Specifika vzdělávání těchto žáků vycházejí z negativních dopadů jejich onemocnění na vzdělávání. Individuální přístup k žákovi či žákyni by měl zohlednit zejména případné oslabení pozornosti, pracovní paměti, zvýšenou únavnost (přičemž nástup únavy se u jednotlivých žáků může projevit odlišným chováním), pomalejší psychomotorické tempo, sníženou schopnost sebeřízení a zaměřit se na podporu vnitřní motivace k učení například častějším poskytováním (pozitivní) zpětné vazby. Zohlednit je třeba také aktuální zdravotní a/nebo psychický stav a podle něj upravit míru zátěže kladenou na žáka či žákyni [1].
Hodnocení oslabených žáků by mělo sloužit zejména k poskytování průběžné zpětné vazby k jejich práci a chování, dle potřeby také k posilování sebedůvěry (oceňování silných stránek a dosahovaných pokroků) a vnitřní motivace k učení včetně rozvoje sociálních kompetencí. V tom se tedy nijak neliší od hodnocení ostatních žáků. Jestliže se však do hodnocení (výkonů) žáků promítají i skutečnosti plynoucí z jejich diagnózy a/nebo jejich aktuálního zdravotního stavu, je někdy třeba s tím související odlišnosti v hodnocení žákovy práce ostatním žákům třídy (a jejich zákonným zástupcům), jakož i samotnému žákovi, předem vysvětlit. Zejména některé specifické dopady onemocnění na vzdělávání mohou vyžadovat vypracování individuálního vzdělávacího plánu (IVP). Dle míry celkové zátěže spojené s daným onemocněním je také někdy potřebné přistoupit k úpravám režimu výuky, ať již v rámci IVP, nebo bez něj. Může se jednat jak o prosté rozdělení výuky do kratších bloků, tak i o omezení počtu hodin, které žák či žákyně ve škole tráví (např. IVP zahrnující kombinaci výuky ve škole a distančního nebo domácího vzdělávání) [2].
Zdroje
[1] Čadová, E. a kolektiv (2015, 6. června). Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění. Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR. Dostupné z: https://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-tp/katalog-tp.pdf
[2] Olíková, J. (2023, 25. srpna). Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom chorým a zdravotne oslabeným. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/e13/27182.fa0b73.pdf
Dlouhodobé onemocnění může u žáka ovlivnit jeho vnímání a zpracování informací. Důležitá je spolupráce se školským poradenským zařízením (ŠPZ) a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na základě doporučení ze školního poradenského pracoviště (ŠPP).
Pro efektivní práci s třídním kolektivem je důležité, aby byli ostatní žáci i pedagogové přiměřeně informováni o zdravotním stavu oslabených žáků, pokud s tím zákonní zástupci souhlasí. Škola musí zavést opatření, která umožní žákovi plnit zdravotní potřeby (např. měření glykémie u diabetu).
Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.
Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.
Dlouhodobé onemocnění může u žáka ovlivnit jeho vnímání a zpracování informací. Důležitá je spolupráce se školským poradenským zařízením (ŠPZ) a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na základě doporučení ze školního poradenského pracoviště (ŠPP).
Do poradny na webu Zapojmevšechny.cz přichází dotazy od rodičů i pedagogů. Některé otázky využíváme a odpovědi na ně zveřejňujeme v sekci Otázky a odpovědi, protože by se mohly hodit také dalším rodičům a kolegům pedagogům. Dnešní otázka se týká možností vhodných podpůrných opatření pro žákyni 1. třídy základní školy s tělesným postižením a dysartrií. Je pro žákyni vhodnějším řešením docházka do ZŠ hlavního proudu nebo do speciální ZŠ? Více v textu.