Ilustrační foto / FOTO: Freepik
Spolupráce týmu je nezbytná pro efektivní začlenění žáka s tělesným postižením (TP) či dlouhodobým onemocněním do běžného vzdělávacího proudu. Každý z aktérů má v tomto procesu svou roli. Ze strany školského poradenského zařízení (ŠPZ) je stěžejním výstupem vyšetření, tedy škole i rodičům srozumitelný popis reálných schopností žáka i specifik znevýhodnění v souvislosti se školní úspěšností v textu Doporučení. Cílem by mělo být spolu se školou hledání optimálních způsobů školní práce s žákem.
Proto jsou pořádány v mnohých školách pravidelné „integrační týmy“ za účasti rodičů, třídního učitele, asistenta pedagoga, zástupců školy, pracovníka školního poradenského pracoviště (ŠPP), ŠPZ. Při těchto schůzkách je důležité umět naslouchat, vést otevřenou komunikaci, nezastírat pozitivní či negativní zkušenosti. Tato forma umožňuje reflexi práce a otevírá další možnosti při nastavování optimálních podpůrných opatření pro vřazeného žáka [1].
[1] Pýchová, S., Košťálová, H., Drahoňovská, P., & Madziová, D. (2020). Kariérové poradenství na každý pád. Praha: Wolters Kluwer.
V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. V textu tohoto pětidílného seriálu se věnujeme oblasti podpory žáků s tělesným postižením (TP) či s dlouhodobým onemocněním. První díl seriálu definuje skupiny žáků, kteří do této kategorie žáků se SVP patří.
Druhý díl série nabízí popis konkrétních způsobů podpory žáků s tělesným postižením (TP). Popisuje, jak lze zohlednit možnosti i limity žáků, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu.
Do třídního kolektivu patří každý žák, který ho navštěvuje. Osamocenost, izolaci a nepřátelství je třeba nahrazovat sounáležitostí, zapojením a radostí z vrstevnických vztahů. Proto budujme a nastavujme takové klima v třídním kolektivu, aby se v něm cítil dobře každý. A to nejen žák s tělesným postižením (TP), ale i pedagog, který v něm vyučuje. Je důležité přiznat si významný vliv pohody v žákovském kolektiv na školní úspěšnost.
Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.