Podpora školám při začleňování dětí a žáků cizinců: Přehled možností pro MŠ, ZŠ a SŠ

Podpora školám při začleňování dětí a žáků cizinců: Přehled možností pro MŠ, ZŠ a SŠ

17.04.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Zřizovatelé škol
Třídní učitel/ka
Ministerstvo školství připravilo tento leták jako přehled podpůrných aktivit pro začleňování dětí a žáků cizinců do vzdělávání. Učitelé zde najdou informace o personální a jazykové podpoře v MŠ, ZŠ a SŠ, včetně pozic jako dvojjazyčný asistent či speciální pedagog. Nechybí ani přehled možností bezplatné jazykové přípravy. Využijte dostupné nástroje pro podporu integrace žáků.
Obrázek článku


Podpůrné personální pozice v MŠ, ZŠ a SŠ na podporu začleňování dětí a žáků cizinců do vzdělávání 

Název pozice

Popis pozice

Kritéria podpory

Uznatelné náklady

Způsob financování

DVOJJAZYČNÝ ASISTENT V MŠ, ZŠ, SŠ

Podpora dětem a žákům

s odlišným mateřským jazykem (OMJ) ve škole i v rodině.

Minimálně 1 dítě/žák s OMJ až do výše úvazku 1,0.

Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ)

OP JAK

Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat:

MŠ a ZŠ do 30.9.2025

SŠ do 28.11.2025

ŠKOLNÍ ASISTENT V MŠ, ZŠ, SŠ

Podpora zejména dětem ohroženým školním neúspěchem. Konkrétní náplň urči ředitel školy.

Alespoň 3 děti/žáci ohrožení školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0.

Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ)

OP JAK

Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat:

MŠ a ZŠ do 30.9.2025

SŠ do 28.11.2025

SOCIÁLNÍ PEDAGOG V MŠ, SŠ

Sociální pedagog vytváří podporu zejména dětem a žákům ohroženým školním neúspěchem. Propojuje školu s jinými subjekty, pomáhá s právními a sociálními otázkami.

Alespoň 3 děti/žáci ohrožené školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0.

Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ)

OP JAK

Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat:

MŠ do 30.9.2025

SŠ do 28.11.2025

ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ

PEDAGOG V MŠ, SŠ

Speciální pedagog diagnostikuje speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků a pomáhá vytvářet a zlepšit podmínky pro úspěšnou integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Alespoň 3 děti/žáci s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory začleněné do

kolektivu až do výše úvazku 1,0.

Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ)

OP JAK

Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat:

MŠ do 30.9.2025

SŠ do 28.11.2025

AD HOC NORMATIV

„UKRAJINA“

PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON

Podpora personálních pozic za účelem podpory adaptace a integrace cizinců s dočasnou ochranou (DO).

Např. asistent pedagoga, školní asistent, koordinátor

integrace. apod. – dle konkrétních potřeb školy.

Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON

zřízené obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců s DO, kteří tvoří min. 10 % z celkového počtu dětí/žáků školy.

Platy nebo OON (DPP/DPČ) včetně odpovídající výše zákonných odvodů + ONIV vzniklých do 30.6.2025.

Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ a MHMP na základě

vykázaných dat podle stavu

k 30.9.2024.

Další podpora pro MŠ, ZŠ a SŠ při začleňování dětí a žáků cizinců do vzdělávání 

Název aktivity

Popis aktivity

Kritéria podpory

Uznatelné náklady

Způsob financování

BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V MŠ

Jazyková podpora cizinců v povinném předškolním vzdělávání (PPV).

1–3 cizinci v PPV

– řeší se v rámci běžné činnosti

4 a více cizinců v PPV

– MŠ vytvoří skupinu 4–8 dětí a poskytuje cílenou jazykovou podporu 1 hodinu

týdně.

Pracovněprávní náklady

Státní rozpočet:

veřejné školy – navýšení PHmax na základě výkazu (případně rezerva KÚ);

soukromé a církevní školy –

příplatek k normativu

BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V ZŠ

Jazyková podpora cizinců, kteří plní povinnou školní docházku v ČR maximálně 24 měsíců (ve školním roce 2024/25 max. 36 měsíců), která se realizuje v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin.

Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem.

Konkrétní kritéria pro určení stanovena v

§ 10 vyhlášky č. 48/2005 Sb.

Pracovněprávní náklady

Rezerva KÚ

BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V SŠ

Jazyková podpora cizinců, kteří se vzdělávají v ČR

maximálně 36 měsíců, která se realizuje v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin.

Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem.

Konkrétní kritéria pro určení stanovena v

§ 6a a dále vyhlášky č. 13/2005 Sb.

Pracovněprávní náklady

Rezerva KÚ

PŘÍPRAVA DĚTÍ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V MŠ

Podpora dětí ohrožených možným budoucím školním neúspěchem prostřednictvím přípravy v MŠ (cílem je snižování počtu odkladů školní docházky a možných budoucích předčasných odchodů ze vzdělávání, motivace

ke vzdělávání, identifikace talentu atd.).

Min. 1 dítě ohrožené školním neúspěchem v minimálním počtu 16 hodin přípravy v MŠ během jednoho pololetí školního roku.

Podpora formou šablon

OP JAK

Šablony pro MŠ a ZŠ II

Žádost lze podat do 30.9.2025

PODPORA ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V ZŠ, SŠ

Podpora žáků ohrožených školním neúspěchem prostřednictvím možnosti doučování s cílem snižování možných předčasných odchodů ze vzdělávání.

Min. 1 žák ohrožený školním neúspěchem v minimální počtu 16 hodin doučování v ZŠ během jednoho pololetí školního roku.

Podpora formou šablon

OP JAK

Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat:

ZŠ do 30.9.2025

SŠ do 28.11.2025

AD HOC NORMATIV

„UKRAJINA“

PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON

Mimo personální pozice (viz výše) lze hradit rovněž

ostatní neinvestiční výdaje (ONIV) – zejména učebnice, učební pomůcky, DVPP a další výdaje související

s adaptací a integrací cizinců s dočasnou ochranou (DO).

Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízené obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců s DO, kteří tvoří min. 10 %

z celkového počtu dětí/žáků školy.

ONIV vzniklé do

30.6.2025

Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ a MHMP na základě vykázaných dat podle stavu k 30.9.2024.


Mohlo by Vás zajímat

Jak zapojovat žáky s odlišným mateřským jazykem do výuky - praktická desatera

Tento praktický průvodce z dílny NPI přináší osvědčené a funkční nápady, jak efektivně začleňovat žáky s nedostatečnou znalostí češtiny do výuky. Vychází z reálných zkušeností vyučujících, kteří denně pracují s různorodými třídami a hledají způsoby, jak všem dětem umožnit úspěch. Najdete zde příklady, jak vytvořit podporující výukové prostředí, kde se všichni učí češtinu přirozeně a aktivně se zapojují do hodin. Cílem je pomoci vyučujícím zvládnout tuto výzvu a podpořit žáky v jejich rozvoji.

Mimořádná nabídka pro školy se zvýšeným počtem ukrajinských žáků/uprchlíků

Vážené kolegyně, vážení kolegové, v tomto dokumentu najdete nabídku vzdělávacích aktivit, které pro Vás připravil Národní pedagogický institut České republiky v rámci projektu UNICEF na podporu ukrajinských uprchlíků. Všechny vzdělávací aktivity jsou pro Vaši školu zdarma. U každé akce naleznete podrobnější informace – anotaci, jméno i představení lektora/ů, termíny realizace a odkaz k registraci či kontakt. Přímo z tohoto dokumentu se můžete dostat proklikem k přihlášení na akci, pokud není uvedeno jinak (tedy kontakt pro individuální domluvu).

Jazyk jako most: Proč je podpora studujících s odlišným mateřským jazykem na středních školách nezbytná

Text se zaměřuje na důležitost podpory studujících s odlišným mateřským jazykem na středních školách, zejména prostřednictvím výuky češtiny jako druhého jazyka. Zdůrazňuje roli škol v jejich integraci do vzdělávacího systému a společnosti, přičemž klade důraz na systematickou jazykovou podporu jako klíčový faktor akademického úspěchu a profesního uplatnění. Představuje Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro střední školy jako efektivní nástroj pro usnadnění výuky a přípravy na maturitu.

Zobrazit další články