logo
logo
Týmová spolupráce při podpoře žáků s tělesným postižením

Týmová spolupráce při podpoře žáků s tělesným postižením

05.01.2023
PhDr. Dušana Chrzová, Ph.D.
Ředitel/ředitelka
Čtvrtá část seriálu o podpoře žáků s tělesným postižením (TP) ve vzdělávání se zaměřuje na popis týmové práce. Sdílení odborníků, kteří se s žákem potkávají a působí na něj, napomáhá k hledání těch nejvhodnějších, individuálně zacílených cest při jeho vzdělávání. Tato část textu vám nabízí výčet pedagogem nastavovaných podmínek pro vzdělávání, na které je třeba pamatovat. Poukazuje i na šíři využitelných kompenzačních pomůcek.
Obrázek článku

Ilustrační foto / FOTO: Freepik

Týmová spolupráce při podpoře žáka s tělesným postižením   

Spolupráce týmu je nezbytná pro efektivní začlenění žáka s tělesným postižením (TP) či dlouhodobým onemocněním do běžného vzdělávacího proudu. Každý z aktérů má v tomto procesu svou roli. Ze strany školského poradenského zařízení (ŠPZ) je stěžejním výstupem vyšetření, tedy škole i rodičům srozumitelný popis reálných schopností žáka i specifik znevýhodnění v souvislosti se školní úspěšností v textu Doporučení. Cílem by mělo být spolu se školou hledání optimálních způsobů školní práce s žákem.  

Proto jsou pořádány v mnohých školách pravidelné „integrační týmy“ za účasti rodičů, třídního učitele, asistenta pedagoga, zástupců školy, pracovníka školního poradenského pracoviště (ŠPP), ŠPZ. Při těchto schůzkách je důležité umět naslouchat, vést otevřenou komunikaci, nezastírat pozitivní či negativní zkušenosti. Tato forma umožňuje reflexi práce a otevírá další možnosti při nastavování optimálních podpůrných opatření pro vřazeného žáka [1].

[1] Pýchová, S., Košťálová, H., Drahoňovská, P., & Madziová, D. (2020). Kariérové poradenství na každý pád. Praha: Wolters Kluwer.

Mohlo by Vás zajímat

Zodpovědné podávání léků ve školách

Do poradny na webu Zapojmevšechny.cz přichází dotazy od rodičů i pedagogů. Některé využíváme a odpovědi na ně zveřejňujeme v sekci Otázky a odpovědi, protože by se mohly hodit také dalším rodičům a pedagogům. Dnešní otázka se týká možností poskytování zdravotních služeb ve školách a související zodpovědnosti pedagogů. Odpovědi odborníků nabízejí informace o nových zákonech a smlouvách mezi školou a rodiči a poskytují praktické rady ohledně podávání léků a zajištění zdravotní péče v rámci školního prostředí.

Dopady tělesného postižení a dlouhodobého onemocnění na vzdělávání žáků

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. V textu tohoto pětidílného seriálu se věnujeme oblasti podpory žáků s tělesným postižením (TP) či s dlouhodobým onemocněním. První díl seriálu definuje skupiny žáků, kteří do této kategorie žáků se SVP patří.

Podpora žáků s tělesným postižením a zohlednění možností i limitů žáků, kteří podtřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu

Druhý díl série nabízí popis konkrétních způsobů podpory žáků s tělesným postižením (TP). Popisuje, jak lze zohlednit možnosti i limity žáků, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu.

Zobrazit další články