logo

Když se škola a rodiče umí domluvit

15.09.2025
Učitel/učitelka
Rodiče
Třídní učitel/ka
Motto: „Dobrý začátek stojí na důvěře a jasné komunikaci.“
Obrázek článku

Začátek školního roku bývá pro rodiče dětí s odlišným mateřským jazykem (dále OMJ) velkou výzvou. Neznají český vzdělávací systém ani běžné školní zvyklosti, a proto je pro vyučující i školy klíčové vysvětlovat i to, co se nám může zdát samozřejmé. Otevřená a srozumitelná komunikace pomáhá nejen rodičům, ale především samotným dětem, které tak mohou rychleji zapadnout do nového prostředí a využít všechny možnosti podpory. 

1. Vysvětlování je samozřejmostí 

Mnohé praktické záležitosti, které české rodiny berou jako samozřejmost, mohou být pro rodiče dětí s OMJ nové a nejasné. Je proto důležité jasně vysvětlit například: 

  • školní stravování – přihlášení na obědy, systém čipů/stravenek, placení předem, možnost dietního stravování, potřeba odhlásit oběd včas, když dítě chybí, 

  • rozvrh hodin a suplování – rozvrh se může měnit, kde zjistit aktuální informace,  

  • povinné školní pomůcky a sešity – co je nutné mít koupené a co zajišťuje škola, 

  • školní družina (ŠD) – je dobrovolná, placená a s jasnými pravidly vyzvedávání dítěte, 

  • známkování a hodnocení – jak funguje klasifikace, co znamenají známky, 

  • komunikace přes žákovskou knížku / online systém (např. Bakaláři) – kde rodiče najdou důležité zprávy a hodnocení, 

  • pravidla chování ve škole – dítě má povinnost respektovat školní řád, například se nesmí používat mobil během vyučování, musí se přezouvat,  

  • školní docházka jako povinnost – dítě musí chodit pravidelně, je nutné omlouvat jeho absenci, 

  • platby a příspěvky – školní fondy, příspěvky na výlety, exkurze, sbírky; vysvětlení, co je povinné a co dobrovolné, 

  • nutnost účasti na rodičovských schůzkách. 

Stejně tak stojí za to zdůraznit význam školních akcí, třídních projektů nebo mimoškolních aktivit. Zvlášť u těch posledních je dobré připomenout, že jsou dobrovolné, nikoliv povinné. Rodiče z jiného kulturního prostředí si totiž mohou myslet, že vše, co se ve škole děje, je závazné. Zároveň je ale vhodné vysvětlit, že účast na těchto aktivitách je pro dítě velmi přínosná  pomáhá mu navazovat vztahy, rozvíjet jazykové dovednosti i objevovat nové zájmy. Jasné rozlišování mezi povinností a možností tak nejen předchází nedorozuměním, ale zároveň ukazuje rodičům, proč má smysl dítě k účasti povzbuzovat. 

2. Role vyučujících a školy 

Vyučující by měli na začátku nastavit jasná pravidla, ale zároveň projevit zájem o to, jaká jsou očekávání a případné obavy rodičů. Otevřený dialog pomáhá budovat důvěru a podporuje spolupráci. Důležité také je, aby rodina věděla, na koho konkrétně se může obracet – nejčastěji na třídní/ho učitele/učitelku, sociální pedagogy nebo školní koordinátory inkluze, kteří rodinu v prvních týdnech provedou novým prostředím. 

3. Nastavení pravidel komunikace 

Základem úspěšné spolupráce je dohoda o tom, jak, kdy a v jakém jazyce si škola a rodiče budou předávat informace. Je dobré hned na začátku určit, zda bude hlavním kanálem e-mail, SMS nebo telefonát. Pokud je potřeba tlumočník/tlumočnice, je vhodné je rodičům představit, vysvětlit průběh schůzky a vždy zachovat přímý kontakt mezi vyučujícími a rodiči. To znamená mluvit přímo k nim, po kratších úsecích s možností průběžných dotazů. Pokud se škola rozhodne využít služeb tlumočníků, může se obrátit na krajské koordinátory NPI ČR, kteří pomohou se zajištěním tlumočnických služeb. 

4. Vytváření prostředí důvěry 

Stručná, jasná a srozumitelná komunikace je základem důvěry. Rodiče se pak cítí jistě a mohou se aktivně zapojit do podpory svého dítěte. Dítě samotné pak vnímá, že škola i rodina stojí na jeho straně a že může naplno využít všech možností, které mu vzdělávání nabízí. 

Závěr a doporučení 

Začátek školního roku může být s dětmi s OMJ náročný, ale zároveň přináší příležitost navázat spolupráci, která obohatí všechny zúčastněné. Jasná pravidla, respekt k odlišnostem a otevřená komunikace jsou klíčem k úspěchu. 

Přejeme všem vyučujícím i rodičům úspěšný školní rok plný pozitivních setkání, vzájemného porozumění a pohodové komunikace 🍀. 

Pokud Vás téma komunikace s rodiči dětí s OMJ zajímá více, doporučujeme nahlédnout do podrobnějších článků a prakticky zpracovaných desater, které najdete níže. 

Desatero-pro-komunikaci-s-rodici.pdf 

Komunikace s rodiči | Inkluzivní škola 

Home CZ - Do školy společně 

 

Mohlo by Vás zajímat

Začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem do školního procesu

O tom, jak pomoci dětem v adaptaci do školního procesu jsme pro vás připravili rozhovor s Lenkou Russnákovou, zkušenou asistentkou pedagoga a zároveň učitelkou češtiny jako druhého jazyka, která sdílí své postřehy z praxe.

Kulatý stůl NPI ČR: Modely bezplatné jazykové přípravy žáků s OMJ

Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.

Letní aktivity pro děti s OMJ – kde hledat příměstské tábory i jazykovou podporu?

Článek čtenáři poskytne informace o letních aktivitách pro žáky s OMJ v jednotlivých krajích.

Zobrazit další články