Dokument s tabulkami níže ke stažení: Podpora_ciz_MS_ZS_SS_2025_2026.pdf
Podpůrné personální pozice v MŠ, ZŠ a SŠ na podporu začleňování dětí a žáků cizinců (případně dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem) do vzdělávání
| Název pozice | Popis pozice | Kritéria podpory | Uznatelné náklady | Způsob financování | ||||
| DVOJJAZYČNÝ ASISTENT/ASISTENTKA V MŠ, ZŠ, SŠ | Podpora dětem a žákům s OMJ ve škole i v rodině. | Minimálně 1 dítě/žák/žákyně s OMJ až do výše úvazku 1,0. | Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP/DPČ) | OP JAK Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat:
| ||||
| ŠKOLNÍ ASISTENT/ASISTENTKA V MŠ, ZŠ, SŠ | Podpora zejména dětem ohroženým školním neúspěchem. Konkrétní náplň určí ředitel školy. | Alespoň 3 děti/žáci ohrožení školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0. | Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP/DPČ) | OP JAK Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat:
| ||||
| SOCIÁLNÍ PEDAGOG/PEDAGOŽKA V MŠ, SŠ | Sociální pedagog/pedagožka vytváří podporu zejména dětem a žákům ohroženým školním neúspěchem. Propojuje školu s jinými subjekty, pomáhá s právními a sociálními otázkami. | Alespoň 3 děti/žáci ohrožené školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0. | Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP/DPČ) | OP JAK Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat:
| ||||
| ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG/PEDAGOŽKA V MŠ, SŠ | Speciální pedagog/pedagožka diagnostikuje speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků a pomáhá vytvářet a zlepšit podmínky pro úspěšnou integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. | Alespoň 3 děti/žáci s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory začleněné do kolektivu až do výše úvazku 1,0. | Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP/DPČ) | OP JAK Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat:
| ||||
| AD HOC NORMATIV „UKRAJINA“ PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON | Podpora personálních pozic za účelem podpory adaptace a integrace cizinců s dočasnou ochranou (DO). Např. asistenti pedagoga, školní asistenti, koordinátoři integrace apod. – dle konkrétních potřeb školy. | Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízených obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců s DO, kteří tvoří min. 20 % z celkového počtu dětí/žáků školy. | Platy nebo OON (DPP/DPČ) včetně odpovídající výše zákonných odvodů + ONIV vzniklých od 1. 7. do 31. 12. 2025. | Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ a MHMP na základě vykázaných dat. | ||||
Další podpora pro MŠ, ZŠ a SŠ při začleňování dětí a žáků cizinců (případně dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem) do vzdělávání
| Název aktivity | Popis aktivity | Kritéria podpory | Uznatelné náklady | Způsob financování | |||||
| BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V MŠ | Jazyková podpora cizinců + dětí s OMJ v povinném předškolním vzdělávání (PPV). | 1–3 cizinci+dětí s OMJ v PPV – řeší se v rámci běžné činnosti 4 a více cizinců+dětí s OMJ v PPV – MŠ vytvoří skupinu 4–8 dětí a poskytuje cílenou jazykovou podporu 1 hodinu týdně. | Pracovněprávní náklady | Státní rozpočet:
| |||||
| BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V ZŠ | Jazyková podpora cizinců + žáků s OMJ, kteří plní povinnou školní docházku v ČR maximálně 24 měsíců, která je realizována v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin. | Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem. Konkrétní kritéria pro určení stanovena v § 10 vyhlášky č. 48/2005 Sb. | Pracovněprávní náklady | Rezerva KÚ | |||||
| BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V SŠ | Jazyková podpora cizinců, kteří se vzdělávají v ČR maximálně 36 měsíců, která je realizována v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin. | Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem. Konkrétní kritéria pro určení stanovena v § 6a a dále vyhlášky č. 13/2005 Sb. | Pracovněprávní náklady | Rezerva KÚ | |||||
| PŘÍPRAVA DĚTÍ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V MŠ | Podpora dětí ohrožených možným budoucím školním neúspěchem prostřednictvím přípravy v MŠ (cílem je snižování počtu odkladů školní docházky a možných budoucích předčasných odchodů ze vzdělávání, motivace ke vzdělávání, identifikace talentu atd.). | Minimálně 1 dítě ohrožené školním neúspěchem v minimálním počtu 16 hodin přípravy v MŠ během jednoho pololetí školního roku. | Podpora formou šablon | OP JAK Šablony pro MŠ a ZŠ II Žádost lze podat do 30. 9. 2025 | |||||
| PODPORA ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V ZŠ, SŠ | Podpora žáků ohrožených školním neúspěchem prostřednictvím možnosti doučování s cílem snižování možných předčasných odchodů ze vzdělávání. | Minimálně 1 žák/žákyně ohrožení školním neúspěchem v minimální počtu 16 hodin doučování v ZŠ během jednoho pololetí školního roku. | Podpora formou šablon | OP JAK Šablony pro MŠ a ZŠ II Šablony pro SŠ a VOŠ II Žádost lze podat:
| |||||
| AD HOC NORMATIV „UKRAJINA“ PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON | Mimo personální pozice (viz výše) lze hradit rovněž ostatní neinvestiční výdaje (ONIV) – zejména učebnice, učební pomůcky, DVPP a další výdaje související s adaptací a integrací cizinců s dočasnou ochranou. | Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízené obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců s DO, kteří tvoří min. 20 % z celkového počtu dětí/žáků školy. | ONIV vzniklé od 1. 7. 2025 do 31. 12. 2025 | Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ a MHMP na základě vykázaných dat. |
Také v letošním školním roce 2025/2026 budou mít žáci z Ukrajiny s dočasnou ochranou nárok na úpravy podmínek u přijímacích zkoušek na střední školy. Konkrétně jim bude prodloužen čas na vypracování testu o 25 % a budou moci používat překladový slovník. Tyto úpravy vycházejí z nově vydaného Opatření obecné povahy, které MŠMT zveřejnilo na svých webových stránkách. Níže citujeme jeho znění: