Ilustrační obrázek vygeneroval ChatGPT.
Čtvrtek 9. října 2024 9:00 až 15:30, online, přihlaste se prosím zde.
Konference je určena široké pedagogické veřejnosti.
S velkou radostí si vás dovolujeme pozvat na 9. ročník konference Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti/žáky cizince IX. aneb co je nového v této oblasti? Konference je určena pro všechny, kdo se ve své praxi setkávají s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a chtějí efektivněji podporovat jejich vzdělávání a integraci.
Již tradičně přineseme aktuální informace o změnách v tomto tématu v letošním roce ve spolupráci s kolegy z MŠMT, kteří se zaměří na podporu vzdělávání dětí a žáků cizinců v mateřských, základních i středních školách, a představí novinky mimo jiné týkající se přijímacího a maturitního řízení. Následovat bude pohled České školní inspekce a mezinárodní srovnání z Holandska. Odpoledne se plynule přesuneme k bloku zaměřenému na sdílení dobré praxe, kde se dozvíte více o spolupráci s rodiči, podpoře duševního zdraví dětí s OMJ a péči o děti bez doprovodu. Program vyvrcholí prakticky zaměřenými workshopy, které nabídnou konkrétní nástroje a metody pro práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem (podrobný program naleznete níže).
Letos navíc nabízíme novinku – po konferenci bude následovat série Koferenčních follow-upů v podobě webinářů, které vám umožní ještě hlouběji probrat specifická témata a prohloubit si poznatky z konference.
Přijďte se inspirovat, sdílet své zkušenosti a navázat nové kontakty. Těšíme se na vás!
Čas | Program |
09.00–09.10 | Zahájení a úvodní slovo (MŠMT) |
09.10–09.30 | Podpora vzdělávání dětí a žáků cizinců v MŠ a ZŠ ve šk. roce 2025/2026 Mgr. Svatopluk Pohořelý, vedoucí Oddělení organizace předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání, Odbor předškolního a základního vzdělávání MŠMT |
09.30–09.50 | Podpora vzdělávání a jazyková příprava žáků cizinců na SŠ v roce 2025/2026 PhDr. Marie Černíková, ministerská radová, Oddělení všeobecného vzdělávání, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT |
09.50–10.10 | Přijímání žáků cizinců na SŠ (změny ve šk. roce 2025/2026) Mgr. Barbora Krčmářová, ministerská radová, Oddělení všeobecného vzdělávání, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT |
10.10–10.30 | Maturitní zkouška pro žáky cizince ve světle novely školského zákona Mgr. Andrea Králová, ministerský rada, Oddělení všeobecného vzdělávání, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT |
10.30–10.50 | Diskuze, dotazy |
10.50–10.55 | Přestávka |
10.55-11.15 | Vzdělávání žáků s OMJ pohledem ČŠI Mgr. Ivana Reihsová, zástupkyně ředitelky inspektorátu, Ústecký inspektorát ČSI |
11.15–11.35 | Newcomer education and supervision, an international comparison Sabien Onvlee, Inspektor středního vzdělávání, Školní inspekce, Holandsko |
11.35–11.50 | Diskuze, dotazy |
11.50–12.20 | Přestávka na oběd |
Čas | Program |
12.20–12.40 | Spolupráce s rodiči-cizinci a podpora dětí s OMJ v MŠ: zkušenosti z české praxe a inspirace z Evropy doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D., vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a garantka bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy PhDr. Petra Ristić, Ph.D., ředitelka mateřské školy a vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy PhDr. Marie Jelínková, Ph.D., vysokoškolská pedagožka na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy |
12.40–13.00 | Zařízení pro žáky bez doprovodu Mgr. Zuzana Chmelířová Vučková, ředitelka Zařízení pro děti-cizince |
13.00–13.20 | Příspěvek k tématu duševního zdraví dětí/žáků s OMJ (název bude upřesněn) Kristýna Šeniglová, MSc, psycholožka SOFA |
13.20–13.50 | Diskuze |
13.50–14.00 | Přestávka + přesun na odpolední workshopy |
Čas | Program |
14.00–15.30 (paralelní bloky) | A: Kooperativní hry ve výuce češtiny pro děti s OMJ Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D., vysokoškolský učitel na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, metodik češtiny pro cizince v Centru pro cizince JMK |
B: Podpora dětí s OMJ a spolupráce s rodiči-cizinci: evropské inspirace a české zkušenosti doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D., vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a garantka bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy PhDr. Petra Ristić, Ph.D., ředitelka mateřské školy a vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy |
Aktivity v následných dnech po konferenci.
Datum a čas | Program |
13. 10. 2025 15:00–16:30 | CLIL a digitální nástroje pro vícejazyčné třídy Mgr. Karoline Němcová Růžičková, učitelka angličtiny na Základní škole a gymnáziu města Konice |
14. 10. 2025 15:30–17:00 | Podpora dětí s migrační zkušeností v praxi MŠ PhDr. Josef Mižigar, psycholog, KBT terapeut, supervizor a ředitel TAVATA INSTITUT |
15. 10. 2025 15:00–15:45 | Mateřština jako klíč: Jak diagnostika odborníkem ze země původu podporuje zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb (SVP) žáka s OMJ Mgr. Lenka Kader Aghová, koordinátorka podpory integrace žáků s OMJ, Základní škola a mateřská škola, Praha 8, Lyčkovo náměstí 6 |
16. 10. 2025 15:00–16:30 | Jazyková diagnostika v MŠ: Jak děti slyší, mluví a rozumí Mgr. Natálie Baránková, metodička a lektorka v kurzu Češtiny jako druhého jazyka, odborná pracovnice pro předškolní vzdělávání Meta o.p.s. |
Doplníme během pár dní.
O vystupujících | |
![]() | Mgr. Svatopluk Pohořelý Pracuje na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy od roku 1993, nyní v Odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT na pozici vedoucího Oddělení organizace předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT. Dlouhodobě se zabývá tvorbou a výklady právních předpisů a metodických materiálů, přípravou kurikulárních a koncepčních dokumentů zejména pro základní vzdělávání. Má také zkušenosti s přípravou projektů ESF, přípravou a administrací dotačních a rozvojových programů a vedením seminářů pro pedagogické pracovníky. |
![]() | PhDr. Marie Černíková Pracuje na MŠMT od 2008. Předtím učila ČJ pro cizince na ÚJOP UK a francouzštinu na Jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky hl. města Prahy a VŠE. Před vstupem ČR do EU se zabývala revizí překladů legislativy EU na Úřadu vlády ČR. Vystudovala češtinu a francouzštinu na Filozofické fakultě UK. Během tříletého postgraduálního studia na pařížské Sorbonně (Paris V) se věnovala sociální a kulturní antropologii. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání. V její gesci je jazykové vzdělávání ve SŠ, zkoušky z češtiny pro cizince a vzdělávání cizinců ve středních školách. |
![]() | Mgr. Barbora Krčmářová Pracuje na MŠMT od roku 2018, před tím pracovala na víceletých gymnáziích s vyšším podílem žáků cizinců ve třídách (Open Gate, Pražské humanitní gymnázium) jako školní psycholožka. Vystudovala psychologii a speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání a zabývá se především přijímacími a maturitními zkouškami na středních školách. |
![]() | Mgr. Andrea Králová Pracuje na MŠMT od roku 2019, před tím pracovala jako učitelka na střední odborné škole. Vystudovala učitelství pro střední školy ve studijním oboru český jazyka a literatura – základy společenských věd na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání a zabývá se především maturitními zkouškami na středních školách. |
Mgr. Ivana Reihsová text | |
Sabien Onvlee text | |
![]() | doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. Vyučuje na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy předškolní pedagogiku a garantuje bakalářský program učitelství pro mateřské školy. Věnuje se srovnávací pedagogice, inovativním přístupům v předškolním vzdělávání a profesní přípravě učitelů. Má zkušenosti s podporou vícejazyčných dětí a inkluzivními přístupy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Dlouhodobě se zapojuje do mezinárodních i národních projektů zaměřených na rozvoj kvality vzdělávání a přípravu pedagogů. |
![]() | PhDr. Petra Ristić, Ph.D. Je ředitelkou mateřské školy v Praze a působí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde vyučuje teoretické i prakticky zaměřené kurzy didaktiky předškolního vzdělávání. Odborně se zaměřuje na inkluzivní vzdělávání, podporu vícejazyčných dětí, dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. V minulosti působila jako lektorka kurzů zaměřených na podporu inkluzivního vzdělávání a jazykové integrace. Podílela se na řešení řady mezinárodních projektů Erasmus+ i národních výzkumných projektů. |
PhDr. Marie Jelínková, Ph.D. text | |
![]() | Mgr. Zuzana Chmelířová Vučková Vystudovala psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V minulosti pracovala jako psycholog v Dětském diagnostickém ústavu a na Neurologické klinice VFN. Přes 20 let pracuje v Zařízení pro děti-cizince a od roku 2013 zde působí jako ředitelka. |
Kristýna Šeniglová, MSc text | |
![]() | Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. Vyučuje na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity a zároveň pracuje jako metodik a lektor češtiny jako druhého jazyka v kurzech pro děti i dospělé v Centru pro cizince Jihomoravského kraje. Dlouhodobě spolupracuje s NPI ČR jako lektor seminářů se zaměřením na problematiku vzdělávání dětí s OMJ. |
![]() | Mgr. Karoline Němcová Růžičková Karoline se narodila českým rodičům v Kanadě a od předškolního věku navštěvovala francouzskou školu. Ovládá češtinu, francouzštinu a angličtinu, později se začala učit také němčinu. Po revoluci se její rodina dvakrát vrátila do České republiky, což ji v mnoha ohledech formovalo jako „cizinku“ v místním školním systému. Tato zkušenost ji inspirovala k učitelské dráze. Již více než dvacet let vyučuje angličtinu na Základní škole a gymnáziu města Konice v Olomouckém kraji. Karoline věří, že angličtina může být rovnou výchozí platformou pro všechny žáky – tam, kde čeština jako druhý jazyk může studenty limitovat, angličtina naopak posiluje jejich sebevědomí. Jazyky vnímá jako prostředky k budování vztahů, důvěry a porozumění v inkluzivních, vícejazyčných třídách. |
![]() | PhDr. Josef Mižigar (tavata.cz, josefmizigar.cz) Je psycholog, KBT terapeut, supervizor a lektor, který pracoval 11 let jako školní psycholog na ZŠ a také učil psychologii na SŠ. Od vysoké školy spolupracuje s pěstounskými rodinami. Aktuálně je ředitelem v Tavata institutu, kde lektoruje témata pro pedagogy a školní psychology. V Praze má svoji vlastní psychologickou a supervizní praxi. Je frekventantem výcviku v INDEPTu. |
Mgr. Lenka Kader Aghová text | |
![]() | Mgr. Natálie Baránková Vystudovala na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy Literární komparatistiku – Hebraistiku a Učitelství českého jazyka a literatury pro SŠ. Pracovala jako lektorka českého jazyka a lektorka seminářů pro pedagogy předškolního vzdělávání v Integračním centru Praha. Nyní působí v Metě o.p.s. jako metodička a lektorka v kurzu Češtiny jako druhého jazyka a jako odborná pracovnice pro předškolní vzdělávání. |
Informace o 8. ročníku konference (2024) o podpoře vzděláváni cizinců