Projekty APIV

VÝSTUPY Z PROJEKTU APIV A

Nástroj pro zjišťování jazykových kompetencí v češtině jako druhém jazyce u žáků cizinců (s OMJ) na ZŠ,který zahrnuje:

1. Jazykový test z češtiny pro žáky s odlišným mateřským jazykem

Jedná se o víceúrovňový test, který mapuje úrovně řečových dovedností od jazykové úrovně A1 až po B2 dle SERRJ. Tento test pomáhá pedagogickým pracovníkům zjistit, se kterými řečovými dovednostmi v češtině jako druhém jazyce mají žáci s OMJ problémy v různých komunikačních situacích v českém školním prostředí.

Test se skládá ze 4 subtestů:

  • ČTENÍ a POSLECH: tyto subtesty jsou umístěny v elektronickém systému ČŠI InspIS SET, pro používání testu je nutné mít vytvořený školní účet učitele v SETu. Přímý odkaz do elektronického testovacího systému je zde.
  • MLUVENÍ a PSANÍ: Zadávací dokumentace pro 3. – 5. ročník je volně ke stažení zde. Zadávací dokumentace pro 6. – 9. ročník je volně ke stažení zde.

 Součástí testu jsou i manuály pro zadavatele a hodnotitele testu:

Zadavatelé a hodnotitelé testu mají k dispozici také Záznam z webináře pro zadavatele a hodnotitele testu, který je umístěn na YouTube kanálu NPI v playlistu Žáci cizinci, přímý odkaz zde. Webinář poskytne kompletní základní informaci pro práci s testem.
Doplňkem webináře je Videoprůvodce prostředím tutoriálu (cvičných testů) ke ČTENÍ a POSLECHU v elektronickém prostředí InspIS SET dostupný zde

2. Rozhovor s žákem s odlišným mateřským jazykem, který mapuje jazykové zázemí žáka a není vázán ani na délku pobytu, ani na míru znalosti češtiny. Může být použit jako součást komplexní jazykové diagnostiky, ale i samostatně, když je zapotřebí blíže poznat jazykové zázemí žáka a jeho aktuální potřeby v češtině (např. při příchodu nového žáka). (PDF – volně ke stažení).

3. Učitelovo hodnocení jazykové kompetence žáka v češtině, které posuzuje na základě pozorování žáka s OMJ ve výuce i v dalším kontaktu jeho aktuální úroveň osvojení češtiny a vybraných jazykových a mimojazykových faktorů, které proces osvojování ovlivňují. Může být použit kdykoliv v průběhu školní docházky v případě optimalizace procesu výuky češtiny daného žáka, nebo poskytnutí podpůrných opatření, např. i pro potřeby ŠPZ. Hodnocení je zpracováno ve dvou variantách, volba je na rozhodnutí hodnotitele (Varianta 1 – volně ke stažení,  Varianta 2 – volně ke stažení).

  • Metodické a výukové/pracovní materiály pro MŠ a ZŠ

Jsou určeny jako pomůcka pro pedagogické pracovníky vzdělávající děti a žáky cizince (s OMJ), popř. s nedostatečnou znalostí češtiny. Vedle metodických doporučení pro rozvoj komunikačních dovedností v češtině u jednotlivých kategorií dětí/žáků obsahují také pracovní listy s texty, úkoly a cvičeními, které si učitel může stáhnout a použít přímo ve výuce.

Pod společným názvem Podporujeme osvojování češtiny jako druhého jazyka jsou k dispozici materiály pro:

 

  •  Jak pracovat s volně dostupnými pexesy

Metodický materiál určený především pro ty, kteří pracují s dětmi v MŠ a se žáky ZŠ s OMJ, kteří se začínají učit česky, tj. jsou na úrovni A0 až A1. Na konkrétních příkladech ukazuje, jak správně vybírat a používat pexesa pro danou kategorii dětí a žáků. (PDF – volně ke stažení)

  • Obrázky pro MŠ a ZŠ – Soubor obrázků k využití ve výuce češtiny jako druhého jazyka podle záměrů učitele. (PDF – volně ke stažení).

Kromě výuky češtiny jako druhého jazyka podporuje projekt APIV A také další oblasti společného vzdělávání:  

  • tvorbou programů DVPP zaměřených na různá témata společného vzdělávání,
  • monitorováním postupů při zavádění a realizaci společného (inkluzivního) vzdělávání na různých stupních vzdělávání,
  • vytvořením materiálů na podporu zkvalitnění výuky českého znakového jazyka u neslyšících.

(https://www.npi.cz/projekty/4604-spolecne)

 Názvy jednotlivých MVM

Hájková, E.: Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců – Metodické a pracovní materiály pro poslední ročník mateřských škol

Soubor metodických doporučení a pracovních listů k rozvíjení komunikačních dovednosti v češtině jako druhém jazyce u dětí-cizinců a s OMJ.

Hájková, E.: Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců – Metodické a pracovní materiály pro 1.-2. ročník základních škol

Soubor metodických doporučení k rozvoji komunikačních dovedností v češtině u žáků-cizinců a s OMJ na úrovni A1-A2 doplněný pracovními listy.

Boccou Kestřánková, M., Stárková, Z.: Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců – Metodické a výukové materiály pro 3.-9. ročník základních škol Díl 1., Díl 2.

Metodické a výukové materiály (pracovní listy) pro rozvoj komunikačních dovedností v češtině jako druhém jazyce v návaznosti na výsledky žáků v jazykovém testu z češtiny vytvořeném v projektu APIV A.

Leix, Al.: Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců – Jak pracovat s volně dostupnými pexesy

Metodický materiál ukazuje na konkrétních příkladech, jak vybírat a používat volně dostupná pexesa pro výuku češtiny jako druhého jazyka.

 Obrázky pro mateřské a základní školy

Soubor obrázků vybraných z metodických a výukových/pracovních materiálů pro MŠ a ZŠ. Obrázky jsou volně k dispozici učitelům pro práci s dětmi a žáky cizinci a s OMJ.


VÝSTUPY Z PROJEKTU APIV B

O projektu APIV B

Naše motto: „Smyslem inkluze je lidskost, schopnost přijímat jinakost jako obohacení, ne jako omezení!“ Zdroj: Gabriela Kermesová, Mění se přístup k inkluzi?, červen 2021

Projekt Národního pedagogického institutu ČR Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B) zajišťuje podporu implementace společného vzdělávání (inkluze) a jeho realizace na českých školách.

Cílem projektu je zvýšit podporu společného vzdělávání u všech zainteresovaných skupin a posílit osobnostní a profesní kompetence pedagogických pracovníků, managementu škol a školských zařízení potřebné k realizaci společného vzdělávání v MŠ, ZŠ, SŠ, zájmovém a neformálním vzdělávání. Dále realizujeme osvětové kampaně, které jsou zaměřené na školy, rodiče, ale i na odbornou a širokou veřejnost.

Projekt má pět základních aktivit:

  1. Metodicko-koordinační sítě zapojených škol a pedagogických pracovníků, včetně vedoucích prostřednictvím 14 center podpory. Přehled center a další informace na webu projektu: www.inkluzevpraxi.cz.
  2. Vzdělávání pedagogů a dalších zapojených pracovníků (lektorů, mentorů, koučů, nebo pracovníků veřejné správy).
  3. Práce s veřejností prostřednictvím informačního servisu (zprostředkování informací a praktických návodů z ověřených funkčních praxí či aktuálního dění na poli společného vzdělávání.
  4. Evaluace projektu a se společným vzděláváním spojených strategií (např. školských inkluzivních koncepcí krajů)
  5. Spolupráce tzv. systémových projektů zaměřených na kvalitu vzdělávání v zájmu koordinace a výměny dobrých praxí.

Cílovými skupinami projektu jsou pedagogičtí pracovníci, vedoucí pracovníci škol a školských zařízení, rodiče, veřejnost, zaměstnanci veřejné správy a zřizovatelů škol působící ve vzdělávací politice.

Zapojené školy souhrnně zaměstnávají více než 10 000 pedagogů. V každé zapojené škole působí školní garant implementace APIV, který v součinnosti s místním Centrem podpory při krajském pracovišti NPI ČR zajišťuje realizaci projektových aktivit určených členům konkrétního pedagogického sboru.

Více než polovina z 355 zapojených škol může kromě kurzů dalšího vzdělávání (DVPP) využívat také individuální podporu ze strany speciálně vyškolených koučů a mentorů a dále služby supervizorů a odborných poradců / expertů (například dětských psychologů, speciálních pedagogů, logopedů apod.). V roce 2020 začala realizace stáží a byly spuštěny nové formy vzdělávání, tzv. webináře.

Projekt vytvořil FB skupinu Inkluze v praxi, do níž je zapojeno okolo 1000 členů.

Významným příspěvkem projektu je interaktivní web Zapojmevsechny.cz zacílený na pedagogy, management škol i rodiče.

Důležité odkazy projektu

Projektový web: http://www.inkluzevpraxi.cz/

Interaktivní web – praktický průvodce společného vzdělávání: https://zapojmevsechny.cz/

FB skupina projektu: https://www.facebook.com/groups/332912440539633/

FB stránka Zapojme všechny: https://www.facebook.com/zapojmevsechny.cz/

YouTube kanál projektu APIV B: https://www.youtube.com/c/ProjektAPIVB/featured

Podcasty na Anchor: https://anchor.fm/zapojme-vechny

Kontaktní osoba projektu: 

Mgr. Renata Majvaldová, renata.majvaldova@npi.cz, 778 454 398

 

Nabízíme prokliky na články APIVu B, které souvisí s problematikou dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem:)

https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/predsudky-a-stereotypy-vuci-cizincum-jak-vest-zaky-k-vetsi-toleranci

https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/podcast-3-dil-skola-jako-nastroj-integrace-cizincu-aneb-umet-ucit-cizince-znamena-umet-ucit

https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/role-pedagogicko-psychologicke-poradny-v-pristupu-k-zakum-s-odlisnym-materskym-jazykem

Multikulturní výchova mírní strach i předsudky. Žáky vede k toleranci | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Z nejhorších škol na špičku ve vzdělávání: Jak to Leicester dokázal? | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Adaptační koordinátoři pro děti / žáky s odlišným mateřským jazykem | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)

 Žáci z ciziny si zaslouží podporu, říká expertka a radí, jak na výuku | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)

 NPI ČR podporuje děti/žáky s odlišným mateřským jazykem: e-learning, e-poradenství, překlady a tlumočení | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)