logo

Orientační zjištění nedostatečné znalosti českého jazyka jako vyučovacího jazyka (ZŠ)

02.07.2025
Obrázek článku

Orientační zjištění nedostatečné znalosti českého jazyka jako vyučovacího jazyka: přípravná třída, 1. třída

A. Zjišťujeme porozumění – žák popisuje obrázek, učitel/ka zadává otázky.

Inspirace, zdroj:  https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2022/11/meta-jazykova-diagnostika-2022.pdf

Obrázek pro tisk naleznete ZDE

Příklady otázek k obrázku na hřišti:

  1. Kde jsou děti? (Odpověď může mít více variant: venku, na hřišti, ve škole.)
  2. Co dává kluk paní učitelce?
  3. Co dělá holka s černými vlasy?
  4. Co dělají kluci vpředu?
  5. Co dělají děti uprostřed? (Tato otázka je nejtěžší: zkoumá znalost orientace v prostoru.) 


Vyhodnocení porozumění přípravná třída, 1. třída

Abychom mohli žáka považovat za někoho, kdo má dostatečnou znalost českého jazyka, měl by v principu odpovědět na všechny otázky. Neznamená to ale, že žák už nepotřebuje žádnou jazykovou podporu. Potřebuje ji stále, jen musí být jiného typu.

Orientační zjištění doporučujeme doplnit ještě o názor učitele/učitelky, který/á je se žákem v intenzivnějším kontaktu. Tento/tato učitel/ka vyplní Dotazník: znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka ve výuce.

Orientační zjištění nedostatečné znalosti českého jazyka jako vyučovacího jazyka: 2. třída

A. Zjišťujeme porozumění – žák popisuje obrázek, učitel/ka zadává otázky.

Inspirace, zdroj: https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2019/12/2rozhovor-meta-diagnostika-0.pdf a 2aobrazek-tridy-meta-diagnostika-0.pdf

Obrázek pro tisk naleznete ZDE


Příklady otázek k obrázku ve třídě:

  1. Co je na obrázku? Řekni a ukaž.
  2. Najdi na obrázku trojúhelník, nůžky, lepidlo.
  3. Co dělají děti?
  4. Co děláš ty, když je přestávka?
  5. Co dělá kluk v první lavici?


Vyhodnocení porozumění 2. třída

Abychom mohli žáka považovat za někoho, kdo má dostatečnou znalost českého jazyka, měl by v principu odpovědět na všechny otázky. Neznamená to ale, že žák už nepotřebuje žádnou jazykovou podporu. Potřebuje ji stále, jen musí být jiného typu.Orientační zjištění doporučujeme doplnit ještě o názor učitele/učitelky, který/á je se žákem v intenzivnějším kontaktu. Tento/tato učitel/ka vyplní Dotazník: znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka ve výuce.

Orientační zjištění nedostatečné znalosti českého jazyka jako vyučovacího jazyka: 3.–9. třída 

A. Zjišťujeme čtení s porozuměním a schopnost psát – žák vyplňuje samostatně. 

Přečti si text a odpověz na otázky pod textem.

Liška polární obývá severní oblasti tří světadílů: Evropy, Asie a Ameriky. V extrémních podmínkách tohoto prostředí, jimž se velmi dobře přizpůsobila, má liška oproti jiným živočichům mnoho výhod. Její tělo je pokryté hustou srstí, která ji nejen chrání před nízkými teplotami, ale v zimě dokonce mění barvu z hnědé na bílou, což lišce umožňuje dokonale splynout se sněhem. K přežití jí pomáhá také zvláštní systém oběhu krve v tlapkách, který zabraňuje ztrátě tělesného tepla.

Lišky polární si postupně vyvinuly speciální způsob lovu. Díky svému vynikajícímu sluchu dokážou najít potravu i pod silnou vrstvou sněhu – jakmile kořist vypátrají, vyskočí obloukem do vzduchu a proboří se sněhem přímo ke své oběti. Při lovu mají velmi vysokou úspěšnost, přesto v zimě trpí nedostatkem potravy. Z tohoto důvodu se některé lišky vydávají v zimním období za stády sobů a přiživují se na tělech uhynulých kusů. Jiné se zatoulají až na moře a ledové kry je odnesou daleko od jejich domova. I tehdy si ale liška dovede poradit: stopuje lední medvědy a dojídá po nich zbytky jejich kořisti.

Na jaře se lišky vracejí zpět ke svým norám, které se většinou nalézají na vyvýšených místech. Nory se v liščích rodinách zpravidla dědí, některé lišky polární žijí v norách starých i desítky let. Hrabání ve zdejší zmrzlé půdě je totiž namáhavé, vyhloubit novou skrýš tudíž není úplně jednoduché. Vědci nedávno zjistili, že poblíž liščích nor dochází k významné změně prostředí. Je to dáno tím, že zbytky kořisti, které lišky nesežerou, i liščí trus obohacují půdu o živiny, což podporuje růst travin. Zatravněná místa pak přilákají býložravce. Lišky polární by se proto daly s nadsázkou označit za zvířecí zemědělce.

Inspirace, zdroj: www.stoplusjednicka.cz; www.abicko.cz, upraveno), https://prijimacky.cermat.cz/files/files/CJ7C_2023_DT.pdf

1/ Jak lišce pomáhá její srst přežít v zimě? 

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

2/ Proč se některé lišky v zimě drží poblíž sobích stád?
……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

3/ Proč vědci říkají, že lišky jsou „zvířecí zemědělci“?
……………………………………………………………………………………………………………

………………..…..………………………………………………………………………………………


Vyhodnocení porozumění 3.–9. třída

 Pokud žák zvládne všechny 3 úlohy (1–3), pak ho můžeme považovat za samostatného uživatele jazyka a měl by zvládnout vyučování s rodilými mluvčími, tj. jazykovou přípravu nepotřebuje. Neznamená to ale, že žák už nepotřebuje žádnou jazykovou podporu. Potřebuji ji stále, jen musí být jiného typu. 


Příklady odpovědí:

 


1/ Jak lišce pomáhá její srst přežít v zimě? 


2/ Proč se některé lišky v zimě drží poblíž sobích stád?

3/ Proč vědci říkají, že lišky jsou „zvířecí zemědělci“?

Žák je samostatným uživatelem jazyka

 

Její srst je velmi teplá, proto je jí teplo, i když je velká zima. Chrání ji před nízkíma teplotami. V zimě mění barvu z hnědé na bílou, což pomáhá splynout se sněhem.

 

Když jeden ze stáda umře, tak ona jeho zbytky sní, protože v zimě je obtížné lovit. Protože přiživuje se na tělech uhynulích kusů.

 

Protože zbytky z jídla a jejich trus podporuje rostlinám růst. Protože to, co nesežerou, nechají ležet na zemi a z toho bud lepší růst potravu a rostliny.

 

Žák, u kterého doporučujeme přihlédnout k Dotazníku: znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka ve výuce

 

Hustou srstí ji nejen chrání před nízkými teplotami. Srst pomáhá lišce tým, že chráni jí před nízkýmy teplotamy a splynout se sněhem.

 

Přiživují se na tělech uhynulých kusů. Že by mohli více úspěšně lovit potravu a nebylo moc chladno.

 

Zatravněná místa pak přilákají býložravce. Lišky polární by se proto daly s nadsázkou označit za zvířecí zemědělce. Zbytek kořisti ne ji obohajcují půdu o živiny.

 

Žák není samostatným uživatelem jazyka, tj. potřebuje jazykovou přípravu

Že oni ma šubu.

nebo žádná odpověď

 

Protože zimě chladno. 

nebo žádná odpověď

 

Protože ryjí nory.

nebo žádná odpověď

 

 

Orientační zjištění doporučujeme doplnit ještě o názor učitele/učitelky, který/á je se žákem v intenzivnějším kontaktu. Tento/tato učitel/ka vyplní Dotazník: znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka ve výuce.

B. Dotazník: znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka ve výuce – vyplňuje učitel/ka, který/á s žákem nejvíc pracuje v různých komunikačních situacích (např. při vyučování, v třídnické hodině, v mimoškolní komunikaci) cca po 14 dnech po příchodu žáka. V každé sekci 2, 3, 4, 5, 6 označte vždy jen jednu možnost. 

1. Informace o žákovi

Jméno


Příjmení


Třída



2. Komunikace – nakolik žák rozumí 


Jsem si jistý/jistá, že mi žák nerozumí. Dívá se na mě a nereaguje, ani když mu předvedu, co má udělat.


Nemám jistotu, že mi žák rozumí. Napodobuje, co dělají ostatní, ale na můj přímý pokyn nereaguje. 


Nejspíš rozumí, reaguje neverbálně, např. otevře si sešit, ale česky zatím nemluví.


Rozumí tomu, co mu říkám.


3. Komunikace – nakolik žák mluví


Nemluví. Reaguje pouze neverbálně.


Snaží se pomalu reagovat (i neverbálně) na pokyny, které se ve třídě opakují.


Komunikuje jednoslovně nebo jednoduchou, krátkou větou (nemusí být gramaticky správná).


Domluví se, ale s velmi omezenou slovní zásobou a s většími obtížemi.


Domluví se, ale s obtížemi a s omezenou slovní zásobou.


S pomocí učitele/učitelky vede komunikace žáka k dorozumění.


4. Čtení nahlas


Žák se v textu ani neorientuje.


Žák čte s potížemi. 


Žák čte s potížemi, které jsou spojené se čtením latinky. 


Žák přečte text s pomocí učitele/učitelky.  


Žák přečte text samostatně.


5. Psaní 


Žák má obecně problémy s psaním. 


Žák není schopen používat písmo a nezvládne uspokojivě ani opis textu.


V písemném projevu žáka se objevují i jiné tvary písmen, než jsou běžně v češtině užívané, ale napsaný text je čitelný.


Žák má menší problémy s písmem.


Žák píše čitelně.


Opis žáka je bez chyb.


6. Výslovnost 


U žáka máme podezření na specifické logopedické potíže.


Žák má větší potíže s českými hláskami. 


Žák má jen malé potíže s českými hláskami.


 

Učitel/ka, který/á vedl/a rozhovor


Datum


Inspirace projekt NPI  APIV: https://zapojmevsechny.cz/storage/app/media/cizinci/2022/06/Hodnoceni-ucitelem_V2_finalni_28042022.pdf

Dotazník pro tisk naleznete ZDE

Vyhodnocení Dotazníku: znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka ve výuce

Pokud učitel/ka označí v jednom nebo ve více oddílech řádek psaný kurzívou, lze předpokládat, že žák má nedostatečnou znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka.

Určení úrovně jazykových znalostí žáků na základní škole

V případě, že chcete podrobněji zjistit, jak na tom žák je se znalostí českého jazyka, můžete využít nástroj organizace META k určení úrovně jazykových znalostí dětí v MŠ a pro nečtenáře:

https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2022/11/meta-jazykova-diagnostika-2022.pdf

nebo jazykovou diagnostiku organizace META Jak zjistit úroveň češtiny:

https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2019/12/2rozhovor-meta-diagnostika-0.pdf a 2aobrazek-tridy-meta-diagnostika-0.pdf


Zdroje

Zjišťování porozumění

https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2022/11/meta-jazykova-diagnostika-2022.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)

https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2019/12/2rozhovor-meta-diagnostika-0.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)

https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2019/12/2aobrazek-tridy-meta-diagnostika-0.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)

www.stoplusjednicka.cz; www.abicko.czhttps://prijimacky.cermat.cz/files/files/CJ7C_2023_DT.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)

Dotazník: znalost českého jazyka

https://zapojmevsechny.cz/storage/app/media/cizinci/2022/06/Hodnoceni-ucitelem_V2_finalni_28042022.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)