Foto zdroj: Canva
Popisovaná podpora škol ze strany NPI ČR směřuje za dětmi / žákyněmi a žáky se sluchovým postižením v mateřských, základních a středních školách, kteří preferují v komunikaci „tváří v tvář“ český znakový jazyk; případně mluvenou češtinu (ale jejich kompetence v českém jazyce neodpovídají obvyklým kompetencím pro rodilé mluvčí daného věku).
Jednotlivé části byly tvořeny ve spolupráci s týmem externích spolupracovnic a spolupracovníků v průběhu několika uplynulých let. Členkami a členy autorského týmu byli slyšící i neslyšící expertky a experti – pedagogické pracovnice i pracovníci škol a školských poradenských zařízení, akademické pracovnice a pracovníci, zástupkyně a zástupci asociací a neziskových organizací propojujících aktérky a aktéry vzdělávání dětí se sluchovým postižením. Řešení úkolu postupovalo podle koncepce nastavené s týmem odbornic a odborníků na počátku tvorby. Více o koncepci včetně překladu do českého znakového jazyka se můžete dozvědět na tomto odkaze.
V textové části metodické podpory jsou prezentovány jako online materiály zpracované v elektronické podobě (materiály byly zároveň po jejich dokončení vždy rozeslány aktérkám a aktérům vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením rovněž v tištěné podobě) a přeložené do českého znakového jazyka. Pro prezentaci metodických materiálů je vyvinuto na Metodickém portálu NPI ČR editační prostředí, které umožňuje bezbariérové využití textu jak pro uživatelky a uživatele českého, tak českého znakového jazyka.
Přístup k celému souboru výstupů metodické podpory NPI ČR zprostředkovává rozcestník.
Výstupy metodické podpory NPI ČR jsou pro téma výuky českého jazyka a téma výuky českého znakového jazyka samostatnými moduly. Tyto oblasti jsou zpracovány jako samostatné moduly obsahující více segmentů, které se vzájemně propojují a vytvářejí integrovaný celek. Těmito segmenty jsou elektronické publikace, pracovní listy a vzdělávání pro školy realizované NPI ČR.
Pro snadnější dostupnost a orientaci v metodických materiálech nabízíme přímou cestu k jejich jednotlivým položkám a jejich popis.
Metodickou podporu pro učitelky a učitele dětí se sluchovým postižením v tématu výuky českého jazyka představují dva díly elektronické publikace a navazující pracovní listy.
Předkládaný metodický materiál je prvním počinem svého druhu v oblasti jazykového vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením v České republice. Čtenářkám a čtenářům zprostředkovává vhled mj. do oblastí, které dosud nebyly prozkoumány ani blíže popsány (jedná se např. o otázky počáteční výuky čtení a psaní z hlediska tzv. bilingválního a bikulturního přístupu, jazykového vzdělávání žákyň a žáků dle jejich preferovaného jazyka, jazykového vzdělávání žákyň a žáků v naukových předmětech aj.).
V každé kapitole publikace poskytujeme čtenářkám a čtenářům nejen potřebné informace, ale také zásobník základní (a případně rozšiřující) literatury vztahující se k dané problematice. V závěru publikace upozorňujeme na inspirativní didaktické materiály, které mohou čtenářkám i čtenářům posloužit jako zdroj další inspirace.
Publikace vám pomůže nalézt odpovědi na tyto otázky:
Jaké jsou možnosti jazykového vzdělávání neslyšících dětí v předškolním věku?
Lze využít ve prospěch žákyň a žáků ve výuce spolupráce slyšících a neslyšících učitelek a učitelů?
Které učební materiály lze využít pro výuku češtiny jako druhého jazyka?
Publikace je koncipována tak, aby čtenářky i čtenáři postupovali od obecných informací týkajících se strukturních odlišností českého jazyka a českého znakového jazyka přes gramatický základ pro výuku čtení a psaní až k popisu sociokulturních kompetencí, které by měli žákyně i žáci získat prostřednictvím osvojení gramatických pravidel a rozvoje dovedností čtení a psaní. V jednotlivých kapitolách se prolínají teoretická východiska a výkladové části textu s ukázkami konkrétních typů úkolů, cvičení a příkladů. Každou kapitolu uzavírají didaktická doporučení shrnující metodické postupy jazykového vzdělávání neslyšících žákyň a žáků, které jsou využitelné v praxi, a seznam literatury vztahující se k tématu kapitoly.
Publikace vám pomůže nalézt odpovědi na tyto otázky:
Soubor obsahuje 15 pracovních listů zaměřených na rozvoj sociokulturních kompetencí a 3 pracovní listy poskytující inspiraci pro rozvoj čtení, psaní a gramatiky. Je postaven na konstruktivistickém pedagogickém přístupu k výuce českého jazyka pro úrovně A0 až B1. Pracovní listy koncipují výuku českého jazyka (ČJ) na bázi českého znakového jazyka (ČZJ). Při práci s nimi lze využít kontrastivní přístup a práci s ČZJ prostřednictvím QR kódu.
Pracovní listy mají tři části – list pro žákyni či žáka, list pro učitelku či učitele a přílohu. Pro naplnění pracovního listu nebyla stanovena časová dotace, tempo práce stanovuje učitelka nebo učitel na základě potřeby žákyně či žáka. Uvedený věk dětí se vztahuje k tématu pracovního listu. Soubor pracovních listů obsahuje obecný metodický úvod pro úrovně A0/A1, A1, A1/A2, A2.
Technická poznámka: s pracovními listy lze pracovat on-line, vytisknout si je nebo použít tištěný soubor pracovních listů.
Sada pracovních listů nám při práci s nimi pomůže nalézt odpovědi na tyto otázky:
Metodickou podporu pro téma výuky českého znakového jazyka představují dvě elektronické publikace. Do jejich autorského týmu jsou zapojeni neslyšící odbornice a odborníci s praktickou zkušeností s výukou tohoto jazyka.
Předkládaný metodický materiál je prvním počinem svého druhu v oblasti jazykového vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením v České republice. Čtenářkám a čtenářům zprostředkovává vhled mj. do oblastí, které dosud nebyly prozkoumány ani blíže popsány (jedná se např. o otázky počáteční výuky čtení a psaní z hlediska tzv. bilingválního a bikulturního přístupu, jazykového vzdělávání žákyň a žáků dle jejich preferovaného jazyka, jazykového vzdělávání žákyň a žáků v naukových předmětech aj.).
V každé kapitole publikace poskytujeme čtenářkám a čtenářům nejen potřebné informace, ale také zásobník základní (a případně rozšiřující) literatury vztahující se k dané problematice. V závěru publikace upozorňujeme na inspirativní didaktické materiály, které mohou čtenářkám i čtenářům posloužit jako zdroj další inspirace.
Publikace vám pomůže nalézt odpovědi na tyto otázky:
Jaké jsou možnosti jazykového vzdělávání neslyšících dětí v předškolním věku?
Lze využít ve prospěch žákyň a žáků ve výuce spolupráce slyšících a neslyšících učitelek a učitelů?
Které učební materiály lze využít pro výuku češtiny jako druhého jazyka?
Text druhé části publikace je tvořen zejména k praktickým účelům. Teoretická východiska jsou posílena praktickými zkušenostmi, tipy, příklady a doporučeními, které jsou zaznamenány autorským týmem a rozšířeny o příspěvky dalších spolupracovnic a spolupracovníků.
Tento text si klade dva základní cíle: praktický (pomoc Neslyšícím učitelkám a učitelům předmětu ČZJ v jejich každodenní práci) a teoretický (výběr takových teoretických bází, které jsou aplikovatelné na vyučování ČZJ).
Touto publikací je otevírán prostor pro následné důležité diskuze, které mohou posunovat vývoj daného oboru. Sdílené nápady a názory mohou představovat impulz pro vznik dalších textů.
Technická poznámka: autorský tým publikace tvoří odbornice a odborníci z oblasti jazykového vzdělávání a Neslyšící učitelky a učitelé ČZJ. Ti prezentují obsah kapitol, jichž jsou spoluautorky a spoluautoři, v ČZJ v elektronické verzi publikace.
Publikace vám pomůže nalézt odpovědi na tyto otázky:
Doufáme, že předkládaný metodický materiál poskytne učitelskému sboru žákyň a žáků se sluchovým postižením inspiraci pro jejich pedagogickou praxi. Věříme, že do současné praxe jazykového vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením (zejména pak žákyň a žáků neslyšících) přinese nové podněty, inspirativní náměty a učitelky a učitele v jejich činnosti s dětmi podpoří.
Podívejte se na druhý díl seriálu o jazykovém vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením, tentokrát se zaměřením na inkluzivní vzdělávání...
Ve třetím dílu seriálu o jazykovém vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením, se zaměřujeme především na pedagogické pracovnice a pracovníky škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro žákyně a žáky se sluchovým postižením.
Zdroje:
Andrejsek, J., Cíchová Hronová, A., Hudáková A., Komorná, M., Marešová, P., Nedbalová, Ž., Štefková, L., Zbořilová, R., & Zemánková V. (2018). Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením – čeština jako druhý jazyk. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=83791&view=14026.
Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení, které bylo na konci 2. ročníku upraveno na vývojovou dysfázii. Díky úzké spolupráci mezi rodinou, školou a asistentkou se podařilo přizpůsobit vzdělávací metody tak, aby Pavlík úspěšně zvládal výzvy spojené s jeho vzděláváním. I přes časté nemoci a problémy s jemnou motorikou mu individuální podpora pomohla rozvíjet klíčové dovednosti potřebné pro další studium.