Strategie adaptace dítěte s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole – Aktivity pro děti ověřené v praxi

Strategie adaptace dítěte s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole – Aktivity pro děti ověřené v praxi

01.04.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Asistent/ka pedagoga
Zřizovatelé škol
Představujeme publikaci, jejímž hlavním cílem je nabídnout vyučujícím mateřských škol možnosti, jak pracovat s dítětem v rámci adaptačního procesu. Kromě toho se dozvíte, jak pomoci vyučujícím ulehčit proces integrace dětí v mateřských školách formou aktivit, které přispívají k vytváření pozitivního klimatu. Publikace je unikátní v tom, že se a priori nejedná o adaptaci dítěte na mateřskou školu na začátku školního roku, ale popisuje takovou adaptaci, kdy dítě do třídy nastoupí kdykoliv během školního roku, s akcentem na děti s odlišným mateřským jazykem.

Publikace vznikla v NPI ČR s podporou UNICEF. 


Co vše v publikaci naleznete?

METODICKÝ ÚVOD – PODMÍNKY PRO UPLATŇOVÁNÍ AKTIVIT V PRÁCI S HETEROGENNÍM TŘÍDNÍM KOLEKTIVEM V MATEŘSKÉ ŠKOLE Dítě s odlišným mateřským jazykem

1.2 Práce s heterogenní třídou 

1.3 Spolupráce mateřské školy a rodiny

1.4 Zapojení dítěte s odlišným mateřským jazykem v prostředí mateřské školy

1.4.1 Desatero principů pro nastavení bezpečného a podpůrného prostředí v mateřské škole 

1.4.2  Hra 

AKTIVITY PRO ADAPTACI DĚTÍ NEJEN S OMJ V MATEŘSKÉ ŠKOLE 

AKTIVITY PRO POČÁTEČNÍ OBDOBÍ ADAPTACE DÍTĚTE V MATEŘSKÉ ŠKOLE

3.1 Já jsem, ty jsi 

3.2  Obrazárna v šatně kdo jsem — já jsem 

3.3  Série čtyř dinosauřích aktivit pro začínající pedagogy

3.3.1 Vítáme vás s T-rexem 

3.3.2 T-rex se raduje (navazující dinosauří aktivita) 

3.3.3 Zamyšlený T-rex (navazující dinosauří aktivita) 

3.3.4 Radostná novina – T-Rex se vylíhl (navazující dinosauří aktivita) 

3.3.5 Další variace práce s emocemi s dinosauřími náměty 

3.3.6 Dinosauří jóga (navazující dinosauří aktivita) 

3.4   Naše třída jako rodina 

3.5   Posílání úsměvů 

3.6   Pozdravy

3.7   Na auta a garáže 

3.8   Co děláme rádi s mámou a tátou 

3.9   Na pejsky a jejich domečky 

3.10  Zrcadlení 

3.11  Potěšení kamaráda 

3.12   Masáž pro tebe 

3.13   Dětské mindfulness 

3.14  Společné stolování 

3.15   Netradiční karneval 

3.16   Super myšky 

3.17   Zedníci a učedníci 

AKTIVITY PRO PRÁCI S HETEROGENNÍ TŘÍDOU 

4.1   Můj batůžek 

4.2   Vyzdobený domeček 

4.3   Mrazík 

4.4   Emocionální detektiv

4.5   Barevná skála

4.6   Příjemně teplá sprcha

4.7   Neviditelný dobrodinec

4.8   Lavička přátelství

4.9   Superhrdinové a padouši jedou

4.10  Zvířátka si tvoří zásoby na zimu

4.11  Slavení narozenin dětí 

5 DOPORUČENÉ ZDROJE PRO PRÁCI S DĚTMI S OMJ V MATEŘSKÉ ŠKOLE 

 


Mohlo by Vás zajímat

Jak zapojit romské lídry a lídryně do řešení desegregace ve vzdělávání? Inspiraci přináší Awen Amenca

V Olomouci, Přerově i Valašském Meziříčí žije řada aktivních Romů a Romek, kteří se chtějí podílet na zlepšování vzdělávacích podmínek pro své děti. Jak je ale efektivně zapojit do řešení segregace ve školství? Odpovědi přináší ostravská organizace Awen Amenca, která má s tímto tématem bohaté zkušenosti.