logo
Přehled podtémat

Podpora žáků s lehkým mentálním postižením

Dopady mentálního postižení na vzdělávání žáků

Lehké mentální postižení ovlivňuje komunikaci a sociální dovednosti žáků i žákyní. Ti se učí pomaleji a vyžadují časté opakování. Motorika u nich může být opožděna a v sociálním a emočním vývoji převažuje nestabilita a úzkost. Nedostatečná motivace a koncentrace vedou k častým neúspěchům ve vzdělávání.


Specifika vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením 

U žáků a žákyní s lehkým mentálním postižením je kladen důraz na pět vývojových oblastí: motorika, vnímání, komunikace, kognitivní schopnosti a sociálně-emocionální chování.  Pedagog či pedagožka častěji poskytuje příklady obecných učebních postupů a dovedností, které žáci ani žákyně nezískávají spontánně sami.   


Specifika začleňování žáků s lehkým mentálním postižením 

Vzdělávání žáků a žákyní s lehkým mentálním postižením vyžaduje plánování výuky s důrazem na smysluplnost v praktickém životě, intenzivní zpětnou vazbu, podporu psychomotorických dovedností, nácvik sociálních a komunikačních dovedností a využívání osvědčených pomůcek pro optimální úspěch ve vzdělávání.


Týmová spolupráce při podpoře žáků s lehkým mentálním postižením

Podpora žáka či žákyně s lehkým mentálním postižením vyžaduje společnou odpovědnost multiprofesního týmu. Jasně definované role jednotlivých členů týmu a týmová spolupráce s rodinou při nastavování podpůrného rodinného prostředí jsou nedílnou součástí úspěšné podpory žáka či žákyně s lehkým mentálním postižením.



K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)

16 Výsledky
Příklady dobré praxe
03.04.2025

Začleňování žáků a žákyň s lehkým mentálním postižením (dále LMP) do běžných tříd podporuje rovné vzdělávací příležitosti a rozvoj inkluzivního prostředí. Osoby s LMP čelí kognitivním a sociálním obtížím, vyžadují individuální podporu a specifické pedagogické přístupy. Studie popisuje efektivní metody výuky, roli vyučujících a asistentů a přínosy skupinové práce. Komentované video ukazuje praktický příklad organizace výuky matematiky s důrazem na adaptaci obsahu pro žáky a žákyně s LMP.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Příklady dobré praxe
23.08.2024

Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení, které bylo na konci 2. ročníku upraveno na vývojovou dysfázii. Díky úzké spolupráci mezi rodinou, školou a asistentkou se podařilo přizpůsobit vzdělávací metody tak, aby Pavlík úspěšně zvládal výzvy spojené s jeho vzděláváním. I přes časté nemoci a problémy s jemnou motorikou mu individuální podpora pomohla rozvíjet klíčové dovednosti potřebné pro další studium.

Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Příklady dobré praxe
06.08.2024

Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení. Kvůli odkladu školní docházky nastoupil do první třídy běžné základní školy až ve věku sedmi a půl roku. V předškolním období, které probíhalo během pandemie Covid-19, navštěvoval několik různých mateřských škol, neměl tedy stálé prostředí. Díky úsilí třídní učitelky a zejména asistentky pedagoga se však Pavlík dokázal úspěšně přizpůsobit školnímu prostředí. Na konci 2. ročníku byla Pavlíkovi diagnóza upravena na vývojovou dysfázii.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Třídní učitel/ka
Metodiky NPI ČR
06.01.2024

V závěrečném díle seriálu vztahujícího se k popisu specifik vzdělávání žákyní a žáků s LMP poskytujeme k dalšímu využití soubor zdrojů, které lze využít k prohloubení znalostí o tématu.

Učitel/učitelka
Metodiky NPI ČR
05.01.2024

Ve čtvrtém díle seriálu je popsána podoba týmové spolupráce všech aktérů na podpoře žáka s lehkým mentálním postižením (LMP). Pozornost je věnována spolupráci se školním poradenským pracovištěm (ŠPP), tandemové výuce a spolupráci se zákonnými zástupci.

Učitel/učitelka
Zpět na začátek