Podpůrné personální pozice v MŠ, ZŠ a SŠ na podporu začleňování dětí a žáků cizinců do vzdělávání
Název pozice | Popis pozice | Kritéria podpory | Uznatelné náklady | Způsob financování |
DVOJJAZYČNÝ ASISTENT V MŠ, ZŠ, SŠ | Podpora dětem a žákům s odlišným mateřským jazykem (OMJ) ve škole i v rodině. | Minimálně 1 dítě/žák s OMJ až do výše úvazku 1,0. | Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ) | OP JAK Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat: MŠ a ZŠ do 30.9.2025 SŠ do 28.11.2025 |
ŠKOLNÍ ASISTENT V MŠ, ZŠ, SŠ | Podpora zejména dětem ohroženým školním neúspěchem. Konkrétní náplň urči ředitel školy. | Alespoň 3 děti/žáci ohrožení školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0. | Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ) | OP JAK Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat: MŠ a ZŠ do 30.9.2025 SŠ do 28.11.2025 |
SOCIÁLNÍ PEDAGOG V MŠ, SŠ | Sociální pedagog vytváří podporu zejména dětem a žákům ohroženým školním neúspěchem. Propojuje školu s jinými subjekty, pomáhá s právními a sociálními otázkami. | Alespoň 3 děti/žáci ohrožené školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0. | Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ) | OP JAK Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat: MŠ do 30.9.2025 SŠ do 28.11.2025 |
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG V MŠ, SŠ | Speciální pedagog diagnostikuje speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků a pomáhá vytvářet a zlepšit podmínky pro úspěšnou integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. | Alespoň 3 děti/žáci s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory začleněné do kolektivu až do výše úvazku 1,0. | Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ) | OP JAK Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat: MŠ do 30.9.2025 SŠ do 28.11.2025 |
AD HOC NORMATIV „UKRAJINA“ PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON | Podpora personálních pozic za účelem podpory adaptace a integrace cizinců s dočasnou ochranou (DO). Např. asistent pedagoga, školní asistent, koordinátor integrace. apod. – dle konkrétních potřeb školy. | Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízené obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců s DO, kteří tvoří min. 10 % z celkového počtu dětí/žáků školy. | Platy nebo OON (DPP/DPČ) včetně odpovídající výše zákonných odvodů + ONIV vzniklých do 30.6.2025. | Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ a MHMP na základě vykázaných dat podle stavu k 30.9.2024. |
Další podpora pro MŠ, ZŠ a SŠ při začleňování dětí a žáků cizinců do vzdělávání
Název aktivity | Popis aktivity | Kritéria podpory | Uznatelné náklady | Způsob financování |
BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V MŠ | Jazyková podpora cizinců v povinném předškolním vzdělávání (PPV). | 1–3 cizinci v PPV – řeší se v rámci běžné činnosti 4 a více cizinců v PPV – MŠ vytvoří skupinu 4–8 dětí a poskytuje cílenou jazykovou podporu 1 hodinu týdně. | Pracovněprávní náklady | Státní rozpočet: veřejné školy – navýšení PHmax na základě výkazu (případně rezerva KÚ); soukromé a církevní školy – příplatek k normativu |
BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V ZŠ | Jazyková podpora cizinců, kteří plní povinnou školní docházku v ČR maximálně 24 měsíců (ve školním roce 2024/25 max. 36 měsíců), která se realizuje v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin. | Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem. Konkrétní kritéria pro určení stanovena v § 10 vyhlášky č. 48/2005 Sb. | Pracovněprávní náklady | Rezerva KÚ |
BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V SŠ | Jazyková podpora cizinců, kteří se vzdělávají v ČR maximálně 36 měsíců, která se realizuje v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin. | Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem. Konkrétní kritéria pro určení stanovena v § 6a a dále vyhlášky č. 13/2005 Sb. | Pracovněprávní náklady | Rezerva KÚ |
PŘÍPRAVA DĚTÍ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V MŠ | Podpora dětí ohrožených možným budoucím školním neúspěchem prostřednictvím přípravy v MŠ (cílem je snižování počtu odkladů školní docházky a možných budoucích předčasných odchodů ze vzdělávání, motivace ke vzdělávání, identifikace talentu atd.). | Min. 1 dítě ohrožené školním neúspěchem v minimálním počtu 16 hodin přípravy v MŠ během jednoho pololetí školního roku. | Podpora formou šablon | OP JAK Žádost lze podat do 30.9.2025 |
PODPORA ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V ZŠ, SŠ | Podpora žáků ohrožených školním neúspěchem prostřednictvím možnosti doučování s cílem snižování možných předčasných odchodů ze vzdělávání. | Min. 1 žák ohrožený školním neúspěchem v minimální počtu 16 hodin doučování v ZŠ během jednoho pololetí školního roku. | Podpora formou šablon | OP JAK Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat: ZŠ do 30.9.2025 SŠ do 28.11.2025 |
AD HOC NORMATIV „UKRAJINA“ PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON | Mimo personální pozice (viz výše) lze hradit rovněž ostatní neinvestiční výdaje (ONIV) – zejména učebnice, učební pomůcky, DVPP a další výdaje související s adaptací a integrací cizinců s dočasnou ochranou (DO). | Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízené obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců s DO, kteří tvoří min. 10 % z celkového počtu dětí/žáků školy. | ONIV vzniklé do 30.6.2025 | Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ a MHMP na základě vykázaných dat podle stavu k 30.9.2024. |
Tento praktický průvodce z dílny NPI přináší osvědčené a funkční nápady, jak efektivně začleňovat žáky s nedostatečnou znalostí češtiny do výuky. Vychází z reálných zkušeností vyučujících, kteří denně pracují s různorodými třídami a hledají způsoby, jak všem dětem umožnit úspěch. Najdete zde příklady, jak vytvořit podporující výukové prostředí, kde se všichni učí češtinu přirozeně a aktivně se zapojují do hodin. Cílem je pomoci vyučujícím zvládnout tuto výzvu a podpořit žáky v jejich rozvoji.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, v tomto dokumentu najdete nabídku vzdělávacích aktivit, které pro Vás připravil Národní pedagogický institut České republiky v rámci projektu UNICEF na podporu ukrajinských uprchlíků. Všechny vzdělávací aktivity jsou pro Vaši školu zdarma. U každé akce naleznete podrobnější informace – anotaci, jméno i představení lektora/ů, termíny realizace a odkaz k registraci či kontakt. Přímo z tohoto dokumentu se můžete dostat proklikem k přihlášení na akci, pokud není uvedeno jinak (tedy kontakt pro individuální domluvu).
Text se zaměřuje na důležitost podpory studujících s odlišným mateřským jazykem na středních školách, zejména prostřednictvím výuky češtiny jako druhého jazyka. Zdůrazňuje roli škol v jejich integraci do vzdělávacího systému a společnosti, přičemž klade důraz na systematickou jazykovou podporu jako klíčový faktor akademického úspěchu a profesního uplatnění. Představuje Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro střední školy jako efektivní nástroj pro usnadnění výuky a přípravy na maturitu.