Foto zdroj: Freepik
Jak mohou učitelé, i s ohledem na to, že v rodinách žáků se často česky nemluví, pomoci svým dětem v tom, aby si udržovaly a rozvíjely češtinu i mimo školní rok?
Nenabízíme formální „domácí úkoly“, ale spíše inspiraci na aktivity, ve kterých budou žáci s odlišným mateřským jazykem vystaveni novému jazyku zcela přirozeně. A hlavně zábavně.
Učitelé a jejich přístup hraje obrovskou roli nejen během školního roku, ale i o prázdninách. I malé, promyšlené kroky, které si pro děti s odlišným mateřským jazykem připravíte před prázdninami a vy a děti uskutečníte během prázdnin, mají obrovský dopad na udržení a rozvoj češtiny. Děti neztratí v češtině kontinuitu, plynule na ni v novém školním roce naváží. Ukažte rodičům, že podpora jazyka nemusí být složitá, dětem pak, že učení jazyka může být dobrá prázdninová zábava!
Jak se včas připravit aneb co udělat před prázdninami?
Komunikace s rodiči
Učitelé by měli poskytnout informace rodičům v jejich jazyce o tom, jak je důležité češtinu trénovat i o prázdninách (je možné využít Chat bota k napsání informativního vzkazu a jeho přeložení). Rodiče by měli chápat, proč je udržení češtiny důležité a jak v tom mohou děti podpořit.
Tipy:
Připravte letáčky nebo e-maily přeložené do hlavních jazyků žáků ve vaší třídě. Vysvětlete, že nejde o povinné domácí úkoly, ale o zábavné podpůrné aktivity.
Seznamy doporučených zdrojů na prázdninové aktivity s knihami a videi
Vytvořte seznam online zdrojů a tipů, např. k aktivitám s knihami, audioknihami, písničkami nebo videi. Žáci si mohou s sebou na prázdniny vzít české dětské knihy, komiksy nebo časopisy.
Tipy:
Seznam pohybových, sportovních a herních prázdninových aktivit
Požádejte o pomoc koordinátora pro cizince, sociálního pedagoga nebo asistenta pedagoga nebo neziskovou organizaci, která se stará o cizince, a pošlete rodičům odkazy na prázdninové tábory, příměstské tábory, dětské akce.
Tipy:
Jak nezapomenout na školu aneb co udělat během prázdnin
Tipy:
Jak se vrátit k češtině, mírný restart aneb co udělat po prázdninách
Tipy:
Hodnocení žactva je důležitou součástí vzdělávacího procesu, protože významně ovlivňuje motivaci i osobní rozvoj. Vzhledem k tomu, že se blíží období závěrečné klasifikace, shrnujeme v grafice a odkazech informace, které se mohou hodit i jako připomenutí již používaných principů. Způsob hodnocení by měl být citlivý, zaměřený na pokrok a reflektovat individuální potřeby všech dětí. Následující infografika shrnuje klíčové principy a doporučení k hodnocení žactva s odlišným mateřským jazykem.
Ministerstvo školství připravilo tento leták jako přehled podpůrných aktivit pro začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců do vzdělávání. Učitelé a učitelky zde najdou informace o personální a jazykové podpoře v MŠ, ZŠ a SŠ, včetně pozic jako dvojjazyčný asistent či speciální pedagog. Nechybí ani přehled možností bezplatné jazykové přípravy. Využijte dostupné nástroje pro podporu integrace žáků.