Organizace výuky v heterogenní třídě na SŠ
Obsah webináře je zaměřen na vybrané aspekty práce s heterogenní třídou na střední škole. Cílem je představit účastníkům několik strategií, které podpoří efektivní výuku, tj podpoří efektivnější využití času ve výuce ve prospěch učení žáků, a které lze snadno a rychle začít využívat každým pedagogem. Zaměříme se na podporu bezpečného prostředí a budování kultury „My”, respektující přístup, důležitost používání jednoduchého jazyka při zadávání práce, vizuální podporu, využití rutin pro efektivní využití času a plynulosti hodin, tzv. flow. Budeme se také věnovat vlivu uspořádání prostředí na efektivitu výuky. Ukážeme si možnosti, jak získat rychle zpětnou vazbu od žáků.
Lektorky: Zdeňka Juklová – lektorka, mentorka, koučka, průvodkyně škol s dlouholetou praxí na ZŠ i SŠ
Kateřina Mannová – lektorka, mentorka, výchovná a kariérová poradkyně, učitelka s praxí na ZŠ i na SŠ
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ
7. 4. 17:00–19:00 online, registrace ZDE
5. 5. 17:00–19:00 online, registrace ZDE
Aktivní naslouchání a náročné situace ve třídě
Na webináři projdeme základní podmínky pro efektivní naslouchání. Proces aktivního naslouchání rozdělíme do sedmi snadno zapamatovatelných kroků. Hlavní výhodou aktivního naslouchání je rozvoj emoční inteligence u dítěte. Žák se naučí vnímat sebe, popisovat své pocity, vyjadřovat potřeby a být vnímavý ke svému okolí. Tato metoda přispívá k tvorbě bezpečného a transparentního prostředí v kolektivu.
Lektorka: Radka Schillerová, MBA – lektorka komunikačních dovedností, pracuje s rodiči i pedagogy, pořádá
workshopy, přednášky a kurzy
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ
27. 3. 14:30–16:30 online, registrace ZDE
12. 6. 14:30–16:30 online, registrace ZDE
Jak na vztek a agresi ve třídě?
K životu patří celá škála emocí, od radosti po vztek. Vztek ve třídě však narušuje vyučování, ničí vztahy a vytváří nepříjemnou atmosféru. Často nevíme, jak s ním naložit, a proto se ho chceme u dětí co nejrychleji zbavit. A co agrese? Vztek a agrese se démonizují, protože nevíme, jaký postoj k nim zaujmout. Na semináři se dozvíte, zda mají vztek a agrese něco společného, k čemu slouží, jak se projevují a zda je agrese vrozená nebo naučená. Probereme, jak přistupovat k dětem prožívajícím vztek či agresi a jak s nimi jednat. Získáte také nástroje pro budování vztahu s náročným žákem.
Lektorka: Radka Schillerová, MBA – lektorka komunikačních dovedností, pracuje s rodiči i pedagogy, pořádá workshopy, přednášky a kurzy
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ
28. 4. 14:30–16:30 online, registrace ZDE
5. 6. 14:30–16:30 online, registrace ZDE
Emoční první pomoc
Buší Vám srdce rychleji ve stresu nebo v krizi? Na semináři představíme nástroj EmotionAid, který pomocí pěti kroků zklidní a změní tuto reakci na místě. EmotionAid uvolňuje stres, zabraňuje fyziologickým důsledkům hromadícího se stresu, reguluje vlastní emoce a pomáhá ostatním. Jeho účelem je předcházet vyhoření, únavě ze soucitu a přehlcujícím zážitkům. (Během semináře si vyzkoušíte i další sebezkušenostní hry, jako například nekonečný koberec.)
Lektorka: Radka Schillerová, MBA – lektorka komunikačních dovedností, pracuje s rodiči i pedagogy, pořádá workshopy, přednášky a kurzy
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ, pracovníci terénních (sociálních) služeb pro mladé migranty (UA)
29. 5. 14:30–16:30 online, registrace ZDE
Jak podpořit žáky s nedostatečnou znalostí češtiny a zapojit je do výuky
Seminář poskytne základní orientaci v tématu a ukáže, jak zlepšit slovní zásobu žáků s OMJ (i žáků se sociálním znevýhodněním) a jak je podpořit v rámci běžné výuky, nejen v komunikační, ale i odborné češtině. Také účastníky seznámí s učebnicemi, internetovými zdroji a technologiemi, které pomáhají v rámci jazykové podpory žáků.
Lektorka: Mgr. Lucie Sichingerová – učitelka, adaptační koordinátorka, koordinátorka vzdělávání žáků s OMJ, lektorka
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ, pracovníci terénních (sociálních) služeb pro mladé migranty (UA)
21. 5. 14:10–17:10 online, registrace ZDE
Jak podpořit žáky, kteří přicházejí z válečných konfliktů
Nově příchozí žáci a studenti nejen z Ukrajiny, ale i z jiných zemí ve válečném konfliktu, prochází v rámci tranzice a adaptace do nového prostředí různými stresovými situacemi. Škola je místem, kde tito žáci a studenti tráví velkou část svého času, proto je proces adaptace a vyrovnání se s náročnými zkušenostmi značně ovlivněn nastavením prostředí školy. Pojďme si říct, jaké zážitky mohly žáky a studenty na cestě ovlivňovat a jaké dopady to pro jejich schopnost soustředit se a učit se může mít. Představíme praktické tipy, jak je můžeme my jako pedagogové vhodně podpořit.
Lektorka: Kristýna Šeniglová, MSc. – školní psycholožka, lektorka SOFA
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ, pracovníci terénních (sociálních) služeb pro mladé migranty (UA)
26. 5. 14:00–16:00 online, registrace ZDE
Jak na adaptaci žáků s OMJ ve školním prostředí
Cílem semináře je seznámit účastníky s postupy a opatřeními, které usnadňují adaptaci žáků s OMJ do školního prostředí. Zmíněna budou specifika škol s vyšším počtem žáků ukrajinských žáků. Spolu s konkrétními příklady činností obdrží účastníci odkazy na využitelné zdroje a materiály.
Lektorka: Mgr. Lucie Sichingerová – učitelka, adaptační koordinátorka, koordinátorka vzdělávání žáků s OMJ, lektorka
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ, pracovníci terénních (sociálních) služeb pro mladé migranty (UA)
9. 4. 14:10–16:10 online, registrace ZDE
Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.