logo
Přehled podtémat

Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro ZŠ

Kurikulum češtiny jako druhého jazyka stanovuje očekávané výstupy jazykové přípravy v povinném předškolním a základním vzdělávání.

Základní vzdělávání (verze k 30. 8. 2024)

Zveřejňujeme zde nové – doplněné – znění Kurikulum ČDJ pro základní vzdělávání (verze 3) zahrnuje podrobně rozpracovaný vzdělávací obsah pro devatenáct tematických celků a čtyři jazykové úrovně. Metodické poznámky ke vzdělávacímu obsahu upřesňují požadavky na jednotlivé věkové kategorie (1. – 2. ročník, 3. – 5. ročník, 6. – 9. ročník). Vzdělávací obsah specifikuje gramatiku, slovní zásobu a sociokulturní kompetence pro jednotlivá témata. Nabízí také doporučené zdroje a materiály k výuce. Kurikulum je doplněno o ukázku zpracování vzdělávacího obsahu pro jazykovou přípravu na úrovni školy.

Vstupní orientační testy – nově 6 variant testu (v Kurikulu oddíl II) slouží ke zjištění, jaký bude předpokládaný rozsah poskytnuté jazykové podpory v základním vzdělávání (maximálně 400 hodin). Zahrnuje tři základní jazykové dovednosti: mluvení/porozumění/interakce, čtení a psaní.

Zveřejňuje přehledně též jednotlivé testy zvlášť, aby se Vám lépe s testy pracovalo:

Materiály k tématům kurikula ČDJ (1. a 2. úroveň) – na tomto odkazu na https://inkluzivniskola.cz/cdj-materialy-k-tematum najdete ke stažení testy přímo k jednotlivým tématům, které lze použít i jako pracovní listy, kartičky se slovní zásobou a další materiály. Jsou zde k dispozici též pracovní listy pro nečtenáře.

Předškolní vzdělávání

Kurikulum ČDJ pro předškolní vzdělávání stanovuje deset tematických okruhů pro jazykovou přípravu v mateřské škole. Určuje úroveň toho, co by dítě mělo zvládnout před vstupem do základní školy v oblastech poslechu a mluvení a sociokulturních kompetencí, aby mu stačila podpora učitele v rámci běžné třídy.
Pro lepší názornost jsou v kurikulu uvedeny i příklady slovní zásoby a větných konstrukcí, které se vážou k jednotlivým tématům, a doporučené materiály k využití.

Do Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) byla začleněna nová část týkající se poskytování jazykové podpory dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka (nová podkapitola 8.4). Změna v RVP PV byla provedena v návaznosti na vyhlášku č. 271/2021 Sb., která je platná od 14. července 2021 a kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání. Novelizace se týká poskytování jazykové přípravy v předškolním vzdělávání. Účinnost této vyhlášky je od 1. září 2021.

RVP PV

Zdroj: web MŠMT

Vzdělávací programy NPI ČR

Seznámení s obsahem kurikula je předmětem semináře – ÚVOD DO VÝUKY ČEŠTINY JAKO DRUHÉHO JAZYKA NA ZŠ (aktuálně vypsané termíny vzdělávání najdete zde, vzdělávací programy jsou bezplatné)

2 Výsledky
Příklady dobré praxe
17.06.2025

Letní prázdniny znamenají pro některé žáky s odlišným mateřským jazykem přerušení kontaktu s jazykem, ve kterém jinak probíhá jejich školní docházka. Během dvou prázdninových měsíců tak klesají jejich jazykové dovednosti. A mohou způsobit náročnější, ne úplně plynulý návrat do školy v září.

Příklady dobré praxe
23.04.2025

Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.

Zpět na začátek