Ilustrační foto | FOTO: Freepik
Edukace žáků s SPCH konkrétně ADHD je výzvou hlavně u těžkých forem ADHD s poruchou chování. Žákům chybí vnitřní motivace a seberegulace včetně autodeterminace, tj. vyšší formy motivace (vnitřní řeč, pracovní paměť). Ve chvíli slabého působení odměny ztrácejí zájem o předloženou činnost, její vidinu delší dobu neudrží. Průběžně potřebují vnější regulaci, motivaci, strukturu. Užívané metody, formy a prostředky ke stálé podpoře vnější regulace chování a jednání žáka postupně snižujeme. Respektujeme učební styl žáka, často globální, s přednostním vnímáním celků. Součástí každodenní práce je rozvoj volních vlastností [1].
Ke kooperaci s rodiči slouží průběžně vyhodnocovaný plán pedagogické podpory (PLPP) i individuální vzdělávací plán (IVP). IVP doporučuje školní poradenské pracoviště (ŠPZ) jen některým žákům se zpracováním na základě žádosti rodičů. Stanovuje hlavní edukační cíle žáka a jejich dosažení. Obsah vzdělávání i výstupy se nemění. Hodnocení musí objektivně zmapovat skutečné vědomosti a dovednosti žáka neovlivněné symptomy ADHD. Hodnotíme formativně, známkou, slovně či kombinací, doporučujeme slovní hodnocení. Kriteriální hodnocení zahrnujeme do IVP. Žáka vedeme k reálnému sebehodnocení [2].
Pro posílení žádoucího chování u dětí s ADHD lze ve školním prostředí např. využít:
Z kompenzačních pomůcek jsou vhodné odpočinkové hry: antistresová kostka zaměstná ruce, gelové přesýpací hodiny uklidní pozorováním přelévání svého objemu, hmatové míčky rozvíjejí jemnou i hrubou motoriku, skákací pytle a relaxační vaky poslouží k celkovému uvolnění a odreagování napětí [4].
Asistent pedagoga může pomoci při výuce i při začleňování mezi vrstevníky.
Zdroje
[1] Carter, CH. R. (2014). Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál.
[2] Rietzler, S., & Grolimund, F. (2018). Jak se úspěšně učit s ADHD: praktický rádce pro rodiče. Bratislava: Noxi.
[3] Wolfdieter, J. (2013). ADHD 100 tipů pro rodiče a učitele. Brno: Edika.
[4] Vyskotová, J., & Zemánková, M. (2010). Cvičení pro hyperaktivní děti. Praha: Grada.
Problémové chování tresty nevyřešíte, to už asi víte. Co tedy můžete dělat? Nejlepší metodou je analytické pozorování a skutečný zájem o dítě. Přečtěte si zkušenosti a tipy, jak na to.
V posledním dílu naší série se dozvíte, jak bylo úspěšně řešeno náročné chování žáka s ADHD jménem Tomík během vyučování. Tato část také nabízí pohled odbornice z Národního pedagogického institutu ČR na zvládání takového chování a zdůrazňuje důležitost spolupráce mezi školou a poradenskými službami.
Na sebepoznání není nikdy pozdě. Martin se ve svých 40 letech rozhodl projít diagnostikou jak specifických poruch učení, tak i pozornosti a aktivity. Potvrdil tak své podezření na ADHD, dyslexii a dysortografii. Jaká byla jeho cesta a jaké má tipy pro zvládnutí zaměstnání?