logo

Podpora školám při začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců: Přehled možností pro MŠ, ZŠ a SŠ

17.04.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Zřizovatelé škol
Třídní učitel/ka
Ministerstvo školství připravilo tento leták jako přehled podpůrných aktivit pro začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců do vzdělávání. Vyučující zde najdou informace o personální a jazykové podpoře v mateřských, základních i středních školách, včetně pozic jako dvojjazyčný asistent/asistentka či speciální pedagog/pedagožka. Nechybí ani přehled možností bezplatné jazykové přípravy. Využijte dostupné nástroje pro podporu integrace žáků.
Obrázek článku

Dokument s tabulkami níže ke stažení: Podpora_ciz_MS_ZS_SS_2025_2026.pdf

Podpůrné personální pozice v MŠ, ZŠ a SŠ na podporu začleňování dětí a žáků cizinců (případně dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem) do vzdělávání                                        

Název pozicePopis poziceKritéria podporyUznatelné nákladyZpůsob financování
DVOJJAZYČNÝ ASISTENT/ASISTENTKA V MŠ, ZŠ, SŠPodpora dětem a žákům
s OMJ ve škole i v rodině.
Minimálně 1 dítě/žák/žákyně s OMJ až do výše úvazku 1,0.Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP/DPČ)OP JAK
Šablony pro MŠ a ZŠ II
Šablony pro SŠ a VOŠ II
Žádost lze podat:
  • MŠ a ZŠ do 30. 9. 2025
  • SŠ do 28. 11. 2025
ŠKOLNÍ ASISTENT/ASISTENTKA V MŠ, ZŠ, SŠPodpora zejména dětem ohroženým školním neúspěchem. Konkrétní náplň určí ředitel školy.Alespoň 3 děti/žáci ohrožení školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0.Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP/DPČ)OP JAK
Šablony pro MŠ a ZŠ II
Šablony pro SŠ a VOŠ II
Žádost lze podat:
  • MŠ a ZŠ do 30. 9. 2025
  • SŠ do 28. 11. 2025
SOCIÁLNÍ PEDAGOG/PEDAGOŽKA V MŠ, SŠSociální pedagog/pedagožka vytváří podporu zejména dětem a žákům ohroženým školním neúspěchem. Propojuje školu s jinými subjekty, pomáhá s právními a
sociálními otázkami.
Alespoň 3 děti/žáci ohrožené školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0.Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP/DPČ)OP JAK
Šablony pro MŠ a ZŠ II
Šablony pro SŠ a VOŠ II
Žádost lze podat:
  • MŠ do 30. 9. 2025
  • SŠ do 28. 11. 2025
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ
PEDAGOG/PEDAGOŽKA V MŠ, SŠ
Speciální pedagog/pedagožka diagnostikuje speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků a pomáhá vytvářet a zlepšit podmínky pro úspěšnou integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Alespoň 3 děti/žáci s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory začleněné do
kolektivu až do výše úvazku 1,0.
Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP/DPČ)OP JAK
Šablony pro MŠ a ZŠ II
Šablony pro SŠ a VOŠ II
Žádost lze podat:
  • MŠ do 30. 9. 2025
  • SŠ do 28. 11. 2025 
AD HOC NORMATIV
„UKRAJINA“
PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON
Podpora personálních pozic za účelem podpory adaptace a integrace cizinců s dočasnou ochranou (DO).
Např. asistenti pedagoga, školní asistenti, koordinátoři
integrace apod. – dle konkrétních potřeb školy.
Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízených obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců s DO, kteří tvoří min. 20 % z celkového počtu dětí/žáků školy.Platy nebo OON (DPP/DPČ) včetně odpovídající výše zákonných odvodů + ONIV vzniklých od 1. 7. do 31. 12. 2025.Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ
a MHMP na základě vykázaných dat.



Další podpora pro MŠ, ZŠ a SŠ při začleňování dětí a žáků cizinců (případně dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem) do vzdělávání                                        

Název aktivityPopis aktivityKritéria podporyUznatelné nákladyZpůsob financování
BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V MŠJazyková podpora cizinců + dětí s OMJ v povinném předškolním vzdělávání (PPV).1–3 cizinci+dětí s OMJ v PPV
– řeší se v rámci běžné činnosti
4 a více cizinců+dětí s OMJ v PPV
– MŠ vytvoří skupinu 4–8 dětí a poskytuje cílenou jazykovou podporu 1 hodinu týdně.
Pracovněprávní nákladyStátní rozpočet:
  • veřejné školy – navýšení PHmax na základě výkazu (případně rezerva KÚ);
  • soukromé a církevní školy –příplatek k normativu
BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V ZŠJazyková podpora cizinců + žáků s OMJ, kteří plní povinnou školní docházku v ČR maximálně 24 měsíců,
která je realizována v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin.
Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem.
Konkrétní kritéria pro určení stanovena v § 10 vyhlášky č. 48/2005 Sb.
Pracovněprávní nákladyRezerva KÚ
BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V SŠJazyková podpora cizinců, kteří se vzdělávají v ČR maximálně 36 měsíců, která je realizována v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin.Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem.
Konkrétní kritéria pro určení stanovena v § 6a a dále vyhlášky č. 13/2005 Sb.
Pracovněprávní nákladyRezerva KÚ
PŘÍPRAVA DĚTÍ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V MŠPodpora dětí ohrožených možným budoucím školním neúspěchem prostřednictvím přípravy v MŠ (cílem je snižování počtu odkladů školní docházky a možných budoucích předčasných odchodů ze vzdělávání, motivace ke vzdělávání, identifikace talentu atd.).Minimálně 1 dítě ohrožené školním neúspěchem v minimálním počtu 16 hodin přípravy v MŠ během jednoho pololetí školního roku.Podpora formou šablonOP JAK
Šablony pro MŠ a ZŠ II
Žádost lze podat do 30. 9. 2025
PODPORA ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V ZŠ, SŠPodpora žáků ohrožených školním neúspěchem prostřednictvím možnosti doučování s cílem snižování možných předčasných odchodů ze vzdělávání.Minimálně 1 žák/žákyně ohrožení školním neúspěchem v minimální počtu 16 hodin doučování v ZŠ během jednoho pololetí školního roku.Podpora formou šablonOP JAK
Šablony pro MŠ a ZŠ II
Šablony pro SŠ a VOŠ II
Žádost lze podat:
  • ZŠ do 30. 9. 2025
  • SŠ do 28. 11. 2025
AD HOC NORMATIV
„UKRAJINA“
PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON
Mimo personální pozice (viz výše) lze hradit rovněž ostatní neinvestiční výdaje (ONIV) – zejména učebnice, učební pomůcky, DVPP a další výdaje související s adaptací a integrací cizinců s dočasnou ochranou.Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízené obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců s DO, kteří tvoří min. 20 % z celkového počtu dětí/žáků školy.ONIV vzniklé od 1. 7. 2025 do 31. 12. 2025Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ
a MHMP na základě vykázaných dat.




Mohlo by Vás zajímat

Jak zmapovat potřeby dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem na začátku roku a co dalšího může pomoct?

Na začátku školního roku je důležité zjistit úroveň a jazykové potřeby dětí a žactva s odlišným mateřským jazykem. K tomu Vám mohou pomoci různé postupy, nástroje i legislativní opora.

Zobrazit další články