Publikace vznikla v NPI ČR s podporou UNICEF.
Co vše v publikaci naleznete?
METODICKÝ ÚVOD – PODMÍNKY PRO UPLATŇOVÁNÍ AKTIVIT V PRÁCI S HETEROGENNÍM TŘÍDNÍM KOLEKTIVEM V MATEŘSKÉ ŠKOLE Dítě s odlišným mateřským jazykem
1.2 Práce s heterogenní třídou
1.3 Spolupráce mateřské školy a rodiny
1.4 Zapojení dítěte s odlišným mateřským jazykem v prostředí mateřské školy
1.4.1 Desatero principů pro nastavení bezpečného a podpůrného prostředí v mateřské škole
1.4.2 Hra
AKTIVITY PRO ADAPTACI DĚTÍ NEJEN S OMJ V MATEŘSKÉ ŠKOLE
AKTIVITY PRO POČÁTEČNÍ OBDOBÍ ADAPTACE DÍTĚTE V MATEŘSKÉ ŠKOLE
3.1 Já jsem, ty jsi
3.2 Obrazárna v šatně kdo jsem — já jsem
3.3 Série čtyř dinosauřích aktivit pro začínající pedagogy
3.3.1 Vítáme vás s T-rexem
3.3.2 T-rex se raduje (navazující dinosauří aktivita)
3.3.3 Zamyšlený T-rex (navazující dinosauří aktivita)
3.3.4 Radostná novina – T-Rex se vylíhl (navazující dinosauří aktivita)
3.3.5 Další variace práce s emocemi s dinosauřími náměty
3.3.6 Dinosauří jóga (navazující dinosauří aktivita)
3.4 Naše třída jako rodina
3.5 Posílání úsměvů
3.6 Pozdravy
3.7 Na auta a garáže
3.8 Co děláme rádi s mámou a tátou
3.9 Na pejsky a jejich domečky
3.10 Zrcadlení
3.11 Potěšení kamaráda
3.12 Masáž pro tebe
3.13 Dětské mindfulness
3.14 Společné stolování
3.15 Netradiční karneval
3.16 Super myšky
3.17 Zedníci a učedníci
AKTIVITY PRO PRÁCI S HETEROGENNÍ TŘÍDOU
4.1 Můj batůžek
4.2 Vyzdobený domeček
4.3 Mrazík
4.4 Emocionální detektiv
4.5 Barevná skála
4.6 Příjemně teplá sprcha
4.7 Neviditelný dobrodinec
4.8 Lavička přátelství
4.9 Superhrdinové a padouši jedou
4.10 Zvířátka si tvoří zásoby na zimu
4.11 Slavení narozenin dětí
5 DOPORUČENÉ ZDROJE PRO PRÁCI S DĚTMI S OMJ V MATEŘSKÉ ŠKOLE
V Olomouci, Přerově i Valašském Meziříčí žije řada aktivních Romů a Romek, kteří se chtějí podílet na zlepšování vzdělávacích podmínek pro své děti. Jak je ale efektivně zapojit do řešení segregace ve školství? Odpovědi přináší ostravská organizace Awen Amenca, která má s tímto tématem bohaté zkušenosti.