Orientační zjištění nedostatečné znalosti českého jazyka jako vyučovacího jazyka: přípravná třída, 1. třída
A. Zjišťujeme porozumění – žák popisuje obrázek, učitel/ka zadává otázky.
Inspirace, zdroj: https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2022/11/meta-jazykova-diagnostika-2022.pdf
Obrázek pro tisk naleznete ZDE
Příklady otázek k obrázku na hřišti:
- Kde jsou děti? (Odpověď může mít více variant: venku, na hřišti, ve škole.)
- Co dává kluk paní učitelce?
- Co dělá holka s černými vlasy?
- Co dělají kluci vpředu?
- Co dělají děti uprostřed? (Tato otázka je nejtěžší: zkoumá znalost orientace v prostoru.)
Vyhodnocení porozumění přípravná třída, 1. třída
Abychom mohli žáka považovat za někoho, kdo má dostatečnou znalost českého jazyka, měl by v principu odpovědět na všechny otázky. Neznamená to ale, že žák už nepotřebuje žádnou jazykovou podporu. Potřebuje ji stále, jen musí být jiného typu.
Orientační zjištění doporučujeme doplnit ještě o názor učitele/učitelky, který/á je se žákem v intenzivnějším kontaktu. Tento/tato učitel/ka vyplní Dotazník: znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka ve výuce.
Orientační zjištění nedostatečné znalosti českého jazyka jako vyučovacího jazyka: 2. třída
A. Zjišťujeme porozumění – žák popisuje obrázek, učitel/ka zadává otázky.
Inspirace, zdroj: https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2019/12/2rozhovor-meta-diagnostika-0.pdf a 2aobrazek-tridy-meta-diagnostika-0.pdf
Obrázek pro tisk naleznete ZDE
Příklady otázek k obrázku ve třídě:
- Co je na obrázku? Řekni a ukaž.
- Najdi na obrázku trojúhelník, nůžky, lepidlo.
- Co dělají děti?
- Co děláš ty, když je přestávka?
- Co dělá kluk v první lavici?
Vyhodnocení porozumění 2. třída
Abychom mohli žáka považovat za někoho, kdo má dostatečnou znalost českého jazyka, měl by v principu odpovědět na všechny otázky. Neznamená to ale, že žák už nepotřebuje žádnou jazykovou podporu. Potřebuje ji stále, jen musí být jiného typu.Orientační zjištění doporučujeme doplnit ještě o názor učitele/učitelky, který/á je se žákem v intenzivnějším kontaktu. Tento/tato učitel/ka vyplní Dotazník: znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka ve výuce.
Orientační zjištění nedostatečné znalosti českého jazyka jako vyučovacího jazyka: 3.–9. třída
A. Zjišťujeme čtení s porozuměním a schopnost psát – žák vyplňuje samostatně.
Přečti si text a odpověz na otázky pod textem.
Liška polární obývá severní oblasti tří světadílů: Evropy, Asie a Ameriky. V extrémních podmínkách tohoto prostředí, jimž se velmi dobře přizpůsobila, má liška oproti jiným živočichům mnoho výhod. Její tělo je pokryté hustou srstí, která ji nejen chrání před nízkými teplotami, ale v zimě dokonce mění barvu z hnědé na bílou, což lišce umožňuje dokonale splynout se sněhem. K přežití jí pomáhá také zvláštní systém oběhu krve v tlapkách, který zabraňuje ztrátě tělesného tepla.
Lišky polární si postupně vyvinuly speciální způsob lovu. Díky svému vynikajícímu sluchu dokážou najít potravu i pod silnou vrstvou sněhu – jakmile kořist vypátrají, vyskočí obloukem do vzduchu a proboří se sněhem přímo ke své oběti. Při lovu mají velmi vysokou úspěšnost, přesto v zimě trpí nedostatkem potravy. Z tohoto důvodu se některé lišky vydávají v zimním období za stády sobů a přiživují se na tělech uhynulých kusů. Jiné se zatoulají až na moře a ledové kry je odnesou daleko od jejich domova. I tehdy si ale liška dovede poradit: stopuje lední medvědy a dojídá po nich zbytky jejich kořisti.
Na jaře se lišky vracejí zpět ke svým norám, které se většinou nalézají na vyvýšených místech. Nory se v liščích rodinách zpravidla dědí, některé lišky polární žijí v norách starých i desítky let. Hrabání ve zdejší zmrzlé půdě je totiž namáhavé, vyhloubit novou skrýš tudíž není úplně jednoduché. Vědci nedávno zjistili, že poblíž liščích nor dochází k významné změně prostředí. Je to dáno tím, že zbytky kořisti, které lišky nesežerou, i liščí trus obohacují půdu o živiny, což podporuje růst travin. Zatravněná místa pak přilákají býložravce. Lišky polární by se proto daly s nadsázkou označit za zvířecí zemědělce.
Inspirace, zdroj: www.stoplusjednicka.cz; www.abicko.cz, upraveno), https://prijimacky.cermat.cz/files/files/CJ7C_2023_DT.pdf
1/ Jak lišce pomáhá její srst přežít v zimě?
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
2/ Proč se některé lišky v zimě drží poblíž sobích stád?
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
3/ Proč vědci říkají, že lišky jsou „zvířecí zemědělci“?
……………………………………………………………………………………………………………
………………..…..………………………………………………………………………………………
Vyhodnocení porozumění 3.–9. třída
Pokud žák zvládne všechny 3 úlohy (1–3), pak ho můžeme považovat za samostatného uživatele jazyka a měl by zvládnout vyučování s rodilými mluvčími, tj. jazykovou přípravu nepotřebuje. Neznamená to ale, že žák už nepotřebuje žádnou jazykovou podporu. Potřebuji ji stále, jen musí být jiného typu.
Příklady odpovědí:
| 1/ Jak lišce pomáhá její srst přežít v zimě? | 2/ Proč se některé lišky v zimě drží poblíž sobích stád? | 3/ Proč vědci říkají, že lišky jsou „zvířecí zemědělci“? |
Žák je samostatným uživatelem jazyka
| Její srst je velmi teplá, proto je jí teplo, i když je velká zima. Chrání ji před nízkíma teplotami. V zimě mění barvu z hnědé na bílou, což pomáhá splynout se sněhem.
| Když jeden ze stáda umře, tak ona jeho zbytky sní, protože v zimě je obtížné lovit. Protože přiživuje se na tělech uhynulích kusů.
| Protože zbytky z jídla a jejich trus podporuje rostlinám růst. Protože to, co nesežerou, nechají ležet na zemi a z toho bud lepší růst potravu a rostliny.
|
Žák, u kterého doporučujeme přihlédnout k Dotazníku: znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka ve výuce
| Hustou srstí ji nejen chrání před nízkými teplotami. Srst pomáhá lišce tým, že chráni jí před nízkýmy teplotamy a splynout se sněhem.
| Přiživují se na tělech uhynulých kusů. Že by mohli více úspěšně lovit potravu a nebylo moc chladno.
| Zatravněná místa pak přilákají býložravce. Lišky polární by se proto daly s nadsázkou označit za zvířecí zemědělce. Zbytek kořisti ne ji obohajcují půdu o živiny.
|
Žák není samostatným uživatelem jazyka, tj. potřebuje jazykovou přípravu | Že oni ma šubu. nebo žádná odpověď
| Protože zimě chladno. nebo žádná odpověď
| Protože ryjí nory. nebo žádná odpověď
|
Orientační zjištění doporučujeme doplnit ještě o názor učitele/učitelky, který/á je se žákem v intenzivnějším kontaktu. Tento/tato učitel/ka vyplní Dotazník: znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka ve výuce.
B. Dotazník: znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka ve výuce – vyplňuje učitel/ka, který/á s žákem nejvíc pracuje v různých komunikačních situacích (např. při vyučování, v třídnické hodině, v mimoškolní komunikaci) cca po 14 dnech po příchodu žáka. V každé sekci 2, 3, 4, 5, 6 označte vždy jen jednu možnost.
1. Informace o žákovi | |
Jméno | |
Příjmení | |
Třída |
2. Komunikace – nakolik žák rozumí | ||
Jsem si jistý/jistá, že mi žák nerozumí. Dívá se na mě a nereaguje, ani když mu předvedu, co má udělat. | ||
Nemám jistotu, že mi žák rozumí. Napodobuje, co dělají ostatní, ale na můj přímý pokyn nereaguje. | ||
Nejspíš rozumí, reaguje neverbálně, např. otevře si sešit, ale česky zatím nemluví. | ||
Rozumí tomu, co mu říkám. | ||
3. Komunikace – nakolik žák mluví | ||
Nemluví. Reaguje pouze neverbálně. | ||
Snaží se pomalu reagovat (i neverbálně) na pokyny, které se ve třídě opakují. | ||
Komunikuje jednoslovně nebo jednoduchou, krátkou větou (nemusí být gramaticky správná). | ||
Domluví se, ale s velmi omezenou slovní zásobou a s většími obtížemi. | ||
Domluví se, ale s obtížemi a s omezenou slovní zásobou. | ||
S pomocí učitele/učitelky vede komunikace žáka k dorozumění. | ||
4. Čtení nahlas | ||
Žák se v textu ani neorientuje. | ||
Žák čte s potížemi. | ||
Žák čte s potížemi, které jsou spojené se čtením latinky. | ||
Žák přečte text s pomocí učitele/učitelky. | ||
Žák přečte text samostatně. | ||
5. Psaní | ||
Žák má obecně problémy s psaním. | ||
Žák není schopen používat písmo a nezvládne uspokojivě ani opis textu. | ||
V písemném projevu žáka se objevují i jiné tvary písmen, než jsou běžně v češtině užívané, ale napsaný text je čitelný. | ||
Žák má menší problémy s písmem. | ||
Žák píše čitelně. | ||
Opis žáka je bez chyb. | ||
6. Výslovnost | ||
U žáka máme podezření na specifické logopedické potíže. | ||
Žák má větší potíže s českými hláskami. | ||
Žák má jen malé potíže s českými hláskami. |
Učitel/ka, který/á vedl/a rozhovor | |
Datum |
Inspirace projekt NPI APIV: https://zapojmevsechny.cz/storage/app/media/cizinci/2022/06/Hodnoceni-ucitelem_V2_finalni_28042022.pdf
Dotazník pro tisk naleznete ZDE
Vyhodnocení Dotazníku: znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka ve výuce
Pokud učitel/ka označí v jednom nebo ve více oddílech řádek psaný kurzívou, lze předpokládat, že žák má nedostatečnou znalost českého jazyka jako vyučovacího jazyka.
Určení úrovně jazykových znalostí žáků na základní škole
V případě, že chcete podrobněji zjistit, jak na tom žák je se znalostí českého jazyka, můžete využít nástroj organizace META k určení úrovně jazykových znalostí dětí v MŠ a pro nečtenáře:
https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2022/11/meta-jazykova-diagnostika-2022.pdf
nebo jazykovou diagnostiku organizace META Jak zjistit úroveň češtiny:
https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2019/12/2rozhovor-meta-diagnostika-0.pdf a 2aobrazek-tridy-meta-diagnostika-0.pdf
Zdroje
Zjišťování porozumění
https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2022/11/meta-jazykova-diagnostika-2022.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)
https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2019/12/2rozhovor-meta-diagnostika-0.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)
https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2019/12/2aobrazek-tridy-meta-diagnostika-0.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)
www.stoplusjednicka.cz; www.abicko.cz; https://prijimacky.cermat.cz/files/files/CJ7C_2023_DT.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)
Dotazník: znalost českého jazyka
https://zapojmevsechny.cz/storage/app/media/cizinci/2022/06/Hodnoceni-ucitelem_V2_finalni_28042022.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)