logo

Konference cizinci 2025 (9. ročník)

04.09.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Třídní učitel/ka
Odborná veřejnost
Informace o 9. ročníku konference o podpoře vzděláváni cizinců pořádané 9. 10. 2025.
Obrázek článku

Ilustrační obrázek vygeneroval ChatGPT.

Celostátní konference – Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti/žáky cizince IX. aneb co je nového v této oblasti? 

Čtvrtek 9. října 2024 9:00 až 15:30, online, přihlaste se prosím zde.

Konference je určena široké pedagogické veřejnosti.

S velkou radostí si vás dovolujeme pozvat na 9. ročník konference Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti/žáky cizince IX. aneb co je nového v této oblasti? Konference je určena pro všechny, kdo se ve své praxi setkávají s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a chtějí efektivněji podporovat jejich vzdělávání a integraci.

Již tradičně přineseme aktuální informace o změnách v tomto tématu v letošním roce ve spolupráci s kolegy z MŠMT, kteří se zaměří na podporu vzdělávání dětí a žáků cizinců v mateřských, základních i středních školách, a představí novinky mimo jiné týkající se přijímacího a maturitního řízení. Následovat bude pohled České školní inspekce a mezinárodní srovnání z Holandska. Odpoledne se plynule přesuneme k bloku zaměřenému na sdílení dobré praxe, kde se dozvíte více o spolupráci s rodiči, podpoře duševního zdraví dětí s OMJ a péči o děti bez doprovodu. Program vyvrcholí prakticky zaměřenými workshopy, které nabídnou konkrétní nástroje a metody pro práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem (podrobný program naleznete níže).

Letos navíc nabízíme novinku – po konferenci bude následovat série Koferenčních follow-upů v podobě webinářů, které vám umožní ještě hlouběji probrat specifická témata a prohloubit si poznatky z konference.

Přijďte se inspirovat, sdílet své zkušenosti a navázat nové kontakty. Těšíme se na vás!

Program

Streamovaná část: Poskytování podpory dětem/žákům cizincům v České republice (aktuální informace)

ČasProgram
09.00–09.10Zahájení a úvodní slovo (MŠMT)
09.10–09.30Podpora vzdělávání dětí a žáků cizinců v MŠ a ZŠ ve šk. roce 2025/2026
Mgr. Svatopluk Pohořelý, vedoucí Oddělení organizace předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání, Odbor předškolního a základního vzdělávání MŠMT
09.30–09.50Podpora vzdělávání a jazyková příprava žáků cizinců na SŠ v roce 2025/2026
PhDr. Marie Černíková, ministerská radová, Oddělení všeobecného vzdělávání, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT
09.50–10.10Přijímání žáků cizinců na SŠ (změny ve šk. roce 2025/2026) 
Mgr. Barbora Krčmářová, ministerská radová, Oddělení všeobecného vzdělávání, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT
10.10–10.30Maturitní zkouška pro žáky cizince ve světle novely školského zákona
Mgr. Andrea Králová, ministerský rada, Oddělení všeobecného vzdělávání, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT
10.30–10.50Diskuze, dotazy
10.50–10.55Přestávka
10.55-11.15Vzdělávání žáků s OMJ pohledem ČŠI
Mgr. Ivana Reihsová, zástupkyně ředitelky inspektorátu, Ústecký inspektorát ČSI
11.15–11.35Newcomer education and supervision, an international comparison
Sabien Onvlee, Inspektor středního vzdělávání, Školní inspekce, Holandsko
11.35–11.50Diskuze, dotazy
11.50–12.20Přestávka na oběd 


Blok věnovaný sdílení dobrých praxí

ČasProgram
12.20–12.40
Spolupráce s rodiči-cizinci a podpora dětí s OMJ v MŠ: zkušenosti z české praxe a inspirace z Evropy
doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D., vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a garantka bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy
PhDr. Petra Ristić, Ph.D., ředitelka mateřské školy a vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy
PhDr. Marie Jelínková, Ph.D., vysokoškolská pedagožka na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy
12.40–13.00
Zařízení pro žáky bez doprovodu
Mgr. Zuzana Chmelířová Vučková, ředitelka Zařízení pro děti-cizince
13.00–13.20
Příspěvek k tématu duševního zdraví dětí/žáků s OMJ (název bude upřesněn)
Kristýna Šeniglová, MSc, psycholožka SOFA
13.20–13.50Diskuze
13.50–14.00Přestávka + přesun na odpolední workshopy

 

Odpolední workshopy

ČasProgram
14.00–15.30 (paralelní bloky)A: Kooperativní hry ve výuce češtiny pro děti s OMJ 
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D., vysokoškolský učitel na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, metodik češtiny pro cizince v Centru pro cizince JMK
B: Podpora dětí s OMJ a spolupráce s rodiči-cizinci: evropské inspirace a české zkušenosti
doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D., vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a garantka bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy
PhDr. Petra Ristić, Ph.D., ředitelka mateřské školy a vysokoškolská pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy

 

Conference Follow-Ups (Na vlně konference)

Aktivity v následných dnech po konferenci.

Datum
a čas
Program
13. 10. 2025
15:00–16:30
CLIL a digitální nástroje pro vícejazyčné třídy
Mgr. Karoline Němcová Růžičková, učitelka angličtiny na Základní škole a gymnáziu města Konice
14. 10. 2025
15:30–17:00
Podpora dětí s migrační zkušeností v praxi MŠ
PhDr. Josef Mižigar, psycholog, KBT terapeut, supervizor a ředitel TAVATA INSTITUT
15. 10. 2025
15:00–15:45
Mateřština jako klíč: Jak diagnostika odborníkem ze země původu podporuje zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb (SVP) žáka s OMJ
Mgr. Lenka Kader Aghová, koordinátorka podpory integrace žáků s OMJ, Základní škola a mateřská škola, Praha 8, Lyčkovo náměstí 6
16. 10. 2025
15:00–16:30
Jazyková diagnostika v MŠ: Jak děti slyší, mluví a rozumí
Mgr. Natálie Baránková, metodička a lektorka v kurzu Češtiny jako druhého jazyka, odborná pracovnice pro předškolní vzdělávání Meta o.p.s.


Medailonky vystupujících v rámci konference

Doplníme během pár dní.

 O vystupujících
Mgr. Svatopluk PohořelýMgr. Svatopluk Pohořelý
Pracuje na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy od roku 1993, nyní v Odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT na pozici vedoucího Oddělení organizace předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT. Dlouhodobě se zabývá tvorbou a výklady právních předpisů a metodických materiálů, přípravou kurikulárních a koncepčních dokumentů zejména pro základní vzdělávání. Má také zkušenosti s přípravou projektů ESF, přípravou a administrací dotačních a rozvojových programů a vedením seminářů pro pedagogické pracovníky.
PhDr. Marie ČerníkováPhDr. Marie Černíková
Pracuje na MŠMT od 2008. Předtím učila ČJ pro cizince na ÚJOP UK a francouzštinu na Jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky hl. města Prahy a VŠE. Před vstupem ČR do EU se zabývala revizí překladů legislativy EU na Úřadu vlády ČR. Vystudovala češtinu a francouzštinu na Filozofické fakultě UK. Během tříletého postgraduálního studia na pařížské Sorbonně (Paris V) se věnovala sociální a kulturní antropologii. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání. V její gesci je jazykové vzdělávání ve SŠ, zkoušky z češtiny pro cizince a vzdělávání cizinců ve středních školách.
Mgr. Barbora KrčmářováMgr. Barbora Krčmářová
Pracuje na MŠMT od roku 2018, před tím pracovala na víceletých gymnáziích s vyšším podílem žáků cizinců ve třídách (Open Gate, Pražské humanitní gymnázium) jako školní psycholožka. Vystudovala psychologii a speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání a zabývá se především přijímacími a maturitními zkouškami na středních školách.
Mgr. Andrea Králová 
Pracuje na MŠMT od roku 2019, před tím pracovala jako učitelka na střední odborné škole. Vystudovala učitelství pro střední školy ve studijním oboru český jazyka a literatura – základy společenských věd na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání a zabývá se především maturitními zkouškami na středních školách.

Mgr. Ivana Reihsová
text

Sabien Onvlee
text
 doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučuje na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy předškolní pedagogiku a garantuje bakalářský program učitelství pro mateřské školy. Věnuje se srovnávací pedagogice, inovativním přístupům v předškolním vzdělávání a profesní přípravě učitelů. Má zkušenosti s podporou vícejazyčných dětí a inkluzivními přístupy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Dlouhodobě se zapojuje do mezinárodních i národních projektů zaměřených na rozvoj kvality vzdělávání a přípravu pedagogů.
PhDr. Petra Ristić, Ph.D.
Je ředitelkou mateřské školy v Praze a působí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde vyučuje teoretické i prakticky zaměřené kurzy didaktiky předškolního vzdělávání. Odborně se zaměřuje na inkluzivní vzdělávání, podporu vícejazyčných dětí, dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. V minulosti působila jako lektorka kurzů zaměřených na podporu inkluzivního vzdělávání a jazykové integrace. Podílela se na řešení řady mezinárodních projektů Erasmus+ i národních výzkumných projektů.

PhDr. Marie Jelínková, Ph.D.
text
Mgr. Zuzana Chmelířová Vučková
Vystudovala psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V minulosti pracovala jako psycholog v Dětském diagnostickém ústavu a na Neurologické klinice VFN. Přes 20 let pracuje v Zařízení pro děti-cizince a od roku 2013 zde působí jako ředitelka.

Kristýna Šeniglová, MSc
text

Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D.
Vyučuje na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity a zároveň pracuje jako metodik a lektor češtiny jako druhého jazyka v kurzech pro děti i dospělé v Centru pro cizince Jihomoravského kraje.  Dlouhodobě spolupracuje s NPI ČR jako lektor seminářů se zaměřením na problematiku vzdělávání dětí s OMJ.

Mgr. Karoline Němcová Růžičková
Karoline se narodila českým rodičům v Kanadě a od předškolního věku navštěvovala francouzskou školu. Ovládá češtinu, francouzštinu a angličtinu, později se začala učit také němčinu. Po revoluci se její rodina dvakrát vrátila do České republiky, což ji v mnoha ohledech formovalo jako „cizinku“ v místním školním systému. Tato zkušenost ji inspirovala k učitelské dráze. Již více než dvacet let vyučuje angličtinu na Základní škole a gymnáziu města Konice v Olomouckém kraji. Karoline věří, že angličtina může být rovnou výchozí platformou pro všechny žáky – tam, kde čeština jako druhý jazyk může studenty limitovat, angličtina naopak posiluje jejich sebevědomí. Jazyky vnímá jako prostředky k budování vztahů, důvěry a porozumění v inkluzivních, vícejazyčných třídách.
PhDr. Josef Mižigar (tavata.czjosefmizigar.cz)
Je psycholog, KBT terapeut, supervizor a lektor, který pracoval 11 let jako školní psycholog na ZŠ a také učil psychologii na SŠ. Od vysoké školy spolupracuje s pěstounskými rodinami. Aktuálně je ředitelem v Tavata institutu, kde lektoruje témata pro pedagogy a školní psychology. V Praze má svoji vlastní psychologickou a supervizní praxi. Je frekventantem výcviku v INDEPTu.

Mgr. Lenka Kader Aghová
text

Mgr. Natálie Baránková
Vystudovala na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy Literární komparatistiku – Hebraistiku a Učitelství českého jazyka a literatury pro SŠ. Pracovala jako lektorka českého jazyka a lektorka seminářů pro pedagogy předškolního vzdělávání v Integračním centru Praha. Nyní působí v Metě o.p.s. jako metodička a lektorka v kurzu Češtiny jako druhého jazyka a jako odborná pracovnice pro předškolní vzdělávání.

Mohlo by Vás zajímat

Konference cizinci 2024 (8. ročník)

Informace o 8. ročníku konference (2024) o podpoře vzděláváni cizinců

Zobrazit další články