Ilustrační foto | FOTO: Freepik
Inkluzivní vyučování vyžaduje od pedagogů připravenost, kompetence a empatii ke kolektivní spolupráci. Klíčovou úlohu v začleňování žáků s LMP do edukace hraje podpora školního poradenského pracoviště a spolupráce speciálních pedagogů a učitelů. Diagnostika, na které všichni společně participují, je propojená s intervencí a identifikací bariér v učení, jedná se o faktory kognitivní, edukativní, sociální a emocionální, faktory prostředí. Vzájemné diskuse a pravidelné monitorování žáka (pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika) umožní posoudit vhodnost začlenění, posoudit adekvátnost volených pedagogických postupů a identifikovat žákovy silné a slabé stránky. Má-li být tento proces úspěšný, musí odpovídat stanoveným kritériím a naplňovat specifické požadavky na plánování výuky, které uvádíme ve stručném výčtu:
Žáci s LMP by zpravidla neměli pracovat na úkolech zadaných učitelem sami, potřebují podporu např. asistenta, spolužáka. Jedinec je součástí sociální skupiny a osvojuje si danou sociální roli a pozici. Asistent pedagoga bývá doporučen jako jedno z podpůrných opatření v případě, že je jeho pozice v edukaci nezbytná.
Zdroje:
[1] Bartoňová, M., Vítková, M. (2018). Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Munipress.
Žákům s poruchami autistického spektra, ADHD nebo lehkým mentálním postižením se rozhodně uleví, když jim vzhledem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám usnadníte výuku různými pomůckami. Jak na to?
Jak zaujmout děti a žáky s PAS, ADHD nebo mentálním postižením? Ve dvoudílném seriálu vám představíme tipy pro učitele i asistenty pedagoga, jaké pomůcky používat ve výuce dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Podívejte se, jak může vypadat individuální vzdělávací plán pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. V tomto případě se jedná o žáka s lehkým mentálním postižením. (Ilustrační foto | FOTO: APIV B)