Foto zdroj: Freepik
Základní zdroje informací
Matrika – poskytuje základní údaje o dětech/žácích a žákyních cizincích.
Orientační zjištění – pokud žák nebo žákyně nemá dostatečnou znalost češtiny, což zjistíte například pomocí jednoduchého nástroje pro orientační posouzení jazykových dovedností na tomto odkazu: Orientační zjištění, získává nárok na povinnou jazykovou přípravu.
Možnosti jazykové podpory
Povinná jazyková příprava – pro děti / žáky a žákyně cizince i pro ty, kteří prokáží nedostatečnou znalost češtiny.
Možnost zařazení bez nároku – žáci a žákyně bez nároku mohou být do skupiny povinné jazykové přípravy zařazeni, pokud to nesnižuje kvalitu podpory dětí s nárokem.
Čeština jako druhý jazyk jako 2. cizí jazyk - děti/žáci a žákyně cizinci mohou mít jako 2. cizí jazyk ČDJ.
Podpůrné opatření 1. stupně – plán pedagogické podpory a 1 hodina pedagogické intervence – lze využít na posílení češtiny jako druhého jazyka.
Podpůrná opatření 2. a 3. stupně – na základě doporučení poradenského zařízení.
Doučování – hrazené školou (ze šablon nebo prostředků zřizovatele).
Nástroje pro školy
Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro ZV – slouží k výuce i hodnocení (4 úrovně, očekávané výsledky učení).
Obsahuje orientační testy pro zařazení a sledování pokroku.
Je v souladu se stávajícím i revidovaným novým RVP.
Webináře NPI – k výuce češtiny jako druhého jazyka a začleňování dětí a žactva do jednotlivých předmětů. Nebo se podívejte na Videozáznamy na NPI.
Jazyková diagnostika Mety – soubor materiálů ke zjišťování jazykové úrovně a doporučení, co na dané úrovni učit a jak podporovat (PPP, doučování apod.).
SPOJ (Strategie propojující obsah a jazyk) – praktický nástroj do výuky.
Strategie NPI – praktické desatero pro učitele, jak zapojovat žactvo s OMJ do běžné výuky.
Na co nezapomenout?
Žáci a žákyně potřebují jazykovou podporu i ve výuce předmětů, a to bez ohledu na to, zda mají jazykovou přípravu.
Využívat lze SPOJ, webináře a materiály NPI.
I na vyšší jazykové úrovni mohou žáci a žákyně čerpat plný rozsah jazykové přípravy (Kurikulum ČDJ ZV, úroveň 3 a 4).
Nedostatečná znalost jazyka neznamená jen problémy v běžné komunikaci, ale i v odborném/akademickém jazyce (např. čtení s porozuměním, psaní). Viz článek na Zapojme všechny.
Legislativní rámec
Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. Aktuální znění si můžete ověřit na stránkách MŠMT.
§ 10, 11, 11a, 11b – věnují se realizaci jazykové přípravy.
§ 15 (odst. 7) – hodnocení žáků cizinců; nedostatečná znalost vyučovacího jazyka se vždy považuje za závažnou souvislost, která ovlivňuje výkon žáka.
§ 15 (odst. 2) – hodnocení žáka probíhá i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon.
Úprava RVP ZV
Umožňuje nahradit další cizí jazyk češtinou jako druhým jazykem.
Není nutné vypracovávat IVP ani návštěva poradny, protože nejde o podpůrné opatření.
Motto: „Dobrý začátek stojí na důvěře a jasné komunikaci.“
O tom, jak pomoci dětem v adaptaci do školního procesu jsme pro vás připravili rozhovor s Lenkou Russnákovou, zkušenou asistentkou pedagoga a zároveň učitelkou češtiny jako druhého jazyka, která sdílí své postřehy z praxe.
Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.