Specifika vzdělávání žáků se specifickými poruchami chování

Specifika vzdělávání žáků se specifickými poruchami chování

03.01.2024
PhDr. et Mgr. Zdeňka Michalová, Ph.D.
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Druhá část ze série článků o vzdělávání žáků se specifickými poruchami chování (SPCH), s důrazem na problematiku ADHD, své čtenáře vede k pochopení důležitosti vnějšího působení na osobnost žáka, k důrazu na rozvoj žákovy seberegulace. Text připomíná využitelnost podpůrných dokumentů: plánu pedagogické podpory (PLPP) a individuálního vzdělávacího plánu (IVP). V závěru textu jsou pro inspiraci uvedeny dva užitečné výčty: metody vhodné pro práci s touto specifickou skupinou žáků a soupis možných kompenzačních pomůcek.
Obrázek článku

Ilustrační foto | FOTO: Freepik


Edukace žáků s SPCH konkrétně ADHD je výzvou hlavně u těžkých forem ADHD s poruchou chování. Žákům chybí vnitřní motivace a seberegulace včetně autodeterminace, tj. vyšší formy motivace (vnitřní řeč, pracovní paměť). Ve chvíli slabého působení odměny ztrácejí zájem o předloženou činnost, její vidinu delší dobu neudrží. Průběžně potřebují vnější regulaci, motivaci, strukturu. Užívané metody, formy a prostředky ke stálé podpoře vnější regulace chování a jednání žáka postupně snižujeme. Respektujeme učební styl žáka, často globální, s přednostním vnímáním celků. Součástí každodenní práce je rozvoj volních vlastností [1].

Ke kooperaci s rodiči slouží průběžně vyhodnocovaný plán pedagogické podpory (PLPP) i individuální vzdělávací plán (IVP). IVP doporučuje školní poradenské pracoviště (ŠPZ) jen některým žákům se zpracováním na základě žádosti rodičů. Stanovuje hlavní edukační cíle žáka a jejich dosaženíObsah vzdělávání i výstupy se neměníHodnocení musí objektivně zmapovat skutečné vědomosti a dovednosti žáka neovlivněné symptomy ADHDHodnotíme formativně, známkou, slovně či kombinací, doporučujeme slovní hodnocení. Kriteriální hodnocení zahrnujeme do IVP. Žáka vedeme k reálnému sebehodnocení [2].


Pro posílení žádoucího chování u dětí s ADHD lze ve školním prostředí např. využít: 

  • vytváření a dodržování pravidel, 
  • přímý pokyn,  
  • brainstorming s tématy pocitů s pomocí pocitových karet, následně bez nich,  
  • skupinovou práci, práci ve dvojici k posílení kooperace,  
  • motivační razítka, bodovací přehledy,  
  • práci s chybou a konstruktivní zpětnou vazbou k autokorekci, rutinní procvičování,  
  • pracovní listy, rébusy se sociálním obsahem,  
  • čtení a vyprávění příběhů o problémových situacích (námět k předvídání dopadu jednání hlavních postav) [3].

 

Z kompenzačních pomůcek jsou vhodné odpočinkové hry: antistresová kostka zaměstná ruce, gelové přesýpací hodiny uklidní pozorováním přelévání svého objemu, hmatové míčky rozvíjejí jemnou i hrubou motoriku, skákací pytle a relaxační vaky poslouží k celkovému uvolnění a odreagování napětí [4].

Asistent pedagoga může pomoci při výuce i při začleňování mezi vrstevníky.


Zdroje

[1] Carter, CH. R. (2014). Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál.

[2] Rietzler, S., & Grolimund, F. (2018). Jak se úspěšně učit s ADHD: praktický rádce pro rodiče. Bratislava: Noxi.

[3] Wolfdieter, J. (2013). ADHD 100 tipů pro rodiče a učitele. Brno: Edika.

[4] Vyskotová, J., & Zemánková, M. (2010). Cvičení pro hyperaktivní děti. Praha: Grada.

Další části seriálu:
obrazek clanku
02.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. Žáky se SVP lze pro přesnější popis specifik jejich vzdělávacích potřeb řadit do skupin, které jsou charakteristické složením a podobou potřebných podpůrných opatření ze strany školy. Nabízíme vám text, který popisuje oblast vzdělávání jedné ze skupin žáků – žáků se specifickými poruchami chování (SPCH). Materiál je rozdělen do pěti částí. Zde se můžete seznámit s první dílem, který se věnuje dopadům SPCH na vzdělávací proces, určuje terminologii, téma rámuje zákonnou oblastí platnou pro školy na území ČR.

obrazek clanku
04.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

V textu třetího pokračování seriálu doporučujeme srozumitelné komunikační zásady, které se při práci nejen se skupinou žáků se specifickými poruchami chování (SPCH) vyplácejí. Práce s celým kolektivem by měla zachovávat principy preventivního působení, které má upevňovat vztahovou kohezi mezi žáky. V případě, že už je potřeba nastalou vztahovou situaci řešit, nebojte se využít zpracovaný krizový scénář.


obrazek clanku
05.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

Předposlední část seriálu o procesu vzdělávání žáků se specifickými poruchami chování (SPCH) připomíná výhody propojení osob, které se mají na rozvoji žáka se SPCH podílet. Je rizikové zůstávat osamocen a nemít možnost se opřít o odbornou pomoc. Využívejte proto dostupných kontaktů na experty ať interně v rámci školy, nebo mezi externisty. V textu se věnujeme také nutné participaci ze strany zákonných zástupců.

Mohlo by Vás zajímat

Pozitivní motivace a stanovení hranic: Jak asistentka pedagoga podporuje žáka s ADHD ve vzdělávání – díl II.

Ve 2. dílu pětidílné minisérie se seznámíte s účinnými postupy, které využívala asistentka pedagoga v práci s Tomíkem, žákem s ADHD na prvním stupni základní školy. Zjistíte, jakým způsobem asistentka pomáhala žákovi překonávat sklony k odkládání úkolů, jak posilovala jeho vnitřní motivaci, měnila výukové činnosti v závislosti na jeho mentálním stavu a soustředění, a jak podporovala jeho sebevědomí. Dále se dozvíte o speciálním přístupu k situacím, kdy žák před vrstevníky hovoří o své diagnóze.

Zobrazit další články