logo

Podpora školám při začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců: Přehled možností pro MŠ, ZŠ a SŠ

17.04.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Zřizovatelé škol
Třídní učitel/ka
Ministerstvo školství připravilo tento leták jako přehled podpůrných aktivit pro začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců do vzdělávání. Učitelé a učitelky zde najdou informace o personální a jazykové podpoře v MŠ, ZŠ a SŠ, včetně pozic jako dvojjazyčný asistent či speciální pedagog. Nechybí ani přehled možností bezplatné jazykové přípravy. Využijte dostupné nástroje pro podporu integrace žáků.
Obrázek článku


Podpůrné personální pozice v MŠ, ZŠ a SŠ na podporu začleňování dětí, žáků  a žákyň cizinců do vzdělávání 

Název pozice

Popis pozice

Kritéria podpory

Uznatelné náklady

Způsob financování

DVOJJAZYČNÝ ASISTENT / DVOJJAZYČNÁ ASISTENTKA V MŠ, ZŠ, SŠ


Podpora dětem, žákům a žákyním s odlišným mateřským jazykem (OMJ) ve škole i v rodině.

Minimálně 1 dítě/žák/žákyně s OMJ až do výše úvazku 1,0.

Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ)

OP JAK

Šablony pro MŠ a ZŠ II 

Šablony pro SŠ a VOŠ II 

Žádost lze podat:

MŠ a ZŠ do 30. 9. 2025

SŠ do 28. 11. 2025

ŠKOLNÍ ASISTENT / ASISTENTKA V MŠ, ZŠ, SŠ

Podpora zejména dětem ohroženým školním neúspěchem. Konkrétní náplň určí ředitel školy.


Alespoň 3 děti/žáci či žákyně ohrožení školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0.

Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ)

OP JAK

Šablony pro MŠ a ZŠ II 

Šablony pro SŠ a VOŠ II 

Žádost lze podat:

MŠ a ZŠ do 30. 9. 2025

SŠ do 28. 11. 2025

SPECIÁLNÍ PEDAGOG / PEDAGOŽKA V MŠ, SŠ

Sociální pedagog /pedagožka vytváří podporu zejména dětem, žákům a žákyním ohroženým školním neúspěchem. Propojuje školu s jinými subjekty, pomáhá s právními a sociálními otázkami.


Alespoň 3 děti/žáci/žákyně ohrožené školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0.

Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ)

OP JAK

Šablony pro MŠ a ZŠ II 

Šablony pro SŠ a VOŠ II 

Žádost lze podat:

MŠ do 30. 9. 2025

SŠ do 28. 11. 2025

ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG / PEDAGOŽKA V MŠ, SŠ

Speciální pedagog / pedagožka diagnostikuje speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a žákyní se speciálními vzdělávacími potřebami a pomáhá vytvářet a zlepšit jejich podmínky pro úspěšnou integraci. 


Alespoň 3 děti/žáci/žákyně s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory začleněné do kolektivu až do výše úvazku 1,0.

Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ)

OP JAK

Šablony pro MŠ a ZŠ II 

Šablony pro SŠ a VOŠ II 

Žádost lze podat:

MŠ do 30. 9. 2025

SŠ do 28. 11. 2025

AD HOC NORMATIV „UKRAJINA“ PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON

Podpora personálních pozic za účelem podpory adaptace a integrace cizinců s dočasnou ochranou (DO).

Např. asistent/asistentka pedagoga, školní asistent/asistentka, koordinátor/ koordinátorka integrace, apod. - dle konkrétních potřeb školy.

Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízené obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců s DO, kteří tvoří min. 10 % z celkového počtu dětí/žáků/žákyň školy.

Platy nebo OON (DPP/DPČ) včetně odpovídající výše zákonných odvodů + ONIV vzniklých do 30. 6. 2025.

Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ a MHMP na základě vykázaných dat podle stavu k 30. 9. 2024. 


Další podpora pro MŠ, ZŠ a SŠ při začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců do vzdělávání 

Název aktivity

Popis aktivity

Kritéria podpory

Uznatelné náklady

Způsob financování

BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V MŠ

Jazyková podpora cizinců a cizinek v povinném předškolním vzdělávání (PPV).

1–3 cizinci/cizinky v PPV

- řeší se v rámci běžné činnosti

4 a více cizinců/cizinek v PPV

- MŠ vytvoří skupinu 4-8 dětí a poskytuje cílenou jazykovou podporu 1 hodinu týdně.

Pracovněprávní náklady

Státní rozpočet:

veřejné školy – navýšení PHmax na základě výkazu (případně rezerva KÚ);

veřejné školy - navýšení PHma

soukromé a církevní školy – příplatek k normativu

BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V ZŠ

Jazyková podpora cizinců a cizinek, kteří plní povinnou školní docházku v ČR maximálně 24 měsíců (ve školním roce 2024/25 max. 36 měsíců), která se realizuje v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin.

Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem. Konkrétní kritéria pro určení stanovena v § 10 vyhlášky č. 48/2005 Sb.

Pracovněprávní náklady

Rezerva KÚ

BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V SŠ

Jazyková podpora cizinců a cizinek, kteří se vzdělávají v ČR maximálně 36 měsíců, která se realizuje v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin.

Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem. Konkrétní kritéria pro určení stanovena v § 6a a dále vyhlášky č. 13/2005 Sb.

Pracovněprávní náklady

Rezerva KÚ

PŘÍPRAVA DĚTÍ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V MŠ

Podpora dětí ohrožených možným budoucím školním neúspěchem prostřednictvím přípravy v MŠ (cílem je snižování počtu odkladů školní docházky a možných budoucích předčasných odchodů ze vzdělávání, motivace ke vzdělávání, identifikace talentu atd.).

Min. 1 dítě ohrožené školním neúspěchem v minimálním počtu 16 hodin přípravy v MŠ během jednoho pololetí školního roku.

Podpora formou šablon

OP JAK

Šablony pro MŠ a ZŠ II

Žádost lze podat do 30. 9. 2025

PODPORA ŽÁKŮ A ŽÁKYŇ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V ZŠ, SŠ

Podpora žáků a žákyň ohrožených školním neúspěchem prostřednictvím možnosti doučování s cílem snižování možných předčasných odchodů ze vzdělávání.

Min. 1 žák nebo žákyně ohrožení školním neúspěchem v minimální počtu 16 hodin doučování v ZŠ během jednoho pololetí školního roku.

Podpora formou šablon

OP JAK

Šablony pro MŠ a ZŠ II 

Šablony pro SŠ a VOŠ II 

Žádost lze podat:

ZŠ do 30. 9. 2025

SŠ do 28. 11. 2025

AD HOC NORMATIV „UKRAJINA“ PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON

Mimo personální pozice (viz výše) lze hradit rovněž ostatní neinvestiční výdaje (ONIV) – zejména učebnice, učební pomůcky, DVPP a další výdaje související s adaptací a integrací cizinců a cizinek s dočasnou ochranou (DO).

Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízené obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců/cizinek s DO, kteří tvoří min. 10 % z celkového počtu dětí/žáků školy.

ONIV vzniklé do 30. 6. 2025

Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ a MHMP na základě vykázaných dat podle stavu k 30. 9. 2024.



Mohlo by Vás zajímat

Jak zapojovat žáky s odlišným mateřským jazykem do výuky - praktická desatera

Tento praktický průvodce z dílny NPI přináší osvědčené a funkční nápady, jak efektivně začleňovat žáky s nedostatečnou znalostí češtiny do výuky. Vychází z reálných zkušeností vyučujících, kteří denně pracují s různorodými třídami a hledají způsoby, jak všem dětem umožnit úspěch. Najdete zde příklady, jak vytvořit podporující výukové prostředí, kde se všichni učí češtinu přirozeně a aktivně se zapojují do hodin. Cílem je pomoci vyučujícím zvládnout tuto výzvu a podpořit žáky v jejich rozvoji.

Mimořádná nabídka pro školy se zvýšeným počtem ukrajinských žáků/uprchlíků

Vážené kolegyně, vážení kolegové, v tomto dokumentu najdete nabídku vzdělávacích aktivit, které pro vás připravil Národní pedagogický institut České republiky v rámci projektu UNICEF na podporu ukrajinských uprchlíků. Všechny vzdělávací aktivity jsou pro vaši školu zdarma. U každé akce naleznete podrobnější informace – anotaci, jméno i představení lektora/ů, termíny realizace a odkaz k registraci či kontakt. Přímo z tohoto dokumentu se můžete dostat proklikem k přihlášení na akci, pokud není uvedeno jinak (tedy kontakt pro individuální domluvu).

Jazyk jako most: Proč je podpora studujících s odlišným mateřským jazykem na středních školách nezbytná

Text se zaměřuje na důležitost podpory studujících s odlišným mateřským jazykem na středních školách, zejména prostřednictvím výuky češtiny jako druhého jazyka. Zdůrazňuje roli škol v jejich integraci do vzdělávacího systému a společnosti, přičemž klade důraz na systematickou jazykovou podporu jako klíčový faktor akademického úspěchu a profesního uplatnění. Představuje Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro střední školy jako efektivní nástroj pro usnadnění výuky a přípravy na maturitu.

Zobrazit další články