logo
logo

Další zajímavé odkazy a materiály

06.01.2024
PhDr. et Mgr. Zdeňka Michalová, Ph.D.
Učitel/učitelka
Pokud vás téma vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení (SPU) zajímá a chtěli byste se dozvědět ještě více, můžete si na základě několika tipů v poslední části seriálu o specifikách práce rozšířit své odborné znalosti. Vypsané zdroje jsou vnímány jako základní k probranému tématu – nejsou limitem pro vaše další samostudium.
Obrázek článku


Další doporučené zdroje 

  • BALHAROVÁ, Kamila, Jakub BALHAR and Věra VOJTOVÁ. Dyslexia and Accessibility in the Modern Era: Emerging Research and Opportunities. 1. vydání. Hersshey, Spojené státy: IGI Global, 2021. 279 pp. Advances-human-social-aspects-technology. ISBN 978-1-7998-4267-5.  
  • BARTOŇOVÁ, M. (2018). Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-266-6. 
  • BROŽOVÁ, D. (2010). Poradenská podpora a možnosti edukace žáků s poruchami učení v širším smyslu. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5329-8. 
  • JOŠT, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3030-1. 
  • JOŠT, J. (2009). Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha: Fortuna. ISBN 978-80-7373-055-0. 
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. (2008). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-474-8. 
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. (2009). Dysgrafie. Praha: D + H. ISBN 978-80-903869-9-0. 
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., SOVOVÁ, H. (2007). Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol: (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H. ISBN 978-80-903579-7-6. 
  • KREJČOVÁ, L. (2019). Dyslexie. Psychologické souvislosti. Praha: Grada Publishing, a. s. ISBN 978-80-247-3950-2. 
  • KREJČOVÁ, L., HLADÍKOVÁ, Z. (2019). Zvládáme specifické poruchy učení. Dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1400-5. 
  • KREJČOVÁ, L., HLADÍKOVÁ, Z., ŠEMBEROVÁ, K., BALHAROVÁ, K. (2018). Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1219-3. 
  • MATĚJČEK, Z. (1995). Dyslexie – specifické poruchy čtení. Praha: H&H. ISBN 80-85787-27-X. 
  • MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. (2006). Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1173-2. 
  • METELKOVÁ SVOBODOVÁ R. (2012). Čtenářská gramotnost - cesta ke vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 978-80-7464-219-7. 
  • MICHALOVÁ, Z. (2016). Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-166-3. 
  • MICHALOVÁ, Z. (2004). Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 80-7311-021-0. 
  • MICHALOVÁ, Z. (2008). Vybrané kapitoly z problematiky specifických poruch učení. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-318-7. 
  • MILLER, B., C. (2012). Quick brainstorming activities. New York: American Management Association. ISBN 978-0814417928. 
  • MILLER, D. (2002). Reading with Meaning, Kanada: Pembroke Publishers. ISBN 9781571103079. 
  • NOVÁK, J. (2004). Dyskalkulie: metodika rozvíjení základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 8073110296. 
  • PEARSON, D., MOSENTHAL, P., KAMIL, M. (2000). Handbook of Reading Research, Volume III. Routledge/Taylor & Francis Group. ISBN 978-0805823998. 
  • POKORNÁ, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3. 
  • POKORNÁ, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-773-2. 
  • REID, G. (2016) Dyslexia: a practitioners handbook. Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell. ISBN 978-1118980101. 
  • REID, G. (2005). Learning styles and inclusion. London, Thosand Oaks, New Delhi: Sage. ISBN 978-1412910644. 
  • SELIKOWITZ, M. (2000). Dyslexie a jiné poruchy učení: co to jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují. Praha: Grada. ISBN 80-7169-773-7. 
  • SIEGEL, L. S. (1989). IQ is Irrelevant to the Definition of Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 22(8), 469–478. https://doi.org/10.1177/002221948902200803 
  • SIMON, H. (2015). Dyskalkulie: jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0985-0. 
  • ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H., HAUSENBLAS, O. (2012). Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín. ISBN 978-80-905036-8-7. 
  • TURNER, M., RACK, J. (2004). The Study of Dyslexia. New York: Kluwer Academic. ISBN 0-306-48535-4. 
  • VAŠUTOVÁ, M. (2008). Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7368-525-6. 
  • ZELINKOVÁ, O. (2000). Poruchy učení. Praha: Portál. ISBN 80-7178-481-8. 
  • ZELINKOVÁ, O., ČEDÍK, M. (2013). Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení.  Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0349-0. 

Mohlo by Vás zajímat

Čtenářem se dítě nerodí, čtenářem se stává čtením

Trénink čtení je zábava, když se to vezme z toho správného směru. Čtenářská dílna, společné i samostatné čtení a pohyb čtenářů – takový je recept základní školy v Děčíně. Zkusíte to taky?

Specifika vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení

Druhá část pětidílného seriálu o výjimečnostech při vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení (SPU) poukazuje na možnosti tvorby podpůrných dokumentů PLPP i IVP. Dále se společně zaměříme na vymezení rozdílů mezi jednotlivými stupni podpůrných opatření. Pokud hledáte inspiraci pro konkrétní postupy specifické podpory, naleznete je právě zde.

Začleňování žáků se specifickými poruchami učení do běžného třídního kolektivu

Ve třetí části pětidílného seriálu se podrobněji seznámíte s jedinečnou podobou školní práce s žáky se specifickými poruchami učení (SPU), kam spadá i zohlednění vlivu sociálních podmínek na edukační proces této skupiny žáků se SVP. Nabízíme vám souvislosti mezi funkčními vztahy v třídním kolektivu a prospěchem žáka se SPU. Úspěch žáků v rámci kolektivu máte ve svých rukou i vy.

Zobrazit další články