logo
Přehled podtémat

Čeština jako druhý jazyk – učebnice & materiály

Jak začít učit češtinu jako druhý jazyk

Praktický průvodce pro začínající učitele češtiny jako druhého jazyka nabízí tipy, materiály a odkazy na pracovní listy, hry, e-learning i videa. Pomáhá efektivně rozvíjet jazykové dovednosti žáků s odlišným mateřským jazykem a podporuje jejich adaptaci ve škole.

Zjistit více


Učebnice a materiály

Přehled učebnic a materiálů zaměřených na výuku češtiny jako druhého jazyka pro různé typy škol a úrovně, včetně online zdrojů a slovníků pro procvičování.

Zjistit více


Čeština s Mínou a Týnou (videa + pracovní listy pro MŠ)

Animovaný kurz „Čeština s Mínou a Týnou“ nabízí 26 dílů s videi a pracovními listy pro MŠ, kde se děti hravou formou učí slovíčka, fráze a základní komunikaci potřebnou v každodenních situacích.

Zjistit více


Jednoduše česky – Video návod ČJD

„Jednoduše česky – Video návod ČJD“ je série praktických videí pro pedagogy, která ukazuje, jak učit děti s odlišným mateřským jazykem základy češtiny. Lekce zahrnují seznamování, orientaci ve škole, číslovky, slovní zásobu, přídavná jména, zájmena a způsobová slovesa. Součástí jsou tipy pro práci s metajazykem, komunikačními kartičkami a doporučené učebnice pro různé věkové skupiny.

Zjistit více


On-line procvičování zdroje  OMJ

Nabízí přehled webových stránek, aplikací, videí, podcastů, audioknih, blogů, sociálních sítí a online kurzů pro žáky s odlišným mateřským jazykem. Materiály jsou vhodné pro úplné začátečníky i pokročilejší (od MŠ po SŠ, úrovně A1–B1 a dál) a zahrnují procvičování slovní zásoby, gramatiky, čtení, poslechu i komunikace v běžných situacích. Součástí jsou i interaktivní aktivity, cvičení podle učebnic a mobilní aplikace.

Zjistit více


Výstupy projektů APIV

Projekt APIV nabízí komplexní podporu výuky českého jazyka pro děti a žáky s odlišným mateřským jazykem a podporu inkluzivního vzdělávání. Zahrnuje jazykové testy, metodické a pracovní materiály pro MŠ a ZŠ, nástroje pro hodnocení žáků, pexesa a obrázkové soubory, vzdělávání pedagogů, webináře, individuální podporu mentorů a koučů a interaktivní web Zapojmevsechny.cz. Materiály pomáhají rozvíjet komunikační dovednosti, podporují inkluzi a poskytují praktické návody pro práci s různorodými žáky.

Zjistit více





14 Výsledky
Příklady dobré praxe
23.09.2025

Na začátku školního roku je důležité zjistit úroveň a jazykové potřeby dětí a žactva s odlišným mateřským jazykem. K tomu Vám mohou pomoci různé postupy, nástroje i legislativní opora.

Příklady dobré praxe
17.06.2025

Letní prázdniny znamenají pro některé žáky s odlišným mateřským jazykem přerušení kontaktu s jazykem, ve kterém probíhá jejich školní docházka. Během dvou prázdninových měsíců tak klesají jejich jazykové dovednosti, což může v září způsobit náročnější, ne úplně plynulý, návrat do školy.

Metodiky NPI ČR
01.04.2025

Představujeme publikaci, jejímž hlavním cílem je nabídnout vyučujícím mateřských škol možnosti, jak pracovat s dítětem v rámci adaptačního procesu. Kromě toho se dozvíte, jak pomoci vyučujícím ulehčit proces integrace dětí v mateřských školách formou aktivit, které přispívají k vytváření pozitivního klimatu. Publikace je unikátní v tom, že se a priori nejedná o adaptaci dítěte na mateřskou školu na začátku školního roku, ale popisuje takovou adaptaci, kdy dítě do třídy nastoupí kdykoliv během školního roku, s akcentem na děti s odlišným mateřským jazykem.

19.02.2025

S radostí upozorňujeme na materiál, který obsahuje podporu pro práci s tématem geografie. Jedná se o webové stránky s materiály, které jsou zpracovány i s podporou pro žáky s OMJ.

Newsletter
19.02.2025

Text se zaměřuje na důležitost podpory studujících s odlišným mateřským jazykem na středních školách, zejména prostřednictvím výuky češtiny jako druhého jazyka. Zdůrazňuje roli škol v jejich integraci do vzdělávacího systému a společnosti, přičemž klade důraz na systematickou jazykovou podporu jako klíčový faktor akademického úspěchu a profesního uplatnění. Představuje Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro střední školy jako efektivní nástroj pro usnadnění výuky a přípravy na maturitu.

Zpět na začátek