NPI ve spolupráci s MŠMT připravil materiál, který nabízí jednoduchý návrh rozhovoru, jak na střední škole připravit a realizovat rozhovor nahrazující písemnou přijímací zkoušku pro cizince. Tento rozhovor mohou absolvovat na vlastní žádost uchazeči, kteří absolvovali předchozí vzdělávání v zahraniční škole, nebo uchazeči definovaní v opatření obecné povahy, vydaném MŠMT 18 .10. 2024 (převážně ukrajinští žáci s dočasnou ochranou).
10. října 2024 jsme v NPI opět organizovali online konferenci, která se věnuje širokému tématu podpory a péče o děti a žáky s odlišným mateřským jazykem. Vzhledem k tomu, že ve školách stále počet těchto dětí a žáků roste, je toto téma pro mnoho lidí ve školství nebo pro školství pracujících opravdu důležité. V letošním roce se přihlásilo 400 účastníků.
Přichází k Vám do třídy nový žák, který nerozumí a nemluví česky? V NPI ČR pro Vás máme široké spektrum podpory. Řekněte si o ni.
Hodnocení žáků s odlišným jazykem se NPI ČR věnuje dlouhodobě, nabízí úvahy, debaty a aktivity, které se snaží vyjít vstříc širokému publiku a jeho různorodým potřebám. Zároveň zveřejňuje na svých webových stránkách videozáznamy webinářů nebo debat k tomuto tématu. Pro zájemce, kterým vyhovuje spíše aktivní účast, jsou určeny vzdělávací webináře NPI ČR Hodnocení žáků s odlišným mateřským jazykem I a II. Na nich se účastníci společně s lektorkami zamýšlí nad tím, jak a z čeho je vhodné žáka s odlišným mateřským jazykem hodnotit, jak hodnotit žáka v heterogenní třídě, jak ho hodnotit z předmětu český jazyk a literatura, jak si stanovit kritéria hodnocení, a to na příkladech dobré praxe.