Ilustrační obrázek vygeneroval ChatGPT.
Čtvrtek 9. října 2025 9:00 až 15:30, online.
Konference je určena široké pedagogické veřejnosti.
9. ročník konference Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti/žáky cizince IX. aneb co je nového v této oblasti? proběhl ve čtvrtek 9. října 2025 9:00 až 15:30, online. Konference byla určena pro všechny, kdo se ve své praxi setkávají s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a chtějí efektivněji podporovat jejich vzdělávání a integraci.
Ve spolupráci s kolegy z MŠMT přinesla aktuální informace o změnách v tématu podpory vzdělávání dětí a žáků cizinců v mateřských, základních i středních školách. Představila novinky týkající se přijímacího a maturitního řízení pro žáky cizince. Věnovala se také pohledu České školní inspekce a zazněl příspěvek Holandské školní inspekce o mezinárodním srovnání přístupu k nově příchozím cizincům do škol v několika evropských státech. Odpoledne navazoval blok zaměřený na sdílení dobré praxe, kde řešila spolupráci s rodiči v MŠ, podpora duševního zdraví dětí s OMJ a péči o děti bez doprovodu v ČR. Program byl zakončen prakticky zaměřenými workshopy, které nabídly konkrétní nástroje a metody pro práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem (podrobný program naleznete níže).
Letos jsme navíc nabídli novinku – po konferenci následuje série Konferenčních follow-upů v podobě webinářů, které umožní ještě hlouběji probrat specifická témata a prohloubit si poznatky z konference.
Čas | Program |
09.00–09.10 | Zahájení a úvodní slovo (MŠMT) PaedDr. Michal Černý, ředitel odboru základního, předškolního vzdělávání MŠMT (21) |
09.10–09.30 | Podpora vzdělávání dětí a žáků cizinců v MŠ a ZŠ ve šk. roce 2025/2026 Mgr. Svatopluk Pohořelý, vedoucí Oddělení organizace předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání, Odbor předškolního a základního vzdělávání MŠMT, prezentace |
09.30–09.50 | Podpora vzdělávání a jazyková příprava žáků cizinců na SŠ v roce 2025/2026 PhDr. Marie Černíková, ministerská radová, Oddělení všeobecného vzdělávání, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT, prezentace |
09.50–10.10 | Přijímání žáků cizinců na SŠ (změny ve šk. roce 2025/2026) Mgr. Barbora Krčmářová, ministerská radová, Oddělení všeobecného vzdělávání, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT, prezentace |
10.10–10.30 | Maturitní zkouška pro žáky cizince ve světle novely školského zákona Mgr. Andrea Králová, ministerská radová, Oddělení všeobecného vzdělávání, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT, prezentace |
10.30–10.50 | Diskuze, dotazy |
10.50–10.55 | Přestávka |
10.55-11.15 | Vzdělávání žáků s OMJ pohledem ČŠI Mgr. Ivana Reihsová, zástupkyně ředitelky inspektorátu, Ústecký inspektorát ČSI, prezentace |
11.15–11.35 | Newcomer education and supervision, an international comparison Sabien Onvlee, Inspektor středního vzdělávání, Školní inspekce, Holandsko, prezentace |
11.35–11.50 | Diskuze, dotazy |
11.50–12.20 | Přestávka na oběd |
Čas | Program |
12.20–12.40 | Spolupráce s rodiči-cizinci a podpora dětí s OMJ v MŠ: zkušenosti z české praxe a inspirace z Evropy doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D., vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a garantka bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy, prezentace PhDr. Petra Ristić, Ph.D., ředitelka mateřské školy a vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy PhDr. Marie Jelínková, Ph.D., vysokoškolská pedagožka na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy |
12.40–13.00 | Zařízení pro žáky bez doprovodu Mgr. Zuzana Chmelířová Vučková, ředitelka Zařízení pro děti-cizince, prezentace |
13.00–13.20 | Žáci z různých zemí v českých školách a jejich duševní zdraví Kristýna Šeniglová, MSc, psycholožka SOFA, prezentace |
13.20–13.50 | Diskuze |
13.50–14.00 | Přestávka + přesun na odpolední workshopy |
Čas | Program |
14.00–15.30 (paralelní bloky) | A: Kooperativní hry ve výuce češtiny pro děti a žáky s OMJ, prezentace V rámci webináře bude představen nový výukový materiál ke Kurikulu češtiny jako druhého jazyka pro ZV: Liščí pěšinou za češtinou Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D., vysokoškolský učitel na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, metodik češtiny pro cizince v Centru pro cizince JMK |
B: Podpora dětí s OMJ a spolupráce s rodiči-cizinci: evropské inspirace a české zkušenosti, prezentace doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D., vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a garantka bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy PhDr. Petra Ristić, Ph.D., ředitelka mateřské školy a vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy |
Aktivity v následných dnech po konferenci – přihlásit se můžete na každou zvlášť
Datum a čas | Program |
13. 10. 2025 15:00–16:30 | CLIL a digitální nástroje pro vícejazyčné třídy Mgr. Karoline Němcová Růžičková, učitelka angličtiny na Základní škole a gymnáziu města Konice Přihlašování zde |
14. 10. 2025 15:30–17:00 | Podpora dětí s migrační zkušeností v praxi MŠ PhDr. Josef Mižigar, psycholog, KBT terapeut, supervizor a ředitel TAVATA INSTITUT Přihlašování zde |
15. 10. 2025 15:00–15:45 | Mateřština jako klíč: Jak diagnostika odborníkem ze země původu podporuje zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb (SVP) žáka s OMJ Mgr. Lenka Kader Aghová, koordinátorka podpory integrace žáků s OMJ, Základní škola a mateřská škola, Praha 8, Lyčkovo náměstí 6 Přihlašování zde |
16. 10. 2025 15:00–16:30 | Jazyková diagnostika v MŠ: Jak děti slyší, mluví a rozumí Mgr. Natálie Baránková, metodička a lektorka v kurzu Češtiny jako druhého jazyka, odborná pracovnice pro předškolní vzdělávání Meta o.p.s. Přihlašování zde |
Doplníme během pár dní.
O vystupujících | |
![]() | PaedDr. Michal Černý Původně vystudoval učitelství pro 1. stupeň ZŠ, 35 let učil (ponejvíce matematiku na 2. stupni ZŠ), z toho 28 let řídil základní školu v Praze-Klánovicích, ve které bylo vždy významné zastoupení žáků – cizinců. Tato škola byla také určena pro výuku češtiny pro cizince pro Prahu 21 v rámci projektu Magistrátu hl. m. Prahy „Systémová podpora výuky ČJ jako cizího jazyka“. Od roku 2019 do roku 2021 byl prezidentem Asociace ředitelů základních škol ČR. Od května 2021 je ředitelem Odboru základního, předškolního vzdělávání MŠMT (21). |
![]() | Mgr. Svatopluk Pohořelý Pracuje na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT(již tradičně) od roku 1993, nyní v Odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT na pozici vedoucího Oddělení organizace předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT. Dlouhodobě se zabývá tvorbou a výklady právních předpisů a metodických materiálů, přípravou kurikulárních a koncepčních dokumentů zejména pro základní vzdělávání. Má také zkušenosti s přípravou projektů ESF, přípravou a administrací dotačních a rozvojových programů a vedením seminářů pro pedagogické pracovníky. |
![]() | PhDr. Marie Černíková Pracuje na MŠMT od 2008. Předtím učila ČJ pro cizince na ÚJOP UK a francouzštinu na Jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky hl. města Prahy a VŠE. Před vstupem ČR do EU se zabývala revizí překladů legislativy EU na Úřadu vlády ČR. Vystudovala češtinu a francouzštinu na Filozofické fakultě UK. Během tříletého postgraduálního studia na pařížské Sorbonně (Paris V) se věnovala sociální a kulturní antropologii. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání. V její gesci je jazykové vzdělávání na SŠ, zkoušky z češtiny pro cizince a vzdělávání cizinců na středních školách. |
![]() | Mgr. Barbora Krčmářová Pracuje na MŠMT od roku 2018, před tím pracovala na víceletých gymnáziích s vyšším podílem žáků cizinců ve třídách (Open Gate, Pražské humanitní gymnázium) jako školní psycholožka. Vystudovala psychologii a speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání a zabývá se především přijímacími a maturitními zkouškami na středních školách. |
![]() | Mgr. Andrea Králová Pracuje na MŠMT od roku 2019, před tím pracovala jako učitelka na střední odborné škole. Vystudovala učitelství pro střední školy ve studijním oboru český jazyka a literatura – základy společenských věd na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání a zabývá se především maturitními zkouškami na středních školách. |
![]() | Mgr. Ivana Reihsová Vystudovala učitelství pro střední školy ve studijním oboru český jazyk a literatura – anglický jazyk na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. 16 let pracovala jako učitelka na základních školách a obchodní akademii. Od roku 2012 působí v České školní inspekci, třetím rokem jako zástupkyně ředitelky Ústeckého inspektorátu. |
Sabien Onvlee | |
![]() | doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. Vyučuje na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy předškolní pedagogiku a garantuje bakalářský program učitelství pro mateřské školy. Věnuje se srovnávací pedagogice, inovativním přístupům v předškolním vzdělávání a profesní přípravě učitelů. Má zkušenosti s podporou vícejazyčných dětí a inkluzivními přístupy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Dlouhodobě se zapojuje do mezinárodních i národních projektů zaměřených na rozvoj kvality vzdělávání a přípravu pedagogů. |
![]() | PhDr. Petra Ristić, Ph.D. Je ředitelkou mateřské školy v Praze a působí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde vyučuje teoretické i prakticky zaměřené kurzy didaktiky předškolního vzdělávání. Odborně se zaměřuje na inkluzivní vzdělávání, podporu vícejazyčných dětí, dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. V minulosti působila jako lektorka kurzů zaměřených na podporu inkluzivního vzdělávání a jazykové integrace. Podílela se na řešení řady mezinárodních projektů Erasmus+ i národních výzkumných projektů. |
PhDr. Marie Jelínková, Ph.D. Působí na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, na Katedře veřejné a sociální politiky, kde se věnuje výuce a výzkumu v oblasti migrace a integrace. Odborně se zaměřuje na lokální integrační politiky, roli migrace ve veřejných politikách a spolupráci mezi různými úrovněmi veřejné správy. Je autorkou a spoluautorkou řady odborných publikací věnujících se integračním postupům v ČR i v zahraničí a analýze veřejného diskurzu o migraci. Aktivně se podílí na mezinárodních i národních výzkumných projektech, ve kterých propojuje akademické poznatky s praxí integrační politiky. | |
![]() | Mgr. Zuzana Chmelířová Vučková Vystudovala psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V minulosti pracovala jako psycholog v Dětském diagnostickém ústavu a na Neurologické klinice VFN. Přes 20 let pracuje v Zařízení pro děti-cizince a od roku 2013 zde působí jako ředitelka. |
![]() | Kristýna Šeniglová, MSc Psycholožka se zkušeností z klinického, sociálního i školského sektoru. Studium v zahraničí (UK, Holandsko) a zkušenost s prací s lidmi z cizích zemí v oblasti duševního zdraví (Prague Integration) obohatilo její práci o perspektivu mladého člověka hledajícího porozumění v nové zemi. Skrze trauma-respektující přístup se jako součást organizace Society for All, z.s. (SOFA) snaží šířit praktické tipy a vhledy k tématu dětí a mladých lidí z cizích zemí v českých školách a pomáhá pedagogickým pracovníkům odpovídat na otázky, jak tyto žáky co nejlépe podpořit a přispět tak k jejich zdravé adaptaci a duševnímu zdraví. |
![]() | Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. Vyučuje na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity a zároveň pracuje jako metodik a lektor češtiny jako druhého jazyka v kurzech pro děti i dospělé v Centru pro cizince Jihomoravského kraje. Dlouhodobě spolupracuje s NPI ČR jako lektor seminářů se zaměřením na problematiku vzdělávání dětí s OMJ. |
![]() | Mgr. Karoline Němcová Růžičková Karoline se narodila českým rodičům v Kanadě a od předškolního věku navštěvovala francouzskou školu. Ovládá češtinu, francouzštinu a angličtinu, později se začala učit také němčinu. Po revoluci se její rodina dvakrát vrátila do České republiky, což ji v mnoha ohledech formovalo jako „cizinku“ v místním školním systému. Tato zkušenost ji inspirovala k učitelské dráze. Již více než dvacet let vyučuje angličtinu na Základní škole a gymnáziu města Konice v Olomouckém kraji. Karoline věří, že angličtina může být rovnou výchozí platformou pro všechny žáky – tam, kde čeština jako druhý jazyk může studenty limitovat, angličtina naopak posiluje jejich sebevědomí. Jazyky vnímá jako prostředky k budování vztahů, důvěry a porozumění v inkluzivních, vícejazyčných třídách. |
![]() | PhDr. Josef Mižigar (tavata.cz, josefmizigar.cz) Je psycholog, KBT terapeut, supervizor a lektor, který pracoval 11 let jako školní psycholog na ZŠ a také učil psychologii na SŠ. Od vysoké školy spolupracuje s pěstounskými rodinami. Aktuálně je ředitelem v Tavata institutu, kde lektoruje témata pro pedagogy a školní psychology. v Praze má svoji vlastní psychologickou a supervizní praxi. Je frekventantem výcviku v INDEPTu. |
![]() | Mgr. Lenka Kader Aghová Působí na Základní škole Lyčkovo náměstí jako koordinátorka a učitelka češtiny žáků s OMJ. Dvacet let učí češtinu jako cizí i druhý jazyk děti i dospělé. S kolegyní Lenkou Pechátovou připravuje a realizuje webináře, ve kterých se věnují přijímání, začleňování a vzdělávání žáků cizinců. Vystudovala obor Učitelství 1. stupně ZŠ na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a absolvovala Dvousemestrální zdokonalovací kurz k výuce češtiny jako cizího jazyka Univerzity Karlovy v Praze. |
![]() | Mgr. Natálie Baránková Vystudovala na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy Literární komparatistiku – Hebraistiku a Učitelství českého jazyka a literatury pro SŠ. Pracovala jako lektorka českého jazyka a lektorka seminářů pro pedagogy předškolního vzdělávání v Integračním centru Praha. Nyní působí v Metě o.p.s. jako metodička a lektorka v kurzu Češtiny jako druhého jazyka a jako odborná pracovnice pro předškolní vzdělávání. |
Informace o 8. ročníku konference (2024) o podpoře vzděláváni cizinců