Specifika vzdělávání žáků se zdravotním onemocněním

Specifika vzdělávání žáků se zdravotním onemocněním

10.10.2024
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Vzdělávání žáků se zdravotním onemocněním vyžaduje individuální přístup, úpravu zátěže podle jejich stavu a podporu motivace častou zpětnou vazbou. Hodnocení by mělo posilovat sebedůvěru a zohledňovat jejich specifické potřeby. Často je třeba vytvořit individuální vzdělávací plán (IVP) a upravit výukový režim.
Obrázek článku

Specifika vzdělávání těchto žáků vycházejí z negativních dopadů jejich onemocnění na vzdělávání. Individuální přístup k žákovi či žákyni by měl zohlednit zejména případné oslabení pozornosti, pracovní paměti, zvýšenou únavnost (přičemž nástup únavy se u jednotlivých žáků může projevit odlišným chováním), pomalejší psychomotorické tempo, sníženou schopnost sebeřízení a zaměřit se na podporu vnitřní motivace k učení například častějším poskytováním (pozitivní) zpětné vazby. Zohlednit je třeba také aktuální zdravotní a/nebo psychický stav a podle něj upravit míru zátěže kladenou na žáka či žákyni [1].

Hodnocení oslabených žáků by mělo sloužit zejména k poskytování průběžné zpětné vazby k jejich práci a chování, dle potřeby také k posilování sebedůvěry (oceňování silných stránek a dosahovaných pokroků) a vnitřní motivace k učení včetně rozvoje sociálních kompetencí. V tom se tedy nijak neliší od hodnocení ostatních žáků. Jestliže se však do hodnocení (výkonů) žáků promítají i skutečnosti plynoucí z jejich diagnózy a/nebo jejich aktuálního zdravotního stavu, je někdy třeba s tím související odlišnosti v hodnocení žákovy práce ostatním žákům třídy (a jejich zákonným zástupcům), jakož i samotnému žákovi, předem vysvětlit. Zejména některé specifické dopady onemocnění na vzdělávání mohou vyžadovat vypracování individuálního vzdělávacího plánu (IVP). Dle míry celkové zátěže spojené s daným onemocněním je také někdy potřebné přistoupit k úpravám režimu výuky, ať již v rámci IVP, nebo bez něj. Může se jednat jak o prosté rozdělení výuky do kratších bloků, tak i o omezení počtu hodin, které žák či žákyně ve škole tráví (např. IVP zahrnující kombinaci výuky ve škole a distančního nebo domácího vzdělávání) [2].

Zdroje

[1] Čadová, E. a kolektiv (2015, 6. června). Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění. Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR. Dostupné z: https://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-tp/katalog-tp.pdf

[2] Olíková, J. (2023, 25. srpna). Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom chorým a zdravotne oslabeným. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/e13/27182.fa0b73.pdf

Další části seriálu:
obrazek clanku
10.10.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče

Dlouhodobé onemocnění může u žáka ovlivnit jeho vnímání a zpracování informací. Důležitá je spolupráce se školským poradenským zařízením (ŠPZ) a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na základě doporučení ze školního poradenského pracoviště (ŠPP).

obrazek clanku
10.10.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče

Pro efektivní práci s třídním kolektivem je důležité, aby byli ostatní žáci i pedagogové přiměřeně informováni o zdravotním stavu oslabených žáků, pokud s tím zákonní zástupci souhlasí. Škola musí zavést opatření, která umožní žákovi plnit zdravotní potřeby (např. měření glykémie u diabetu).

obrazek clanku
10.10.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče

Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.

Mohlo by Vás zajímat

Týmová spolupráce při podpoře žáků se zdravotním onemocněním

Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.

Dopady zdravotního onemocnění na vzdělávání žáků

Dlouhodobé onemocnění může u žáka ovlivnit jeho vnímání a zpracování informací. Důležitá je spolupráce se školským poradenským zařízením (ŠPZ) a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na základě doporučení ze školního poradenského pracoviště (ŠPP).

Podpůrná opatření pro žákyni 1. třídy ZŠ s tělesným postižením a dysartrií

Do poradny na webu Zapojmevšechny.cz přichází dotazy od rodičů i pedagogů. Některé otázky využíváme a odpovědi na ně zveřejňujeme v sekci Otázky a odpovědi, protože by se mohly hodit také dalším rodičům a kolegům pedagogům. Dnešní otázka se týká možností vhodných podpůrných opatření pro žákyni 1. třídy základní školy s tělesným postižením a dysartrií. Je pro žákyni vhodnějším řešením docházka do ZŠ hlavního proudu nebo do speciální ZŠ? Více v textu.

Zobrazit další články