Další zajímavé odkazy a materiály

06.01.2024
Prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.
Učitel/učitelka
V závěrečném díle seriálu vztahujícího se k popisu specifik vzdělávání žákyní a žáků s LMP poskytujeme k dalšímu využití soubor zdrojů, které lze využít k prohloubení znalostí o tématu.
Obrázek článku

Ilustrační foto | FOTO: Freepik

Doporučené zdroje k tématu 

  • BARTOŇOVÁ, M. (2017). Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6560-4. 
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2018). Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Munipress ISBN 978-80-210-9189-4. 
  • BREUER-KÜPPERS, P., BACH, R. (2016). Schüler mit Lernbeeinträchtigungen im inklusiven Unterricht. München. Basel: Ernst Reinhardt Verlag. ISBN 978-3-497-02636-4. 
  • ECKHART, M. (2005). Anerkennung und Ablehnung in Schulklassen. Einstellungen und Beziehungen von Schweizer Kindern und Immigrantenkindern. Bern: Haupt Verlag. ISBN 978-3258068381. 
  • EVERSTON, C. M. (2006). Handbook of Classroom Management. Research, Practice, and Contemporary Issues. Mahwah, US: Lawremce Erlbaum. ISBN 9780805847536. 
  • HELMKE, A. (2015). Unterrichtsqualität und Lehrerprofessionalität. Diagnose, Evalution und Verbesserung des Unterrichts. Klett: Kallmeyer, Seelze-Velber. ISBN 78-3780010094. 
  • KUBÍČKOVÁ, A., FELCMANOVÁ, L. (2021). Možnosti podpory duševního zdraví žáků. Pedagogická orientace, 31(1), 70–96. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/18619/pdf. 
  • MKN-11 (online, cit. 2023-08-04). 6A00.0 Mírná porucha vývoje intelektu. Dostupné z: https://www.uzis.cz/ext/mkn-11-nahled/. 
  • VALENTA A KOL. (2020). Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4614-1. 
  • WEMBER, F. B. (2013). Herausforderung Inklusion: Ein präventiv orientiertes Modell schulischen Lernens und vier zentrale Bedingungen inklusiver Unterrichtsentwicklung. Im Zeitschrift für Heilpädagogik, Dortmund, 10, s. 380388. ISSN 0513-9066. 
  • SIGSTAD, H. M. H., GARRELS, V. (2023). Norwegian teachers’ efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life. European Journal of Special Needs Education, Vol. 38 No. 6. https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2172895. 


Další doporučená literatura k tématu 

  • BENDOVÁ, P., ZIKL, P. (2012). Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3854-3.  
  • BERNOLDOVÁ, J., REVICKÁ, M., STRNADOVÁ, I., SEDLÁKOVÁ, K. (2023). Připravenost v oblasti sexuality a rodičovství: zkušenosti a perspektivy mladých lidí s mentálním postižením. Fórum sociální politiky, 2023 č.1, s. 916. ISSN 1802-5854.   
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2018). Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8757-6.  
  • BARTOŇOVÁ, M. (2015). Students with intellectual disability in inclusive education settings. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6817-9.  
  • BREMSOVÁ, CH. (2018). Dětská psychoterapie a poradenství – Komplexní průvodce, Praha: Triton. ISBN 978-80-7553-510-8.  
  • HORT, V. L., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. A KOL. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-472-9.  
  • KUBÍČKOVÁ, A., FELCMANOVÁ, L. (2021). Možnosti podpory duševního zdraví žáků. Pedagogická orientace, Brno: Masarykova univerzita, roč. 31, č. 1, s. 7096. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-1-70.   
  • LUKAS, J., LOJDOVÁ, K. (2018). Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie. Praha: Časopis Pedagogika. roč. 68, č. 2. ISSN: 0031-3815 http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.1180.  
  • MAULIK, P. K., MASCARENHAS, M. N., MATHERS, C. D., DUA, T., SAXENA, S. (2011). Prevalence of intellectual disability: a meta-analysis of population – based studies. In Research in developmental disabilities. 2011, 32.2, s. 419–436. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2010.12.018.   
  • MURRAY, L., ABEY, K., COOMBES, S. (2019). Buď v pohodě! Knížka aktivit pro všechny, kteří se občas cítí smutně nebo naštvaně. Nakladatel Jiri Models.  
  • MURRAY, L., ABEY, K., COOMBES, S. (2019). Zvládneš všechno! Knížka aktivit pro všechny, kteří se občas cítí smutně a ustaraně. Nakladatel Jiri Models.  
  • PORTMAN R., (2018). 100 her pro rozvoj sebedůvěry a sociálních kompetencí u dětí od 8 do 12 let. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1296-6.  
  • STRUSKOVÁ, O. (2000). Děti z planety D. S. Praha: Nakladatel, G plus G. ISBN 80-86103-31-5.  
  • VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. (2009). Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.  
  • TESAŘOVÁ M. A KOL. (2016). Jak na žáky – Zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1047-4.  
  • ZEZULKOVÁ, E. (2011). Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7368-991-9.  
  • ZIKL, P. (2022). Motorika dětí s lehkým mentálním postižením. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-5015-9.  
  • ZILCHER, L., SVOBODA, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0789-6. 

 

Legislativa 

  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších novelizací. 
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších novelizací.  


Internetové odkazy

Mohlo by Vás zajímat

Týmová spolupráce při podpoře žáků s lehkým mentálním postižením

Ve čtvrtém díle seriálu je popsána podoba týmové spolupráce všech aktérů na podpoře žáka s lehkým mentálním postižením (LMP). Pozornost je věnována spolupráci se školním poradenským pracovištěm (ŠPP), tandemové výuce a spolupráci se zákonnými zástupci.

Specifika začleňování žáků s lehkým mentálním postižením

Třetí díl seriálu poskytuje výčet specifických požadavků, které se osvědčují při plánování inkluzivního vzdělávání žáků s LMP. Při začleňování těchto žáků ale platí, že by zpravidla neměli pracovat na úkolech zadaných učitelem sami, potřebují podporu např. učitele, asistenta, spolužáka.

Specifika vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením

Druhý díl seriálu popisuje ty pedagogické postupy, které u žáka s LMP mohou zvyšovat efektivitu jeho vzdělávání.

Zobrazit další články