logo
logo
Týmová spolupráce při podpoře žáků s tělesným postižením

Týmová spolupráce při podpoře žáků s tělesným postižením

05.01.2023
PhDr. Dušana Chrzová, Ph.D.
Ředitel/ředitelka
Čtvrtá část seriálu o podpoře žáků s tělesným postižením (TP) ve vzdělávání se zaměřuje na popis týmové práce. Sdílení odborníků, kteří se s žákem potkávají a působí na něj, napomáhá k hledání těch nejvhodnějších, individuálně zacílených cest při jeho vzdělávání. Tato část textu vám nabízí výčet pedagogem nastavovaných podmínek pro vzdělávání, na které je třeba pamatovat. Poukazuje i na šíři využitelných kompenzačních pomůcek.
Obrázek článku

Ilustrační foto / FOTO: Freepik

Týmová spolupráce při podpoře žáka s tělesným postižením   

Spolupráce týmu je nezbytná pro efektivní začlenění žáka s tělesným postižením (TP) či dlouhodobým onemocněním do běžného vzdělávacího proudu. Každý z aktérů má v tomto procesu svou roli. Ze strany školského poradenského zařízení (ŠPZ) je stěžejním výstupem vyšetření, tedy škole i rodičům srozumitelný popis reálných schopností žáka i specifik znevýhodnění v souvislosti se školní úspěšností v textu Doporučení. Cílem by mělo být spolu se školou hledání optimálních způsobů školní práce s žákem.  

Proto jsou pořádány v mnohých školách pravidelné „integrační týmy“ za účasti rodičů, třídního učitele, asistenta pedagoga, zástupců školy, pracovníka školního poradenského pracoviště (ŠPP), ŠPZ. Při těchto schůzkách je důležité umět naslouchat, vést otevřenou komunikaci, nezastírat pozitivní či negativní zkušenosti. Tato forma umožňuje reflexi práce a otevírá další možnosti při nastavování optimálních podpůrných opatření pro vřazeného žáka [1].

[1] Pýchová, S., Košťálová, H., Drahoňovská, P., & Madziová, D. (2020). Kariérové poradenství na každý pád. Praha: Wolters Kluwer.

Mohlo by Vás zajímat

Vzdělávání a péče o žáky s vážným onemocněním: klíčové postupy pro školy

Do poradny na webu Zapojmevšechny.cz přichází dotazy od rodičů i vyučujících. Některé otázky využíváme a odpovědi na ně zveřejňujeme v sekci Otázky a odpovědi, protože by se mohly hodit dalším čtenářům a čtenářkám. Dnešní otázka se týká zajištění vzdělávání a péče pro žáky a žákyně s vážným onemocněním. Dozvíte se, jak mohou školy reagovat na vzdělávací a zdravotní potřeby těchto žáků a jak nastavit komunikaci mezi školou, rodiči a zdravotnickými zařízeními.

Zobrazit další články