logo

Konference cizinci 2025 (9. ročník)

04.09.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Třídní učitel/ka
Odborná veřejnost
Informace o 9. ročníku konference o podpoře vzděláváni cizinců pořádané 9. 10. 2025.
Obrázek článku

Ilustrační obrázek vygeneroval ChatGPT.

Celostátní konference – Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti/žáky cizince IX. aneb co je nového v této oblasti? 

Čtvrtek 9. října 2025 9:00 až 15:30, online.

Konference je určena široké pedagogické veřejnosti.

9. ročník konference Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti/žáky cizince IX. aneb co je nového v této oblasti? proběhl ve čtvrtek 9. října 2025 9:00 až 15:30, onlineKonference byla určena pro všechny, kdo se ve své praxi setkávají s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a chtějí efektivněji podporovat jejich vzdělávání a integraci.

Ve spolupráci s kolegy z MŠMT přinesla aktuální informace o změnách v tématu podpory vzdělávání dětí a žáků cizinců v mateřských, základních i středních školách. Představila novinky týkající se přijímacího a maturitního řízení pro žáky cizince. Věnovala se také pohledu České školní inspekce a zazněl příspěvek Holandské školní inspekce o mezinárodním srovnání přístupu k nově příchozím cizincům do škol v několika evropských státech. Odpoledne navazoval blok zaměřený na sdílení dobré praxe, kde řešila spolupráci s rodiči v MŠ, podpora duševního zdraví dětí s OMJ a péči o děti bez doprovodu v ČR. Program byl zakončen prakticky zaměřenými workshopy, které nabídly konkrétní nástroje a metody pro práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem (podrobný program naleznete níže).

Letos jsme navíc nabídli novinku – po konferenci následuje série Konferenčních follow-upů v podobě webinářů, které umožní ještě hlouběji probrat specifická témata a prohloubit si poznatky z konference.

Program

Streamovaná část: Poskytování podpory dětem/žákům cizincům v České republice (aktuální informace)

ČasProgram
09.00–09.10Zahájení a úvodní slovo (MŠMT)
PaedDr. Michal Černý, ředitel odboru základního, předškolního vzdělávání  MŠMT (21)
09.10–09.30Podpora vzdělávání dětí a žáků cizinců v MŠ a ZŠ ve šk. roce 2025/2026
Mgr. Svatopluk Pohořelý, vedoucí Oddělení organizace předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání, Odbor předškolního a základního vzdělávání MŠMT, prezentace
09.30–09.50Podpora vzdělávání a jazyková příprava žáků cizinců na SŠ v roce 2025/2026
PhDr. Marie Černíková, ministerská radová, Oddělení všeobecného vzdělávání, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT, prezentace
09.50–10.10Přijímání žáků cizinců na SŠ (změny ve šk. roce 2025/2026) 
Mgr. Barbora Krčmářová, ministerská radová, Oddělení všeobecného vzdělávání, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT, prezentace
10.10–10.30Maturitní zkouška pro žáky cizince ve světle novely školského zákona
Mgr. Andrea Králová, ministerská radová, Oddělení všeobecného vzdělávání, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT, prezentace
10.30–10.50Diskuze, dotazy
10.50–10.55Přestávka
10.55-11.15Vzdělávání žáků s OMJ pohledem ČŠI
Mgr. Ivana Reihsová, zástupkyně ředitelky inspektorátu, Ústecký inspektorát ČSI, prezentace
11.15–11.35Newcomer education and supervision, an international comparison
Sabien Onvlee, Inspektor středního vzdělávání, Školní inspekce, Holandsko, prezentace
11.35–11.50Diskuze, dotazy
11.50–12.20Přestávka na oběd 


Blok věnovaný sdílení dobré praxe

ČasProgram
12.20–12.40
Spolupráce s rodiči-cizinci a podpora dětí s OMJ v MŠ: zkušenosti z české praxe a inspirace z Evropy
doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D., vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a garantka bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy, prezentace
PhDr. Petra Ristić, Ph.D., ředitelka mateřské školy a vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy
PhDr. Marie Jelínková, Ph.D., vysokoškolská pedagožka na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy
12.40–13.00
Zařízení pro žáky bez doprovodu
Mgr. Zuzana Chmelířová Vučková, ředitelka Zařízení pro děti-cizince, prezentace
13.00–13.20
Žáci z různých zemí v českých školách a jejich duševní zdraví
Kristýna Šeniglová, MSc, psycholožka SOFA, prezentace
13.20–13.50Diskuze
13.50–14.00Přestávka + přesun na odpolední workshopy

 

Odpolední workshopy

ČasProgram
14.00–15.30 (paralelní bloky)A: Kooperativní hry ve výuce češtiny pro děti a žáky s OMJ, prezentace 
V rámci webináře bude představen nový výukový materiál ke Kurikulu češtiny jako druhého jazyka pro ZV:  Liščí pěšinou za češtinou 
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D., vysokoškolský učitel na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, metodik češtiny pro cizince v Centru pro cizince JMK
B: Podpora dětí s OMJ a spolupráce s rodiči-cizinci: evropské inspirace a české zkušenosti, prezentace
doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D., vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a garantka bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy
PhDr. Petra Ristić, Ph.D., ředitelka mateřské školy a vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy

 

Conference Follow-Ups (Na vlně konference)

Aktivity v následných dnech po konferenci – přihlásit se můžete na každou zvlášť

Datum
a čas
Program
13. 10. 2025
15:00–16:30
CLIL a digitální nástroje pro vícejazyčné třídy
Mgr. Karoline Němcová Růžičková, učitelka angličtiny na Základní škole a gymnáziu města Konice
Přihlašování zde
14. 10. 2025
15:30–17:00
Podpora dětí s migrační zkušeností v praxi MŠ
PhDr. Josef Mižigar, psycholog, KBT terapeut, supervizor a ředitel TAVATA INSTITUT
Přihlašování zde
15. 10. 2025
15:00–15:45
Mateřština jako klíč: Jak diagnostika odborníkem ze země původu podporuje zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb (SVP) žáka s OMJ
Mgr. Lenka Kader Aghová, koordinátorka podpory integrace žáků s OMJ, Základní škola a mateřská škola, Praha 8, Lyčkovo náměstí 6
Přihlašování zde
16. 10. 2025
15:00–16:30
Jazyková diagnostika v MŠ: Jak děti slyší, mluví a rozumí
Mgr. Natálie Baránková, metodička a lektorka v kurzu Češtiny jako druhého jazyka, odborná pracovnice pro předškolní vzdělávání Meta o.p.s.
Přihlašování zde


Medailonky vystupujících v rámci konference

Doplníme během pár dní.

 O vystupujících
PaedDr. Michal Černý
Původně vystudoval učitelství pro 1. stupeň ZŠ, 35 let učil (ponejvíce matematiku na 2. stupni ZŠ), z toho 28 let řídil základní školu v Praze-Klánovicích, ve které bylo vždy významné zastoupení žáků – cizinců. Tato škola byla také určena pro výuku češtiny pro cizince pro Prahu 21 v rámci projektu Magistrátu hl. m. Prahy „Systémová podpora výuky ČJ jako cizího jazyka“. Od roku 2019 do roku 2021 byl prezidentem Asociace ředitelů základních škol ČR. Od května 2021 je ředitelem Odboru základního, předškolního vzdělávání MŠMT (21).
Mgr. Svatopluk PohořelýMgr. Svatopluk Pohořelý
Pracuje na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT(již tradičně) od roku 1993, nyní v Odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT na pozici vedoucího Oddělení organizace předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT. Dlouhodobě se zabývá tvorbou a výklady právních předpisů a metodických materiálů, přípravou kurikulárních a koncepčních dokumentů zejména pro základní vzdělávání. Má také zkušenosti s přípravou projektů ESF, přípravou a administrací dotačních a rozvojových programů a vedením seminářů pro pedagogické pracovníky.
PhDr. Marie ČerníkováPhDr. Marie Černíková
Pracuje na MŠMT od 2008. Předtím učila ČJ pro cizince na ÚJOP UK a francouzštinu na Jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky hl. města Prahy a VŠE. Před vstupem ČR do EU se zabývala revizí překladů legislativy EU na Úřadu vlády ČR. Vystudovala češtinu a francouzštinu na Filozofické fakultě UK. Během tříletého postgraduálního studia na pařížské Sorbonně (Paris V) se věnovala sociální a kulturní antropologii. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání. V její gesci je jazykové vzdělávání na SŠ, zkoušky z češtiny pro cizince a vzdělávání cizinců na středních školách.
Mgr. Barbora KrčmářováMgr. Barbora Krčmářová
Pracuje na MŠMT od roku 2018, před tím pracovala na víceletých gymnáziích s vyšším podílem žáků cizinců ve třídách (Open Gate, Pražské humanitní gymnázium) jako školní psycholožka. Vystudovala psychologii a speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání a zabývá se především přijímacími a maturitními zkouškami na středních školách.
Mgr. Andrea Králová
Pracuje na MŠMT od roku 2019, před tím pracovala jako učitelka na střední odborné škole. Vystudovala učitelství pro střední školy ve studijním oboru český jazyka a literatura – základy společenských věd na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání a zabývá se především maturitními zkouškami na středních školách.
Mgr. Ivana Reihsová
Vystudovala učitelství pro střední školy ve studijním oboru český jazyk a literatura – anglický jazyk na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. 16 let pracovala jako učitelka na základních školách a obchodní akademii. Od roku 2012 působí v České školní inspekci, třetím rokem jako zástupkyně ředitelky Ústeckého inspektorátu.

Sabien Onvlee
doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučuje na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy předškolní pedagogiku a garantuje bakalářský program učitelství pro mateřské školy. Věnuje se srovnávací pedagogice, inovativním přístupům v předškolním vzdělávání a profesní přípravě učitelů. Má zkušenosti s podporou vícejazyčných dětí a inkluzivními přístupy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Dlouhodobě se zapojuje do mezinárodních i národních projektů zaměřených na rozvoj kvality vzdělávání a přípravu pedagogů.
PhDr. Petra Ristić, Ph.D.
Je ředitelkou mateřské školy v Praze a působí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde vyučuje teoretické i prakticky zaměřené kurzy didaktiky předškolního vzdělávání. Odborně se zaměřuje na inkluzivní vzdělávání, podporu vícejazyčných dětí, dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. V minulosti působila jako lektorka kurzů zaměřených na podporu inkluzivního vzdělávání a jazykové integrace. Podílela se na řešení řady mezinárodních projektů Erasmus+ i národních výzkumných projektů.

PhDr. Marie Jelínková, Ph.D.
Působí na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, na Katedře veřejné a sociální politiky, kde se věnuje výuce a výzkumu v oblasti migrace a integrace. Odborně se zaměřuje na lokální integrační politiky, roli migrace ve veřejných politikách a spolupráci mezi různými úrovněmi veřejné správy. Je autorkou a spoluautorkou řady odborných publikací věnujících se integračním postupům v ČR i v zahraničí a analýze veřejného diskurzu o migraci. Aktivně se podílí na mezinárodních i národních výzkumných projektech, ve kterých propojuje akademické poznatky s praxí integrační politiky.
Mgr. Zuzana Chmelířová Vučková
Vystudovala psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V minulosti pracovala jako psycholog v Dětském diagnostickém ústavu a na Neurologické klinice VFN. Přes 20 let pracuje v Zařízení pro děti-cizince a od roku 2013 zde působí jako ředitelka.
Kristýna Šeniglová, MSc
Psycholožka se zkušeností z klinického, sociálního i školského sektoru. Studium v zahraničí (UK, Holandsko) a zkušenost s prací s lidmi z cizích zemí v oblasti duševního zdraví (Prague Integration) obohatilo její práci o perspektivu mladého člověka hledajícího porozumění v nové zemi. Skrze trauma-respektující přístup se jako součást organizace Society for All, z.s. (SOFA) snaží šířit praktické tipy a vhledy k tématu dětí a mladých lidí z cizích zemí v českých školách a pomáhá pedagogickým pracovníkům odpovídat na otázky, jak tyto žáky co nejlépe podpořit a přispět tak k jejich zdravé adaptaci a duševnímu zdraví.

Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D.
Vyučuje na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity a zároveň pracuje jako metodik a lektor češtiny jako druhého jazyka v kurzech pro děti i dospělé v Centru pro cizince Jihomoravského kraje. Dlouhodobě spolupracuje s NPI ČR jako lektor seminářů se zaměřením na problematiku vzdělávání dětí s OMJ.

Mgr. Karoline Němcová Růžičková
Karoline se narodila českým rodičům v Kanadě a od předškolního věku navštěvovala francouzskou školu. Ovládá češtinu, francouzštinu a angličtinu, později se začala učit také němčinu. Po revoluci se její rodina dvakrát vrátila do České republiky, což ji v mnoha ohledech formovalo jako „cizinku“ v místním školním systému. Tato zkušenost ji inspirovala k učitelské dráze. Již více než dvacet let vyučuje angličtinu na Základní škole a gymnáziu města Konice v Olomouckém kraji. Karoline věří, že angličtina může být rovnou výchozí platformou pro všechny žáky – tam, kde čeština jako druhý jazyk může studenty limitovat, angličtina naopak posiluje jejich sebevědomí. Jazyky vnímá jako prostředky k budování vztahů, důvěry a porozumění v inkluzivních, vícejazyčných třídách.
PhDr. Josef Mižigar (tavata.cz, josefmizigar.cz)
Je psycholog, KBT terapeut, supervizor a lektor, který pracoval 11 let jako školní psycholog na ZŠ a také učil psychologii na SŠ. Od vysoké školy spolupracuje s pěstounskými rodinami. Aktuálně je ředitelem v Tavata institutu, kde lektoruje témata pro pedagogy a školní psychology. v Praze má svoji vlastní psychologickou a supervizní praxi. Je frekventantem výcviku v INDEPTu.
Mgr. Lenka Kader Aghová
Působí na Základní škole Lyčkovo náměstí jako koordinátorka a učitelka češtiny žáků s OMJ. Dvacet let učí češtinu jako cizí i druhý jazyk děti i dospělé. S kolegyní Lenkou Pechátovou připravuje a realizuje webináře, ve kterých se věnují přijímání, začleňování a vzdělávání žáků cizinců. Vystudovala obor Učitelství 1. stupně ZŠ na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a absolvovala Dvousemestrální zdokonalovací kurz k výuce češtiny jako cizího jazyka Univerzity Karlovy v Praze.

Mgr. Natálie Baránková
Vystudovala na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy Literární komparatistiku – Hebraistiku a Učitelství českého jazyka a literatury pro SŠ. Pracovala jako lektorka českého jazyka a lektorka seminářů pro pedagogy předškolního vzdělávání v Integračním centru Praha. Nyní působí v Metě o.p.s. jako metodička a lektorka v kurzu Češtiny jako druhého jazyka a jako odborná pracovnice pro předškolní vzdělávání.

Mohlo by Vás zajímat

Konference cizinci 2024 (8. ročník)

Informace o 8. ročníku konference (2024) o podpoře vzděláváni cizinců

Zobrazit další články