wolters Kluwer.
Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
Delgado-Gil, S., Mendoza-Muñoz, D. M., Galán-Arroyo, C., Denche-Zamorano, Á., Adsuar, J. C., Mañanas-Iglesias, C., & Rojo-Ramos, J. (2023). Attitudes of Non-Disabled Pupils towards Disabled Pupils to Promote Inclusion in the Physical Education Classroom. Children, 10(6), 1008. https://doi.org/10.3390/children10061008
Demchenko, I., Maksymchuk, B., Bilan, V., Maksymchuk, I., & Kalynovska, I. (2021). Training future physical education teachers for professional activities under the conditions of inclusive education. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 12(3), 191–213. https://doi.org/10.18662/brain/12.3/227
Egilson, S. T., & Traustadottir, R. (2009). Assistance to pupils with physical disabilities in regular schools: Promoting inclusion or creating dependency? European Journal of Special Needs Education, 24(1), 21–36. https://doi.org/10.1080/08856250802596766
Filipiová, D. (1998). Život bez bariér. Projekty a rekonstrukce. Praha: Grada. https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1819243
Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton.
Kraus, J. a kol. (2004). Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2004.
Krejčová, V. (2005). Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole: texty pro studijní disciplínu Teorie výchovy. Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole. Hradec Králové: Gaudeamus.
Kristén, L., Klingvall, B., & Ring, M. (2022). The co-development of inclusive tools in physical education for pupils with and without disabilities. Sport in Society, 25(5), 1000–1016.
Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada.
Kubíčová, Z., & Kubíče, J. (2001). Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti s tělesným postižením v mateřské a základní škole. Praha: Septima.
Lesný, I., & Špitz, J. (1989). Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy. Praha: SPN.
Maher, A., Van Rossum, T., & Morley, D. (2023). Assessing the learning of pupils with special educational needs and disabilities in mainstream school physical education. British Educational Research Journal, 49(1), 110–125. DOI: 10.1002/berj.3832. https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/berj.3832
Mertin, V., & Krejčová, L. (eds.). (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Michalík, J. (2013). Rodina se zdravotně postiženým členem. Olomouc: VUP.
Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
Nováčková, J. (2010). Mýty ve vzdělávání. Praha: Spirála.
Novotná, M., & Kremličková, M. (1977). Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: Pedagogické nakladatelství.
Opatřilová, D., & Vítková, M. (2011). Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: Masarykova univerzita.
Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
Slowík, J. (2022). Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada.
Štech, S., Vágnerová, M., & Hadj-Moussová, Z. (1997). Psychologie handicapu. Handicap jako psychosociální problém. Liberec: Technická univerzita, Fakulta pedagogická.
Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. Paido Brno.
Vítková, M., & Bartoňová, M. (2013). Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Masarykova univerzita.
Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
Praktické tipy
Čadová, E. (2012). Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2011/ka/TP_Kat_ver_diskuse.pdf
Čadová, E. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/TP_Metodika_AP.pdf
Čadová, E. (2012). Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1411386333.pdf
Čadová, E. a kol. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením nebo závažným onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-zp-tp.pdf
Čadová, E. a kol. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga s žákem s tělesným postižením. Přílohy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prace-AP-se-zakem-s-TP-prilohy.pdf
Čadová, E. a kol. (2022). Metodika kariérového poradenství pro žáky s tělesným postižením a závažným onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2022/08/E.-Cadova-a-kol._Metodika-KP-pro-zaky-s-TP_e-kniha.pdf
Čadová, E., a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-tp/katalog-tp.pdf
Ješina, O., Kudláček, M. Bartoňová, R. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Podpora žáků s tělesným postižením v tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prurez-16.pdf
Kolektiv autorů. Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/Analyza-prac-uplatneni_TP.pdf
Kolektiv autorů. Asistent pedagoga u žáků se zdravotním postižením – činnosti pomoci při pohybu, sebeobsluze žáka a činnosti sociálního a zdravotního charakteru. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/analyza-20.pdf
Zámečníková, D. Podpora žáků s tělesným postižením. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně nad Labem. https://1url.cz/kryFB
Zikl. P. (2018). Metodika – práce s osobami se zdravotním postižením. Broumov. https://www.broumov-mesto.cz/assets/File.ashx?id_org=1276&id_dokumenty=19868
SPC pro TP
Hl. m. Praha
Jihočeský kraj
Plzeňský kraj
Karlovarský kraj
Ústecký kraj
Královéhradecký kraj
SPC SŠ Olgy Havlové Janské lázně
Pardubický kraj
Kraj Vysočina
Jihomoravský kraj
Zlínský kraj
Olomoucký kraj
Moravskoslezský kraj
NNO
Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v ČR, z. s.
Český svaz tělesně postižených sportovců
Nadatio Samaritanus - Sdružení samaritán
Organizace rodičů - Helpnet.cz
Paleček - společnost lidí malého vzrůstu
Somatopedická společnost, z.s.
Sportovní klub vozíčkářů Praha
Další informace, odkazy pro spolupráci s externími poskytovateli služeb najdete:
K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)