logo

Orientační zjištění nedostatečné znalosti českého jazyka (MŠ)

02.07.2025

Zdroj: inkluzivniskola.cz

Orientační zjištění nedostatečné znalosti českého jazyka

A. Zjišťujeme porozumění – dítě popisuje obrázek, učitel/ka zadává otázky.  

Inspirace, zdrojhttps://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2022/11/meta-jazykova-diagnostika-2022.pdf

Obrázek pro tisk naleznete ZDE

Příklady otázek k obrázku na hřišti:

  1. Kde jsou děti? (Odpověď může mít více variant: venku, na hřišti, ve školce.)
  2. Co dává kluk paní učitelce?
  3. Co dělá holka s černými vlasy?
  4. Co dělají kluci vpředu?
  5. Co dělají děti uprostřed? (Tato otázka je nejtěžší: zkoumá znalost orientace v prostoru.)

Vyhodnocení porozumění 

Abychom mohli dítě považovat za někoho, kdo má dostatečnou znalost českého jazyka, mělo by v principu odpovědět na všechny otázky. Neznamená to ale, že dítě už nepotřebuje žádnou jazykovou podporu. Potřebují ji stále, jen musí být jiného typu.

Orientační zjištění doporučujeme doplnit ještě o názor učitele/učitelky, který/á je s dítětem v intenzivnějším kontaktu. Tento/tato učitel/ka vyplní Dotazník: znalost českého jazyka.

B. Dotazník: znalost českého jazyka (informace od učitele/ky, který/á je s dítětem v intenzivnějším kontaktu) - vyplňuje  učitel/ka, který/á s dítětem nejvíc pracuje v různých komunikačních situacích (např. při řízených činnostech) cca po 14 dnech po příchodu dítěte do mateřské školy. V každé sekci 2,3,4 označte vždy jen jednu možnost.

1. Informace o dítěti

Jméno


Příjmení


Třída



2. Komunikace – nakolik dítě rozumí 

Jsem si jistý/jistá, že mi dítě nerozumí. Dívá se na mě a nereaguje, ani když mu předvedu, co má udělat.


Nemám jistotu, že mi dítě rozumí. Napodobuje, co dělají ostatní, ale na můj přímý pokyn nereaguje. 


Nejspíš rozumí, reaguje neverbálně, např. vezme si pastelky a omalovánky, ale česky zatím nemluví.


Rozumí tomu, co mu říkám.


3. Komunikace – nakolik dítě mluví


Nemluví. Reaguje pouze neverbálně.


Snaží se pomalu reagovat (i neverbálně) na pokyny, které se ve třídě opakují.


Komunikuje jednoslovně nebo jednoduchou, krátkou větou (nemusí být gramaticky správná).


Domluví se, ale s velmi omezenou slovní zásobou a s většími obtížemi.


Domluví se, ale s obtížemi a s omezenou slovní zásobou.


S pomocí učitele/učitelky vede komunikace dítěte k dorozumění.


4. Výslovnost 


U dítěte máme podezření na specifické logopedické potíže.


Dítě má větší potíže s českými hláskami. 


Dítě má jen malé potíže s českými hláskami.


 

Učitel/ka, který/á vedl/a rozhovor


Datum


Inspirace projekt NPI APIV: 
https://zapojmevsechny.cz/storage/app/media/cizinci/2022/06/Hodnoceni-ucitelem_V2_finalni_28042022.pdf

Dotazník pro tisk naleznete ZDE.

Vyhodnocení Dotazníku: znalost českého jazyka

Pokud učitel/ka označí v jednom nebo ve více oddílech řádek psaný kurzívou, lze předpokládat, že dítě má nedostatečnou znalost českého jazyka.

Určení úrovně jazykových znalostí žáků v mateřské škole a pro nečtenáře

V případě, že chcete podrobněji zjistit, jak na tom dítě je se znalostí českého jazyka, můžete využít nástroj organizace META k určení úrovně jazykových znalostí dětí v MŠ a pro nečtenáře:

https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2022/11/meta-jazykova-diagnostika-2022.pdf

 

Zdroje

Zjišťování porozumění

https://inkluzivniskola.cz/wp-content/uploads/2022/11/meta-jazykova-diagnostika-2022.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)

Dotazník: znalost českého jazyka

https://zapojmevsechny.cz/storage/app/media/cizinci/2022/06/Hodnoceni-ucitelem_V2_finalni_28042022.pdf (upraveno pro potřeby MŠMT)