Zdroj: inkluzivniskola.cz
Orientační zjištění nedostatečné znalosti českého jazyka
A. Zjišťujeme porozumění – dítě popisuje obrázek, učitel/ka zadává otázky.
Inspirace, zdroj: https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2022/11/meta-jazykova-diagnostika-2022.pdf
Obrázek pro tisk naleznete ZDE
Příklady otázek k obrázku na hřišti:
- Kde jsou děti? (Odpověď může mít více variant: venku, na hřišti, ve školce.)
- Co dává kluk paní učitelce?
- Co dělá holka s černými vlasy?
- Co dělají kluci vpředu?
- Co dělají děti uprostřed? (Tato otázka je nejtěžší: zkoumá znalost orientace v prostoru.)
Vyhodnocení porozumění
Abychom mohli dítě považovat za někoho, kdo má dostatečnou znalost českého jazyka, mělo by v principu odpovědět na všechny otázky. Neznamená to ale, že dítě už nepotřebuje žádnou jazykovou podporu. Potřebují ji stále, jen musí být jiného typu.
Orientační zjištění doporučujeme doplnit ještě o názor učitele/učitelky, který/á je s dítětem v intenzivnějším kontaktu. Tento/tato učitel/ka vyplní Dotazník: znalost českého jazyka.
B. Dotazník: znalost českého jazyka (informace od učitele/ky, který/á je s dítětem v intenzivnějším kontaktu) - vyplňuje učitel/ka, který/á s dítětem nejvíc pracuje v různých komunikačních situacích (např. při řízených činnostech) cca po 14 dnech po příchodu dítěte do mateřské školy. V každé sekci 2,3,4 označte vždy jen jednu možnost.
1. Informace o dítěti | |
Jméno | |
Příjmení | |
Třída |
2. Komunikace – nakolik dítě rozumí | ||
Jsem si jistý/jistá, že mi dítě nerozumí. Dívá se na mě a nereaguje, ani když mu předvedu, co má udělat. | ||
Nemám jistotu, že mi dítě rozumí. Napodobuje, co dělají ostatní, ale na můj přímý pokyn nereaguje. | ||
Nejspíš rozumí, reaguje neverbálně, např. vezme si pastelky a omalovánky, ale česky zatím nemluví. | ||
Rozumí tomu, co mu říkám. | ||
3. Komunikace – nakolik dítě mluví | ||
Nemluví. Reaguje pouze neverbálně. | ||
Snaží se pomalu reagovat (i neverbálně) na pokyny, které se ve třídě opakují. | ||
Komunikuje jednoslovně nebo jednoduchou, krátkou větou (nemusí být gramaticky správná). | ||
Domluví se, ale s velmi omezenou slovní zásobou a s většími obtížemi. | ||
Domluví se, ale s obtížemi a s omezenou slovní zásobou. | ||
S pomocí učitele/učitelky vede komunikace dítěte k dorozumění. | ||
4. Výslovnost | ||
U dítěte máme podezření na specifické logopedické potíže. | ||
Dítě má větší potíže s českými hláskami. | ||
Dítě má jen malé potíže s českými hláskami. |
Učitel/ka, který/á vedl/a rozhovor | |
Datum |
Inspirace projekt NPI APIV:
https://zapojmevsechny.cz/storage/app/media/cizinci/2022/06/Hodnoceni-ucitelem_V2_finalni_28042022.pdf
Dotazník pro tisk naleznete ZDE.
Vyhodnocení Dotazníku: znalost českého jazyka
Pokud učitel/ka označí v jednom nebo ve více oddílech řádek psaný kurzívou, lze předpokládat, že dítě má nedostatečnou znalost českého jazyka.
Určení úrovně jazykových znalostí žáků v mateřské škole a pro nečtenáře
V případě, že chcete podrobněji zjistit, jak na tom dítě je se znalostí českého jazyka, můžete využít nástroj organizace META k určení úrovně jazykových znalostí dětí v MŠ a pro nečtenáře:
https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2022/11/meta-jazykova-diagnostika-2022.pdf
Zdroje
Zjišťování porozumění
https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2022/11/meta-jazykova-diagnostika-2022.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)
Dotazník: znalost českého jazyka
https://zapojmevsechny.cz/storage/app/media/cizinci/2022/06/Hodnoceni-ucitelem_V2_finalni_28042022.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)