Ilustrační foto / FOTO: Freepik
Spolupráce týmu je nezbytná pro efektivní začlenění žáka/žákyně s tělesným postižením (TP) či dlouhodobým onemocněním do běžného vzdělávacího proudu. Každý z aktérů má v tomto procesu svou roli. Ze strany školského poradenského zařízení (ŠPZ) je stěžejním výstupem vyšetření, tedy škole i rodičům srozumitelný popis reálných schopností žáka/žákyně i specifik znevýhodnění v souvislosti se školní úspěšností v textu Doporučení. Cílem by mělo být spolu se školou hledání optimálních způsobů školní práce s žákem či žákyní.
Proto jsou pořádány v mnohých školách pravidelné „integrační týmy“ za účasti rodičů, třídního učitele/třídní učitelky, asistenta/asistentky pedagoga, zástupců školy, pracovníka/pracovnice školního poradenského pracoviště (ŠPP), ŠPZ. Při těchto schůzkách je důležité umět naslouchat, vést otevřenou komunikaci, nezastírat pozitivní či negativní zkušenosti. Tato forma umožňuje reflexi práce a otevírá další možnosti při nastavování optimálních podpůrných opatření pro vřazeného žáka či žákyni [1].
[1] Pýchová, S., Košťálová, H., Drahoňovská, P., & Madziová, D. (2020). Kariérové poradenství na každý pád. Wolters Kluwer.
Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.