logo
Přehled podtémat

Adaptace dětí a žáků s  OMJ

Příchod nového žáka bez znalosti češtiny do třídy představuje velkou výzvu. Jedná se o velmi náročnou situaci nejen z pohledu žáka, který se musí rychle adaptovat na nové prostředí, ale i učitele, který se s podobnou situací může, ve své praxi setkat poprvé a čelí řadě otázek.


Rozcestník materiálů pro mateřskou, základní a střední školu pro adaptaci a integraci dětí

Mateřská škola
Základní a střední škola
Jak integrovat dítě do MŠ

Jak integrovat žáka do ZŠ a SŠ

Strategie adaptace dítěte s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole – Aktivity pro děti ověřené v praxi (NPI ČR, 2024)
Metodika integrace dětí s OMJ v mateřské škole (MŠ Srdíčko, 2021)

Komunikační kartičky pro MŠ (NPI ČR, 2023), práce s kartičkami

Adaptační koordinátor na základní škole (NPI ČR, 2020)
* informace z příručky lze využít s úpravami i pro SŠ 
Jak učit češtinu dítě cizince/OMJ
Jak učit češtinu žáka cizince/OMJ
Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání (NPI ČR, 2021)
Nečtu, nepíšu, učím se česky (CIC, 2018)
Desatero zprostředkování češtiny dětem v MŠ (nejen z Ukrajiny) (NPI ČR,06/2022)
Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání (NPI ČR, 2021)
* s úpravami vhodné i pro SŠ
Učíme češtinu jako druhý jazyk (META, 2018)
* vhodné i pro SŠ
Jak pracovat s dítětem cizincem/OMJ v běžné třídě
Jak pracovat s žákem cizincem/OMJ v běžné třídě
Hrou k jazykovým dovednostem dětí předškolního věku (metodika), 10 her pro rozvoj jazyka – karty her (NPI ČR, 2021)Krabička první záchrany: první dny a týdny s žákem bez znalosti češtiny ve třídě
(NPI ČR, 2021)


Krabička první záchrany PRO UČITELE, PRVNÍ DNY A TÝDNY S ŽÁKEM BEZ ZNALOSTI ČEŠTINY VE TŘÍDĚ

Krabička první záchrany pro učitele, první dny a týdny s žákem bez znalosti češtiny ve třídě (Alice Kourkzi, NPI ČR, 2021) + přílohy (na základě žádosti na mail halka.smolova@npi.cz zašleme vytištěnou publikaci i s přílohami zdarma na adresu školy):

Materiál přináší stručný návod především pro třídní učitele, jak v prvních týdnech po nástupu do školy postupovat, aby se žákovi dostalo maximální možné podpory a byl zajištěn hladký proces integrace do třídy. Věnuje se třem základním otázkám, které si učitel na počátku klade:

  • Jak žáka integrovat do třídního kolektivu?
  • Jak žáka učit češtinu?
  • Jak žáka zapojit do výuky?

Publikace je doplněna o Informace pro zákonné zástupce (můžete jednoduše vytisknout a předat) – první dny a týdny s žákem bez znalosti češtiny ve třídě, v 18 jazykových mutacích, stejně tak seznam doporučených kroků pro pedagogy a průvodce žáka, základní kroky v při začátku výuky ČJ, tyto mutace je možné si stáhnout a vytisknout.

Tyto materiály jsou vytištěny na tvrdším papíru, aby bylo možné je opakovaně používat, na vyžádání je rádi zdarma zašleme do školy nebo jsou k vyzvednutí na centrálním pracovišti NPI Praha, Senovážné náměstí 872/25, 110 00 Praha 1, kontaktujte Halku Smolovou Závorovou, tel. +420 770 124 750, e-mail: halka.smolova@npi.cz.


Metodické materiály

Začleňování žáků do výuky

Integrace obecně

  • Sdružení pro integraci a migraci, o.p.s. vydalo podrobný manuál o lokální integraci Manuál lokání integrace.
    • Velmi pěkně zpracované informace k integraci ve všech oblastech. Manuál je určen především pracovníkům na místní a krajské úrovni, typově takovým, kteří s integrací nemají zkušenosti a téma je pro ně naprosto nové. Najde své využití v krajích, městech, vyloučených lokalitách a obcích, kterým přináší konkrétní odpovědi na otázky, jaká konkrétní opatření přijmout a jak nastavit úspěšnou a na znalostech založenou integrační politiku. Velmi pěkně zpracované informace k integraci ve všech oblastech.

Desatera


Mateřské školy


Základní školy

  • Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. Pro základní školy(META, o.p.s., 2019)
    • Cílem publikace je zpřehlednit a usnadnit ředitelům a učitelům základních škol proces začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) do ZŠ. V jednotlivých praktických kapitolách publikace se tak věnuje tématům od přípravy na samotný příchod žáka, spolupráce a komunikace s rodiči, včetně rozhodujícího momentu přijetí žáka a jeho zařazení do ročníku, přes adaptaci a socializaci žáka jako nezbytné podmínky pro učení se novému jazyku a zažívání školního úspěchu, až k zajištění výuky češtiny jako druhého jazyka. V poslední se zabývá zapojením žáků do běžných hodin výuky, plánováním výuky a hodnocením.
  • Český žák-cizinec (NIDV, 2016)
    • Metodická příručka v koncentrované podobě popisuje typy žáků cizinců přicházejících do českých škol, jejich možné odlišnosti i předpokládané vnímání nového prostředí. Nabízí rovněž opatření a rady, jak v nových školských situacích postupovat a čeho se vyvarovat.
  • Adaptační koordinátor na základní škole (NPI ČR, 2020)
    • Stručné a ucelené informace o práci adaptačního koordinátora a využití jeho služeb při přijímání dítěte/žáka cizince (dále jen „žákaׅ“) do školy. Příručka je primárně určena pedagogickým pracovníkům ve školách poskytujících povinnou školní docházku a zabývá se počátkem integračního procesu ve škole. V modifikované formě je ji možno aplikovat i pro práci adaptačního koordinátora v mateřské škole. Metodická příručka je určena zejména adaptačním koordinátorům, třídním učitelům a ostatním vyučujícím, kteří v ní naleznou nejen potřebné informace a možné postupy ale i inspiraci, jak lze s těmito žáky pracovat ve škole. Využívat ji může dále i koordinátor vzdělávání cizinců (pokud je tato funkce ve škole zřízena), výchovný poradce, asistent pedagoga, vedení školy anebo ostatní pracovníci, se kterými se žák ve škole setkává.
  • Podpora školní adaptace dětí-cizinců: náhled do české a norské praxe
    • Inspirace z Norska a srovnání s formami podpory v České republice.
  • Asistujeme u dětí s odlišným mateřským jazykem: praktická příručka pro asistenty a asistentky pedagoga v ZŠ (META o.p.s., 2022)
  • Dobrá praxe: FZŠ Brdičkova, Praha 13 – Příručka pro začleňování žáků s OMJ, zpracováno 2022

 

Práce s OMJ v běžné třídě


Psychologie a wellbeing ve škole

Jak ve škole pomoci dětem přicházejícím z válkou zasažených oblastí.


Podpora mladistvých z Ukrajiny ve věku 15+, kteří nejsou žáky střední školy v ČR

  1. Nastartujse.pdf – materiál volně ke stažení materiál vytvořený pro nově příchozí mladé tak, aby jim pomohl v orientaci v systému českých škol, ale i v možnostech vstupu na český pracovní trh. Materiál obsahuje grafiku pro pochopení vztahů a provazeb v českém vzdělávacím a pracovním systému.
  2. Materiál MŠMT:

MŠMT vydalo leták o podpoře mladistvých, kteří již nenastupují do ZŠ v ČR, ale rádi by pokračovali ve vzdělávání na střední školu. Leták obsahuje informace o možnostech, jakou získat podporu, kam se obrátit atd. K dispozici je zatím anglická a ukrajinská mutace. v budoucnu bude vyhotovena vietnamská a mongolská mutace.


TEMATICKÁ ZPRÁVA ČŠI – INTEGRACE A VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ A ŽÁKŮ S NEDOSTATEČNOU ZNALOSTÍ VYUČOVACÍHO JAZYKA

Vydána 18.05.2023

Česká školní inspekce od začátku školního roku 2022/2023 sleduje podrobněji v navštívených školách vzdělávání a integraci dětí a žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, tj. vzdělávání a integraci dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem. Komplexní inspekční činnost prováděná na obvyklém vzorku škol byla v únoru a březnu 2023 rozšířena o tematickou inspekční činnost zaměřenou na situaci v základních školách, které mají třídy s převahou ukrajinských žáků nebo třídy složené jen z ukrajinských žáků.

Tato tematická zpráva tak představuje zkušenosti, přístupy a postupy škol usilujících o integraci a vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem, se specifickým zřetelem k integraci a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků. Zabývá se výzvami, s nimiž se školy v těchto tématech setkávají, a nabízí důležité informace a náměty pro další podpůrné intervence ze strany institucí vstupujících do řízení vzdělávací soustavy a do systému podpory škol.

Odkaz na web ČSI – k prostudování na webu – zde



35 Výsledky
Příklady dobré praxe
17.06.2025

Letní prázdniny znamenají pro některé žáky s odlišným mateřským jazykem přerušení kontaktu s jazykem, ve kterém jinak probíhá jejich školní docházka. Během dvou prázdninových měsíců tak klesají jejich jazykové dovednosti. A mohou způsobit náročnější, ne úplně plynulý návrat do školy v září.

17.04.2025

Ministerstvo školství připravilo tento leták jako přehled podpůrných aktivit pro začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců do vzdělávání. Učitelé a učitelky zde najdou informace o personální a jazykové podpoře v MŠ, ZŠ a SŠ, včetně pozic jako dvojjazyčný asistent či speciální pedagog. Nechybí ani přehled možností bezplatné jazykové přípravy. Využijte dostupné nástroje pro podporu integrace žáků.

Metodiky NPI ČR
01.04.2025

Představujeme publikaci, jejímž hlavním cílem je nabídnout vyučujícím mateřských škol možnosti, jak pracovat s dítětem v rámci adaptačního procesu. Kromě toho se dozvíte, jak pomoci vyučujícím ulehčit proces integrace dětí v mateřských školách formou aktivit, které přispívají k vytváření pozitivního klimatu. Publikace je unikátní v tom, že se a priori nejedná o adaptaci dítěte na mateřskou školu na začátku školního roku, ale popisuje takovou adaptaci, kdy dítě do třídy nastoupí kdykoliv během školního roku, s akcentem na děti s odlišným mateřským jazykem.

Aktuality
24.03.2025

Vážené kolegyně, vážení kolegové, v tomto dokumentu najdete nabídku vzdělávacích aktivit, které pro vás připravil Národní pedagogický institut České republiky v rámci projektu UNICEF na podporu ukrajinských uprchlíků. Všechny vzdělávací aktivity jsou pro vaši školu zdarma. U každé akce naleznete podrobnější informace – anotaci, jméno i představení lektora/ů, termíny realizace a odkaz k registraci či kontakt. Přímo z tohoto dokumentu se můžete dostat proklikem k přihlášení na akci, pokud není uvedeno jinak (tedy kontakt pro individuální domluvu).

Metodiky NPI ČR
24.01.2025

Materiál vytvořený pro nově příchozí mladé tak, aby jim pomohl v orientaci v systému českých škol, ale i v možnostech vstupu na český pracovní trh. Materiál obsahuje grafiku pro pochopení vztahů a provazeb v českém vzdělávacím a pracovním systému.

Zpět na začátek