VÝSTUPY Z PROJEKTU APIV A
Nástroj pro zjišťování jazykových kompetencí v češtině jako druhém jazyce u žáků cizinců (s OMJ) na ZŠ,který zahrnuje:
1. Jazykový test z češtiny pro žáky s odlišným mateřským jazykem
Jedná se o víceúrovňový test, který mapuje úrovně řečových dovedností od jazykové úrovně A1 až po B2 dle SERRJ. Tento test pomáhá pedagogickým pracovníkům zjistit, se kterými řečovými dovednostmi v češtině jako druhém jazyce mají žáci s OMJ problémy v různých komunikačních situacích v českém školním prostředí.
Test se skládá ze 4 subtestů:
- ČTENÍ a POSLECH: tyto subtesty jsou umístěny v elektronickém systému ČŠI InspIS SET, pro používání testu je nutné mít vytvořený školní účet učitele v SETu. Přímý odkaz do elektronického testovacího systému je zde.
- MLUVENÍ a PSANÍ: Zadávací dokumentace pro 3. – 5. ročník je volně ke stažení zde. Zadávací dokumentace pro 6. – 9. ročník je volně ke stažení zde.
Součástí testu jsou i manuály pro zadavatele a hodnotitele testu:
- Manuál pro zadavatele a hodnotitele testu(pro 3. – 5. ročník).
- Manuál pro zadavatele a hodnotitele testu(pro 6. – 9. ročník).
Zadavatelé a hodnotitelé testu mají k dispozici také Záznam z webináře pro zadavatele a hodnotitele testu, který je umístěn na YouTube kanálu NPI v playlistu Žáci cizinci, přímý odkaz zde. Webinář poskytne kompletní základní informaci pro práci s testem.
Doplňkem webináře je Videoprůvodce prostředím tutoriálu (cvičných testů) ke ČTENÍ a POSLECHU v elektronickém prostředí InspIS SET dostupný zde
2. Rozhovor s žákem s odlišným mateřským jazykem, který mapuje jazykové zázemí žáka a není vázán ani na délku pobytu, ani na míru znalosti češtiny. Může být použit jako součást komplexní jazykové diagnostiky, ale i samostatně, když je zapotřebí blíže poznat jazykové zázemí žáka a jeho aktuální potřeby v češtině (např. při příchodu nového žáka). (PDF – volně ke stažení).
3. Učitelovo hodnocení jazykové kompetence žáka v češtině, které posuzuje na základě pozorování žáka s OMJ ve výuce i v dalším kontaktu jeho aktuální úroveň osvojení češtiny a vybraných jazykových a mimojazykových faktorů, které proces osvojování ovlivňují. Může být použit kdykoliv v průběhu školní docházky v případě optimalizace procesu výuky češtiny daného žáka, nebo poskytnutí podpůrných opatření, např. i pro potřeby ŠPZ. Hodnocení je zpracováno ve dvou variantách, volba je na rozhodnutí hodnotitele (Varianta 1 – volně ke stažení, Varianta 2 – volně ke stažení).
- Metodické a výukové/pracovní materiály pro MŠ a ZŠ
Jsou určeny jako pomůcka pro pedagogické pracovníky vzdělávající děti a žáky cizince (s OMJ), popř. s nedostatečnou znalostí češtiny. Vedle metodických doporučení pro rozvoj komunikačních dovedností v češtině u jednotlivých kategorií dětí/žáků obsahují také pracovní listy s texty, úkoly a cvičeními, které si učitel může stáhnout a použít přímo ve výuce.
Pod společným názvem Podporujeme osvojování češtiny jako druhého jazyka jsou k dispozici materiály pro:
- poslední, povinný ročník předškolního vzdělávání PDF – volně ke stažení
- 1. – 2. ročník základních škol PDF – volně ke stažení
- 3. – 9. ročník základních škol 1. díl PDF – volně ke stažení, 2. díl PDF – volně ke stažení, součástí 2. dílu jsou zvukové nahrávky k vybraným cvičením, které učitel získá stažením souboru nahrávky 2 – zip; informace pro práci s nahrávkami získá v 2. díle.
- Jak pracovat s volně dostupnými pexesy
Metodický materiál určený především pro ty, kteří pracují s dětmi v MŠ a se žáky ZŠ s OMJ, kteří se začínají učit česky, tj. jsou na úrovni A0 až A1. Na konkrétních příkladech ukazuje, jak správně vybírat a používat pexesa pro danou kategorii dětí a žáků. (PDF – volně ke stažení)
- Obrázky pro MŠ a ZŠ – Soubor obrázků k využití ve výuce češtiny jako druhého jazyka podle záměrů učitele. (PDF – volně ke stažení).
Kromě výuky češtiny jako druhého jazyka podporuje projekt APIV A také další oblasti společného vzdělávání:
- tvorbou programů DVPP zaměřených na různá témata společného vzdělávání,
- monitorováním postupů při zavádění a realizaci společného (inkluzivního) vzdělávání na různých stupních vzdělávání,
- vytvořením materiálů na podporu zkvalitnění výuky českého znakového jazyka u neslyšících.
(https://www.npi.cz/projekty/4604-spolecne)
Názvy jednotlivých MVM
Hájková, E.: Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců – Metodické a pracovní materiály pro poslední ročník mateřských škol
Soubor metodických doporučení a pracovních listů k rozvíjení komunikačních dovednosti v češtině jako druhém jazyce u dětí-cizinců a s OMJ.
Hájková, E.: Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců – Metodické a pracovní materiály pro 1.-2. ročník základních škol
Soubor metodických doporučení k rozvoji komunikačních dovedností v češtině u žáků-cizinců a s OMJ na úrovni A1-A2 doplněný pracovními listy.
Boccou Kestřánková, M., Stárková, Z.: Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců – Metodické a výukové materiály pro 3.-9. ročník základních škol Díl 1., Díl 2.
Metodické a výukové materiály (pracovní listy) pro rozvoj komunikačních dovedností v češtině jako druhém jazyce v návaznosti na výsledky žáků v jazykovém testu z češtiny vytvořeném v projektu APIV A.
Leix, Al.: Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců – Jak pracovat s volně dostupnými pexesy
Metodický materiál ukazuje na konkrétních příkladech, jak vybírat a používat volně dostupná pexesa pro výuku češtiny jako druhého jazyka.
Obrázky pro mateřské a základní školy
Soubor obrázků vybraných z metodických a výukových/pracovních materiálů pro MŠ a ZŠ. Obrázky jsou volně k dispozici učitelům pro práci s dětmi a žáky cizinci a s OMJ.
VÝSTUPY Z PROJEKTU APIV B
O projektu APIV B
Naše motto: „Smyslem inkluze je lidskost, schopnost přijímat jinakost jako obohacení, ne jako omezení!“ Zdroj: Gabriela Kermesová, Mění se přístup k inkluzi?, červen 2021
Projekt Národního pedagogického institutu ČR Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B) zajišťuje podporu implementace společného vzdělávání (inkluze) a jeho realizace na českých školách.
Cílem projektu je zvýšit podporu společného vzdělávání u všech zainteresovaných skupin a posílit osobnostní a profesní kompetence pedagogických pracovníků, managementu škol a školských zařízení potřebné k realizaci společného vzdělávání v MŠ, ZŠ, SŠ, zájmovém a neformálním vzdělávání. Dále realizujeme osvětové kampaně, které jsou zaměřené na školy, rodiče, ale i na odbornou a širokou veřejnost.
Projekt má pět základních aktivit:
- Metodicko-koordinační sítě zapojených škol a pedagogických pracovníků, včetně vedoucích prostřednictvím 14 center podpory. Přehled center a další informace na webu projektu: www.inkluzevpraxi.cz.
- Vzdělávání pedagogů a dalších zapojených pracovníků (lektorů, mentorů, koučů, nebo pracovníků veřejné správy).
- Práce s veřejností prostřednictvím informačního servisu (zprostředkování informací a praktických návodů z ověřených funkčních praxí či aktuálního dění na poli společného vzdělávání.
- Evaluace projektu a se společným vzděláváním spojených strategií (např. školských inkluzivních koncepcí krajů)
- Spolupráce tzv. systémových projektů zaměřených na kvalitu vzdělávání v zájmu koordinace a výměny dobrých praxí.
Cílovými skupinami projektu jsou pedagogičtí pracovníci, vedoucí pracovníci škol a školských zařízení, rodiče, veřejnost, zaměstnanci veřejné správy a zřizovatelů škol působící ve vzdělávací politice.
Zapojené školy souhrnně zaměstnávají více než 10 000 pedagogů. V každé zapojené škole působí školní garant implementace APIV, který v součinnosti s místním Centrem podpory při krajském pracovišti NPI ČR zajišťuje realizaci projektových aktivit určených členům konkrétního pedagogického sboru.
Více než polovina z 355 zapojených škol může kromě kurzů dalšího vzdělávání (DVPP) využívat také individuální podporu ze strany speciálně vyškolených koučů a mentorů a dále služby supervizorů a odborných poradců / expertů (například dětských psychologů, speciálních pedagogů, logopedů apod.). V roce 2020 začala realizace stáží a byly spuštěny nové formy vzdělávání, tzv. webináře.
Projekt vytvořil FB skupinu Inkluze v praxi, do níž je zapojeno okolo 1000 členů.
Významným příspěvkem projektu je interaktivní web Zapojmevsechny.cz zacílený na pedagogy, management škol i rodiče.
Důležité odkazy projektu
Projektový web: http://www.inkluzevpraxi.cz/
Interaktivní web – praktický průvodce společného vzdělávání: https://zapojmevsechny.cz/
FB skupina projektu: https://www.facebook.com/groups/332912440539633/
FB stránka Zapojme všechny: https://www.facebook.com/zapojmevsechny.cz/
YouTube kanál projektu APIV B: https://www.youtube.com/c/ProjektAPIVB/featured
Podcasty na Anchor: https://anchor.fm/zapojme-vechny
Kontaktní osoba projektu:
Mgr. Renata Majvaldová, renata.majvaldova@npi.cz, 778 454 398
Nabízíme prokliky na články APIVu B, které souvisí s problematikou dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem:)